V případě, že se blíží konec smlouvy o životním pojištění, čekejte na dopis od pojišťovny, najdete v něm potřebné instrukce. Pokud jste to nedělali v průběhu pojištění, nyní se víc než kdy jindy vyplatí zkontrolovat, zda má pojišťovna vaše aktuální kontaktní údaje.
Informace předem pro příjemce plnění
Na blížící se konec vaší pojistky vás upozorní dopis od pojišťovny nebo pojišťovací poradce. Obecně chodí pár měsíců před datem ukončení, a to příjemci plnění.
Například Pojišťovna České spořitelny zasílá informační dopis tři měsíce před koncem pojistky, klienty Allianz zase dva měsíce před koncem smlouvy kontaktuje pojišťovací poradce, který s nimi projedná, zda si přejí jednorázovou výplatu, nebo zda chtějí plnění alokovat na novou smlouvu atd. Nakonec s nimi vyplní i formulář Pokyn pro výplatu pojistného plnění (dožití).
V dopise nebo od pojišťovacího poradce se dozvíte přibližnou částku výplaty pojistného plnění (uvažujeme pojistku s investiční či kapitálovou složkou), postup, jak může být výplata provedena.
Uvedená částka výplaty se ještě může v následujícím období před datem ukončení změnit, z důvodu změn cen podílových jednotek na finančních trzích,
vysvětlila serveru Měšec.cz Jana Náchodská, mluvčí Pojišťovny České spořitelny (PČS).
V obálce často pojišťovny posílají formulář, ve kterém uvádíte, jak si přejete finanční prostředky vyplatit.
Při ukončení následuje dopis s vyúčtováním
Po uplynutí sjednané doby životního pojištění se smlouva ukončí a pojišťovna by vás o tom měla znovu informovat a zaslat konečné vyúčtování. Není to ale pravidlem, například Česká pojišťovna vyžaduje od klienta vyplnění formuláře „Výplata pojistného plnění při dožití“. Poté mu dá jeho kopii, kde je uvedena hodnota dožití (vč. případné daně), a žádné další vyúčtování už nezasílá.
O stavu smlouvy včetně případných přeplatků a nedoplatků informuje jen před ukončením smlouvy a konečné vyúčtování nezasílá ani NN Životní pojišťovna. Wüstenrot životní pojišťovna zase odesílá vyúčtování až s plněním.
Ve vyúčtování najdete hlavně tyto údaje:
- výši kapitálové hodnoty,
- kapitálovou hodnotu k výplatě,
- celkové pojistné zaplacené pojistníkem,
- celkové pojistné zaplacené zaměstnavatelem (pokud vám přispíval),
- základ daně,
- sazba daně,
- daň z příjmů,
- částka k výplatě po zdanění,
- nepřiřazené platby,
- přeplatek vrácený zaměstnavateli (pokud vám přispíval),
- pohledávky,
- způsob provedení výplaty.
Pojišťovna samozřejmě nikdy neplní před datem dožití. Formuláře můžete odevzdat předem (u Wüstenrot životní pojišťovny nejdříve měsíc před koncem smlouvy), nebo kdykoli po dožití smlouvy. Po doložení všech podkladů a řádné identifikaci (např. identifikace na pobočce/úřadě/u notáře, identifikace s předložením čísla účtu pro zaslání výplaty apod.) vám pojišťovna zašle plnění v zákonné lhůtě do 15 dnů.
Některé pojišťovny se s námi podělily o svou dokumentaci zasílanou klientům (zde imaginárním). Podívejte se na ni v naší galerii.
Promlčecí lhůtu používají téměř všechny pojišťovny
Pokud se kolem doby dožití smlouvy o své plnění nepřihlásíte, buď zůstávají prostředky na vaší smlouvě, nebo u Pojišťovny České spořitelny dočasně putují na tzv. sběrný účet u České spořitelny.
Po dožití smlouvy začíná běžet promlčecí doba, po kterou můžete o peníze požádat. Určuje ji Občanský zákoník a její délka se odvíjí od toho, zda už smlouva podléhá novému občanskému zákoníku, nebo původní úpravě.
U práv na plnění ze životního pojištění sjednaného do 31. 12. 2004 je promlčecí doba tříletá, u životního pojištění sjednaného po 1. 1. 2005 je promlčecí doba 10 let. V obou případech počíná běžet za rok po pojistné události, tedy od dožití konce pojištění uplynutím pojistné doby,
upřesnil serveru Měšec.cz Milan Káňa, mluvčí Kooperativa pojišťovny.
Drtivá většina pojišťoven institut promlčení lhůty využívá. Karel Žyla z AXA ČR ale uvedl, že pojišťovna je ochotna smlouvu vypořádat i po uplynutí promlčecí lhůty. Totéž potvrdila i Tereza Kůželová za pojišťovnu MetLife. Ta ale zároveň upozornila, že po tak dlouhé době může nastat problém s dokumentací, protože po uplynutí promlčecí doby dochází ke skartaci fyzické složky klienta i anonymizaci jeho osobních údajů v rámci systémů pojišťovny. Eva Svobodová zase uvedla, že UNIQA pojišťovna institut promlčení nepoužívá vůbec.
Pojišťovna | Informace o ukončení předem | Termín pro volbu výplatu plnění | Co s nevyzvednutým plněním? |
---|---|---|---|
Allianz pojišťovna | 3 měsíce předem, kontaktuje pojišťovací poradce |
klient vyplní formulář s poj. poradcem, odevzdává se nejpozději pět dní před dožitím pojistné smlouvy |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
AXA ČR | Informace pouze ve výročním dopise | klient žádá písemně volnou formou (dopis, pobočka), nemusí požádat před uplynutím pojistné doby |
peníze zůstávají na smlouvě, pojišťovna je ochotna se na plnění dohodnout i po promlčecí lhůtě |
ERGO pojišťovna | 2 měsíce předem, dopis |
klient vyplní identifikační formulář, plnění je odesíláno po obdržení tohoto formuláře |
promlčecí lhůta dle zákona |
Česká podnikatelská pojišťovna | 3 měsíce předem a 14 dní předem, dopis |
klient musí na pobočku přinést své č. účtu, výplata po identifikaci klienta na pobočce, lze ověřit totožnost i u notáře či na úřadě |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
Česká pojišťovna | 1–3 měsíce předem kontakt primárně telefonicky, jinak odchází dopis | pojišťovna zpracovává dožití na základě podkladů od klienta nejdříve k datu dožití | peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
Komerční pojišťovna | postupy dle typu produktu, dopis |
klient vyplňuje formulář na pobočkách zprostředkovatele, výplata vázána na ověřený podpis (stačí na pobočce) |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
Kooperativa pojišťovna | 3 měsíce předem, kontaktuje oddělení obchodu prostřednictvím získatele, případně 14 dní předem dopis, pokud poj. stále nemá podklady k výplatě, případně měsíc po dožití smlouvy znovu |
získatel vyplní s klientem přílohu k avízu dožití, vyznačí formu a způsob výplaty, klient musí dokument doručit na pobočku a identifikovat se, nebo jej zaslat dopisem s ověřeným podpisem u notáře/úřadu |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
MetLife pojišťovna | před nebo po ukončení pojistné smlouvy (dle typu produktu), dopis |
klient vyplní formulář, kde zvolí způsob výplaty, vyplacení peněz proběhne po doložení všech dokumentů |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona s možností plnění i po promlčení |
NN Životní pojišťovna | 2 měsíce předem, dopis (možnost sjednání osobní schůzky s poradcem) |
klient vyplní formulář a zvolí způsob výplaty, výplata po obdržení podkladů |
peníze zůstávají na smlouvě, peníze pojišťovna drží, dokud se o ně klient nepřihlásí |
Pojišťovna České spořitelny | 3 měsíce předem, dopis |
klient volí ve formuláři způsob výplaty, při výplatě na účet je platba podmíněna identifikací klienta a odevzdáním formuláře do 14 dnů před dožitím sml., jinak jde platba na sběrný účet |
peníze na sběrném účtu České spořitelny zůstávají 30 dní, pak se vrací do pojišťovny, peníze pojišťovna drží do doby, než se klient přihlásí |
UNIQA pojišťovna | 10 týdnů předem, kontaktuje obchodní zástupce a předá formuláře, případně 3 týdny předem formuláře na adresu klientů |
klient vyplní formuláře, plnění až po odevzdání všech podkladů |
peníze zůstávají na smlouvě, pojišťovna neuplatňuje promlčecí lhůtu |
Wüstenrot životní pojišťovna | pojišťovna kontaktuje klienta až po uplynutí pojistné doby | klient vyplní formulář – do pojišťovny lze zaslat nejdříve měsíc před koncem smlouvy, peníze se vyplácí po identifikaci |
peníze zůstávají na smlouvě, promlčecí lhůta dle zákona |
Zdroj: pojišťovny