Hlavní navigace

Foto: Elektromobily, které můžete mít hned. Nejlevnější sveze jen dva lidi

Aktualizováno 5. 9. 2018 14:09
Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Elektromobily jsou na českých silnicích stále rarita. Proč? Jsou drahé, moc toho neujedou a nabíjecích stanic není mnoho. To vše se má brzy změnit. Zatím si projděte aktuální nabídky.

Doba čtení: 2 minuty

Prošli jsme ceníky automobilek, bazary nebo i nabídky operativních leasingů. Nejlevnější elektromobil nestojí ani 200 tisíc korun, ale má malý dojezd a je jen pro dva lidi. Ty „opravdové“ jsou výrazně dražší, ale zase mají levnější servis.

Galerie: Elektromobily, které si můžete koupit

Co byste měli vědět o elektromobilech:

  • cena auta je výrazně vyšší než u klasických modelů na benzin či naftu, zato ale máte výrazně levnější provoz, a to ať už jde o samotnou cenu paliva, nebo třeba o servis. Elektromotory jsou jednodušší, nesestávají z tolika součástek jako spalovací či zážehový motor. Výrazně šetřeny jsou v provozu i brzdy, když se brzdí hlavně motorem.
  • Na baterie jsou dlouhé záruky, které začínají nejčastěji na osmi letech. Jejich životnost při běžném používání auta přesahuje 10 let.
  • Dobíjet auto můžete doma, k tomu si můžete pořídit speciální sazbu s dvoutarifním pásmem, to levnější musí být k dispozici minimálně osm hodin. Doba dobíjení z klasické zásuvky se liší podle velikosti baterie auta, zhruba je to osm až dvanáct hodin. Čas se dá zkrátit na tři až pět hodin pořízením takzvaného wallboxu.
  • Na cestách je pak k dispozici síť dobíjecích stanic. V Česku jich je nyní podle webu evmapa.cz zhruba 300. Rychlodobíjecí stanice zvládnou auto pro další jízdu dobít za dvacet minut. Například ČEZ nabízí neomezený dobíjecí tarif pro veřejné stanice za 545 korun měsíčně.
  • Speciální je situace u vozů Tesla, které mají větší kapacitu baterek a jsou pro ně ideální dobíjecí stanice přímo od Tesly – takzvané superchargery. Na těch mohou majitelé Tesel „tankovat“ zdarma. V Česku jsou momentálně tyto stanice tři – ve Vestci u Prahy, na D1 u Humpolce a v Olomouci.
  • Skutečný dojezd elektromobilů je nižší než ten, který výrobci aut udávají. Ten počítá s ideálními podmínkami, jakých na silnicích nedosáhnete. Rychlejší jízda, topení, klimatizace, to vše dojezd zkracuje.
  • V Česku momentálně jezdí zhruba 2000 aut s čistě elektrickým pohonem, drtivá většina z toho jsou auta firemní. V příštích letech se ale čeká rychlý růst. V roce 2020 by v Česku mělo jezdit už 5000 elektroaut a o pět let později dokonce už 100 tisíc. Odhaduje to Ministerstvo průmyslu a obchodu.
  • Rozvoji má výrazně pomoci zaměření automobilek na vozy na elektřinu, protože jsou nuceny ke snižování emisí. Poroste tak nabídka elektromobilů, jejich cena bude naopak klesat. Navíc stát výrazně podpoří i infrastrukturu, když má už v roce 2020 být v Česku k dispozici 1300 dobíjecích stanic. Stát to bude stovky milionů korun.
Našli jste v článku chybu?