Hlavní navigace

George startuje naostro. Spořitelna spouští nové bankovnictví pro 1,5 milionu lidí

Autor: Jiří Hovorka
Jiří Hovorka

Po více jak patnácti letech končí Česká spořitelna se Servisem 24. Za něj přichází George, který zástupci spořitelny uvádějí jako příchod bankovnictví budoucnosti. Zjistili jsme, co umí.

Doba čtení: 7 minut

Revoluční změna i dohánění konkurence. Takové je nové internetové a mobilní bankovnictví George, které do ostrého provozu uvedla největší česká banka podle počtu klientů Česká spořitelna. Ta se pomocí něho bude snažit své klienty přesvědčit, že finance se lépe na dálku ovládají z mobilu než přes klasické internetové bankovnictví na počítači. Přes mobil totiž banky mohou být v každodenním kontaktu s klientem na dálku, což jim dá větší šanci na prodej finančních produktů.

Využívání chytrých telefonů a mobilních aplikací prudce roste a s tím i nároky klientů na intuitivní a bezpečné mobilní bankovnictví, inspirované sociálními sítěmi, které jim usnadní život a pomůže se správou financí, říká Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny odpovědná za retailové bankovnictví.

Proč George?

Novinku vyvinula mezinárodní skupina vývojářů v rámci Skupiny Erste, jejíž součástí byli i Češi. George je určen pro více než 16 milionů klientů skupiny Erste v sedmi evropských zemích, tedy i pro 1,5 milionu klientů České spořitelny. Jméno George bylo proto zvoleno jako mezinárodně srozumitelné a odkazuje na jméno prvního autopilota, kterého vyvinul před sto lety britský letec Lawrence Sperry a pojmenoval ho právě George. Výraz „Nech to na George“ mezi piloty zdomácněl a dodnes ho pro označení autopilota používají.

Revolucí je novinka zcela jistě pro 1,5 milionu individuálních klientů spořitelny, kteří na George postupně přejdou do konce roku 2018. Současný systém Servis 24 funguje od září roku 2001 a i přes aktualizace funguje stále hlavně jako statický přehled. George naproti tomu má zapadnout do doby sociálních sítí, když si klienti v něm například budou moci nastavovat, co a jak chtějí zobrazovat, jaké chtějí pozadí nebo budou moci platby vyhledávat pomocí fulltextového vyhledávání. Například platby v Lidlu tak jednoduše vyhledají tím, že zadají do vyhledávače v Georgovi slovo Lidl.

Servis 24 byl takřka dvacet let nejrozšířenějším a jedním z nejoblíbenějších internetových bankovnictví na trhu. George symbolizuje začátek nové éry a příchod bankovnictví budoucnosti, dodává Pešková.

Kromě toho George rozšiřuje koncept Moje zdravé finance. V něm bankéři na pobočkách spořitelny klientům radí, kde mohou ušetřit. Doporučují jim například konsolidace půjček, levnější energie nebo možnost levnějšího osobního účtu. Totéž nově bude dělat přímo internetové nebo mobilní bankovnictví České spořitelny.


Autor: Jiří Hovorka

Roztříděné výdaje v internetovém bankovnictví George.

Ani v jednom případě přitom nejde o nic, co by už banky – ne všechny, ale některé – v Česku nenabízely. Například inspiraci sociálními sítěmi, fulltextové vyhledávání i přehled o financích pomocí kategorizace plateb do přehledných grafů umělo už internetové bankovnictví, které mBank představila v roce 2013. A stejné služby dnes nabízejí i přímá bankovnictví například v Air Bank nebo od loňského září v ČSOB.

George rádce

George ale funkce, které už jinde nabízejí, dále rozvádí. Za klienty tak například hlídá nejen to, zda mají dostatek prostředků na blížící se platby, ale upozornění jim pošle například i v případě, že jim končí platnost občanského průkazu (v bance ho předkládáte v momentě, kdy si zakládáte účet, takže banka údaje z něho zná). Poradit umí také v situaci, kdy například máte na kartě nastavené příliš vysoké limity, ke kterým se pravidelně ani nepřibližujete. Pak vám doporučí jejich snížení. V případě krádeže údajů o kartě tak zloději mají možnost „vytáhnout“ z vašeho účtu méně peněz.


Autor: Česká spořitelna

Základní přehled v mobilním bankovnictví George.

George dnes umí v reálném čase učinit zhruba čtyřicet rad a doporučení, které jsou personalizované podle finančního chování konkrétního klienta. Počet rad a doporučení se v budoucnu znásobí, říká Filip Zeman, ředitel Digitálních produktů a služeb České spořitelny. George klientům primárně radí s hospodařením. Pokud aplikace identifikuje, že klient platí nadprůměrné částky za nájemní bydlení, nabídne mu automaticky hypotéku a v případě, že je zřejmé, že splácí příliš mnoho nebankovních půjček, doporučí konsolidaci, uvádí dále Zeman.

K ovládání účtu přes mobil má klienty spořitelny lákat například jednoduché vyplňování platebních příkazů. Čísla nových účtů a další údaje například stačí jednoduše vyfotit mobilem a George automaticky vyplní příkaz k platbě. Zjednodušení pro obě verze George – internetové i mobilní bankovnictví – představuje i to, že platby do 10 tisíc korun se nově nebudou autorizovat. Je to bezpečné? Dostatečná bezpečnost je zaručena již v okamžiku, kdy se klient přihlašuje do internetového nebo mobilního bankovnictví. Musí totiž projít úvodní autentizací, odpovídá Zeman.

George přináší nový způsob zabezpečení, který je podle zástupců České spořitelny bezpečnější a rychlejší než dnešní potvrzování přes kód v SMS. Jde o samostatnou aplikaci George klíč. Ta klienta ověřuje šestimístným PINem, který si každý zvolí sám, nebo biometricky (rozpoznání obličeje či otisku prstu) při každém vstupu do George. Následné transakce se pak budou potvrzovat kódem, který George klíč vygeneruje. Kdo o novou formu zabezpečení nebude mít zájem, může i nadále platby autorizovat přes SMS kódy. 

Podobný způsob zabezpečení chystá také Komerční banka, která ještě v průběhu roku 2018 nahradí současný souborový certifikát, přes který se její klienti přihlašují do internetového bankovnictví, mobilní aplikací KB Klíč.

Platby mobilem i otevřené bankovnictví

Zpátky k Georgovi. Ten kromě již zmíněného umí také sjednat půjčku, kontokorent nebo hypotéku online. Umožňuje také třeba ukládání dokumentů, typicky účtenek, k jednotlivým transakcím.

Po přihlášení do George je také možné se již s ověřenou identitou spojit s operátory České spořitelny přes telefonní hovor nebo chat. Na něm jsou zaměstnanci České spořitelny k dispozici neustále, tedy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Významně jsme posílili kapacitu našeho klientského centra, říká k tomu Pešková. Na chatu by tak zaměstnanci spořitelny měli na klientské dotazy odpovídat okamžitě.


Autor: Česká spořitelna

Vyhledávání v mobilním bankovnictví George. Automaticky nabízí i to, co sledujete nejčastěji.

Na podzim pak spořitelna pro všechny uživatele George zavede také platby mobilem. Ty zatím mohou používat jen klienti, kteří mají testovací verze mobilního bankovnictví. Spořitelna jde přitom cestou, kterou se před ní vydala třeba Air Bank. U placení mobilem se spoléhá na vlastní aplikaci, a nikoli na Google Pay, jako to dělají J&T banka, mBank, MONETA Money Bank a nyní už také Komerční banka. Nebudeme zatím sdílet data s Googlem. Ale cestu k nim si nezavíráme, říká Zeman. K potvrzování plateb mobilem nad 500 korun nebudou klienti spořitelny používat PIN spojený s kartou, ale budou je potvrzovat otiskem prstu nebo gestem na svém mobilu.

Od podzimu pak budou v Georgovi k dispozici i platby na internetu. K nim si klient bude vytvářet virtuální platební kartu pro každou jednu transakci. Jakmile transakce proběhne, virtuální karta přestane fungovat. 

Do konce roku pak Česká spořitelna svým klientům umožní přes své mobilní či internetové bankovnictví náhledy i na účty, které její klienti mají v dalších bankách. Jde o takzvané otevřené bankovnictví, které přinesla evropská směrnice PSD2. George do konce roku umožní klientům České spořitelny zobrazit si informace o svých účtech v Air Bank, ČSOB, UniCredit Bank, Fio Bank, Raiffeisenbank, MONETA Money Bank, ING a mBank, říká Zeman. Postupně pak budou přibývat i další banky a v průběhu příštího roku půjde z České spořitelny tyto účty v konkurenčních bankách i ovládat – zadávat transakce.

Tři týdny na přechod

Noví klienti České spořitelny už budou mít rovnou George, stávající klienti na něj přejdou do konce roku 2018. Netýká se to jen firemních klientů, tedy uživatelů internetového bankovnictví Business24.

Od začátku června začne spořitelna informovat první stávající klienty o tom, že je převádí na nové internetové a mobilní bankovnictví. Každý klient dostane tři týdny na to, aby si na novinku zvykl. Po tyto tři týdny bude zároveň fungovat přístup do služby Servis 24 a George.

Podle Zemana bude spořitelna převádět nejdříve „nejaktivnější“ klienty, u kterých předpokládá nejméně problémů s přechodem, a postupně přejde k těm konzervativnějším. Na začátku června se tak dostane na ty, kteří už George využívají. Spořitelna ho totiž už více jak rok testuje. Novinku si již vyzkoušelo zhruba půl milionu lidí a přes 300 tisíc již George využívá pravidelně, dvě třetiny z nich přitom mají i mobilní verzi.

Přechod do nového internetového a mobilního bankovnictví má usnadnit i to, že veškeré klientské nastavení ze Servisu 24 se do George automaticky převede. Klienti spořitelny tak nepřijdou například o šablony s čísly účtů, ani o nastavené trvalé příkazy či inkasa.

Galerie: Projděte si nové bankovnictví od ČS

Našli jste v článku chybu?