Hlavní navigace

I na peníze ze životního pojištění se vztahuje promlčecí lhůta

31. 5. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Jak probíhá ukončení smlouvy o životním pojištění uplynutím sjednané doby? Kdy pojišťovna posílá peníze a po jaké době se plnění promlčí?

V případě, že se blíží konec smlouvy o životním pojištění, čekejte na dopis od pojišťovny, najdete v něm potřebné instrukce. Pokud jste to nedělali v průběhu pojištění, nyní se víc než kdy jindy vyplatí zkontrolovat, zda má pojišťovna vaše aktuální kontaktní údaje.

Informace předem pro příjemce plnění

Na blížící se konec vaší pojistky vás upozorní dopis od pojišťovny nebo pojišťovací poradce. Obecně chodí pár měsíců před datem ukončení, a to příjemci plnění.

Například Pojišťovna České spořitelny zasílá informační dopis tři měsíce před koncem pojistky, klienty Allianz zase dva měsíce před koncem smlouvy kontaktuje pojišťovací poradce, který s nimi projedná, zda si přejí jednorázovou výplatu, nebo zda chtějí plnění alokovat na novou smlouvu atd. Nakonec s nimi vyplní i formulář Pokyn pro výplatu pojistného plnění (dožití).

V dopise nebo od pojišťovacího poradce se dozvíte přibližnou částku výplaty pojistného plnění (uvažujeme pojistku s investiční či kapitálovou složkou), postup, jak může být výplata provedena.

Uvedená částka výplaty se ještě může v následujícím období před datem ukončení změnit, z důvodu změn cen podílových jednotek na finančních trzích, vysvětlila serveru Měšec.cz Jana Náchodská, mluvčí Pojišťovny České spořitelny (PČS).

V obálce často pojišťovny posílají formulář, ve kterém uvádíte, jak si přejete finanční prostředky vyplatit.

Při ukončení následuje dopis s vyúčtováním

Po uplynutí sjednané doby životního pojištění se smlouva ukončí a pojišťovna by vás o tom měla znovu informovat a zaslat konečné vyúčtování. Není to ale pravidlem, například Česká pojišťovna vyžaduje od klienta vyplnění formuláře „Výplata pojistného plnění při dožití“. Poté mu dá jeho kopii, kde je uvedena hodnota dožití (vč. případné daně), a žádné další vyúčtování už nezasílá.

O stavu smlouvy včetně případných přeplatků a nedoplatků informuje jen před ukončením smlouvy a konečné vyúčtování nezasílá ani NN Životní pojišťovna. Wüstenrot životní pojišťovna zase odesílá vyúčtování až s plněním.

Ve vyúčtování najdete hlavně tyto údaje:

  • výši kapitálové hodnoty,
  • kapitálovou hodnotu k výplatě,
  • celkové pojistné zaplacené pojistníkem,
  • celkové pojistné zaplacené zaměstnavatelem (pokud vám přispíval),
  • základ daně,
  • sazba daně,
  • daň z příjmů,
  • částka k výplatě po zdanění,
  • nepřiřazené platby,
  • přeplatek vrácený zaměstnavateli (pokud vám přispíval),
  • pohledávky,
  • způsob provedení výplaty.

Pojišťovna samozřejmě nikdy neplní před datem dožití. Formuláře můžete odevzdat předem (u Wüstenrot životní pojišťovny nejdříve měsíc před koncem smlouvy), nebo kdykoli po dožití smlouvy. Po doložení všech podkladů a řádné identifikaci (např. identifikace na pobočce/úřadě/u notáře, identifikace s předložením čísla účtu pro zaslání výplaty apod.) vám pojišťovna zašle plnění v zákonné lhůtě do 15 dnů.

Některé pojišťovny se s námi podělily o svou dokumentaci zasílanou klientům (zde imaginárním). Podívejte se na ni v naší galerii.

Promlčecí lhůtu používají téměř všechny pojišťovny

Pokud se kolem doby dožití smlouvy o své plnění nepřihlásíte, buď zůstávají prostředky na vaší smlouvě, nebo u Pojišťovny České spořitelny dočasně putují na tzv. sběrný účet u České spořitelny.

Po dožití smlouvy začíná běžet promlčecí doba, po kterou můžete o peníze požádat. Určuje ji Občanský zákoník a její délka se odvíjí od toho, zda už smlouva podléhá novému občanskému zákoníku, nebo původní úpravě.

U práv na plnění ze životního pojištění sjednaného do 31. 12. 2004 je promlčecí doba tříletá, u životního pojištění sjednaného po 1. 1. 2005 je promlčecí doba 10 let. V obou případech počíná běžet za rok po pojistné události, tedy od dožití konce pojištění uplynutím pojistné doby, upřesnil serveru Měšec.cz Milan Káňa, mluvčí Kooperativa pojišťovny.

dan_z_prijmu

Drtivá většina pojišťoven institut promlčení lhůty využívá. Karel Žyla z AXA ČR ale uvedl, že pojišťovna je ochotna smlouvu vypořádat i po uplynutí promlčecí lhůty. Totéž potvrdila i Tereza Kůželová za pojišťovnu MetLife. Ta ale zároveň upozornila, že po tak dlouhé době může nastat problém s dokumentací, protože po uplynutí promlčecí doby dochází ke skartaci fyzické složky klienta i anonymizaci jeho osobních údajů v rámci systémů pojišťovny. Eva Svobodová zase uvedla, že UNIQA pojišťovna institut promlčení nepoužívá vůbec.

Proces ukončení životního pojištění uplynutím sjednané doby
Pojišťovna Informace o ukončení předem Termín pro volbu výplatu plnění Co s nevyzvednutým plněním?
Allianz pojišťovna 3 měsíce předem,
kontaktuje pojišťovací poradce
klient vyplní formulář s poj. poradcem,
odevzdává se nejpozději pět dní před dožitím pojistné smlouvy
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona
AXA ČR Informace pouze ve výročním dopise klient žádá písemně volnou formou (dopis, pobočka),
nemusí požádat před uplynutím pojistné doby
peníze zůstávají na smlouvě,
pojišťovna je ochotna se na plnění dohodnout i po promlčecí lhůtě
ERGO pojišťovna 2 měsíce předem,
dopis
klient vyplní identifikační formulář,
plnění je odesíláno po obdržení tohoto formuláře
promlčecí lhůta dle zákona
Česká podnikatelská pojišťovna 3 měsíce předem a 14 dní předem,
dopis
klient musí na pobočku přinést své č. účtu,
výplata po identifikaci klienta na pobočce, lze ověřit totožnost i u notáře či na úřadě
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona
Česká pojišťovna 1–3 měsíce předem kontakt primárně telefonicky, jinak odchází dopis pojišťovna zpracovává dožití na základě podkladů od klienta nejdříve k datu dožití peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona
Komerční pojišťovna postupy dle typu produktu,
dopis
klient vyplňuje formulář na pobočkách zprostředkovatele,
výplata vázána na ověřený podpis (stačí na pobočce)
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona
Kooperativa pojišťovna 3 měsíce předem,
kontaktuje oddělení obchodu prostřednictvím získatele,
případně 14 dní předem dopis, pokud poj. stále nemá podklady k výplatě,
případně měsíc po dožití smlouvy znovu
získatel vyplní s klientem přílohu k avízu dožití, vyznačí formu a způsob výplaty,
klient musí dokument doručit na pobočku a identifikovat se, nebo jej zaslat dopisem s ověřeným podpisem u notáře/úřadu
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona
MetLife pojišťovna před nebo po ukončení pojistné smlouvy (dle typu produktu),
dopis
klient vyplní formulář, kde zvolí způsob výplaty,
vyplacení peněz proběhne po doložení všech dokumentů
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona s možností plnění i po promlčení
NN Životní pojišťovna 2 měsíce předem,
dopis
(možnost sjednání osobní schůzky s poradcem)
klient vyplní formulář a zvolí způsob výplaty,
výplata po obdržení podkladů
peníze zůstávají na smlouvě,
peníze pojišťovna drží, dokud se o ně klient nepřihlásí
Pojišťovna České spořitelny 3 měsíce předem,
dopis
klient volí ve formuláři způsob výplaty,
při výplatě na účet je platba podmíněna identifikací klienta a odevzdáním formuláře do 14 dnů před dožitím sml., jinak jde platba na sběrný účet
peníze na sběrném účtu České spořitelny zůstávají 30 dní, pak se vrací do pojišťovny,
peníze pojišťovna drží do doby, než se klient přihlásí
UNIQA pojišťovna 10 týdnů předem,
kontaktuje obchodní zástupce a předá formuláře,
případně 3 týdny předem formuláře na adresu klientů
klient vyplní formuláře,
plnění až po odevzdání všech podkladů
peníze zůstávají na smlouvě,
pojišťovna neuplatňuje promlčecí lhůtu
Wüstenrot životní pojišťovna pojišťovna kontaktuje klienta až po uplynutí pojistné doby klient vyplní formulář – do pojišťovny lze zaslat nejdříve měsíc před koncem smlouvy,
peníze se vyplácí po identifikaci
peníze zůstávají na smlouvě,
promlčecí lhůta dle zákona

Zdroj: pojišťovny

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).