Hlavní navigace

Formace dvojitý vrchol a dvojité dno. Jak se v ní vyznat?

30. 8. 2012
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Zdánlivě jednoduchou formaci využijete jak při intradenním obchodování, tak pro dlouhodobější obchody.

Další grafickou formací, kterou si představíme, je dvojitý vrchol a dvojité dno. Tato formace je velmi vizuálně nápadná a dobře se tudíž v grafu identifikuje. I přes zdánlivou jednoduchost je tato formace velmi funkční. Můžete jí najít na jakémkoliv časovém rámci. Lze ji tedy dobře využít jak pro intradenní obchodování, tak pro dlouhodobější obchody.

Dvojitý vrchol vznikne tak, že cena v rostoucím trendu dosáhne vrcholu a poté klesá. Při dalším pohybu vzhůru se cena dostane na stejnou, nebo velmi blízkou úroveň předchozího vrcholu, ale není schopna růst dále a opět začne klesat.

Dvojité dno vzniká v klesajícím trendu stejným způsobem, pouze obráceně.


Zdroj: autor

Formace dvojitý vrchol nebo dvojité dno bude mít větší pravděpodobnost úspěchu, když ji spojíte s dalšími nástroji technické analýzy, které jsme si již představili v minulých dílech našeho seriálu. Ideální je, když se vám dvojitý vrchol vytvoří v blízkosti rezistence, nebo se dvojité dno vytvoří v oblasti supportu. Nezapomínejte také na svíčkové formace, které jsme si popsali. Pokud vidíte, že se dvojitý vrchol či dvojité dno tvoří a zároveň vám vzniká svíčková formace, která nahrává obratu trendu, zvyšuje se dále vaše pravděpodobnost pro ziskový obchod.

skoleni_15_4


Zdroj: autor

Psychologie skrývající se za formací dvojitý vrchol (pro dvojité dno platí to samé, pouze obráceně) je taková, že nakupující vytlačí cenu na vrchol, z kterého cena klesá. Po poklesu cena opět míří vzhůru, aby otestovala poslední vrchol. Pokud nakupující nemají dostatečnou sílu, aby cenu vytlačili nad poslední vrchol, je jasné, že trh začínají ovládat prodávající a že se cena bude pohybovat níže.

Seriál o technické analýze pro vás připravuje Česká Národní Asociace Technické Analýzy (ČNATA). Pořádáme praktické workshopy, setkání obchodníků a semináře. Přijďte se bezplatně podívat na jedno z našich členských pracovních setkání. Více informací naleznete ZDE.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).