Hlavní navigace

Firmy vás chtějí nachytat na nevyžádané balíčky. Co dělat, když jste je rozbalili?

9. 11. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Na poště si vyzvednete balíček a doma zjistíte, že to není očekávané zboží, ale něco zcela jiného od jiné firmy. Musíte ho už zaplatit, když jste ho rozbalili? Má firma právo chtít po vás zboží zpátky, nebo si ho můžete nechat?

Marketingové triky a taktiky mohou být různé. Některé jsou zcela legální a morálně v pořádku, jiné jsou na hraně zákona, občas už za hranou a někdy jsou marketingové triky sice legální, ale nemorální.

Typickou marketingovou strategií na hraně je například podomní prodej. Ten je sám o sobě legální, ale nesmí probíhat v lokalitách, kde ho místní vyhláška zakazuje. Pak je podomní prodej protizákonný. Někdy navíc prodejci v rámci podomního prodeje využívají nekalých praktik, které už v pořádku nejsou. Zamlčují různé informace, nebo je překrucují. Podomnímu prodeji se vyhnete celkem snadno, stačí s takovými osobami vůbec nekomunikovat.

Někdy ale mohou obchodní praktiky vypadat nenápadně. Do schránky vám přijde oznámení, že máte na poště balíček. To pro vás není nic překvapivého, protože si necháváte posílat objednávky poštou poměrně často. Hlavně v předvánočním období může být počet objednávek a očekávaných balíčků ještě vyšší než standardně. 

Balíček s fakturou uvnitř

Po vyzvednutí a rozbalení ale zjistíte, že to není žádná z vámi očekávaných objednávek. Balíček obsahuje vitamíny na podporu imunity, různé detoxikační čaje apod. Nic z toho jste si ale neobjednali a firmu, která vám zboží posílá, vůbec neznáte.

Kromě toho je uvnitř balíčku také faktura a průvodní dopis. Ten vás stručně informuje, že rozbalením balíčku jste provedli nákup přiložených doplňků stravy. Nechybí informace o tom, že přiloženou fakturu musíte zaplatit do 14 dnů, jinak dojde k porušení smlouvy, bezdůvodnému obohacení a budou vyvozeny patřičné důsledky.

Marketing cílí na vaše emoce

Taková chvíle může být zejména pro osoby náchylnější na stres velmi nepříjemná. Ocitnout se v situaci, kdy zjistím, že jsem vlastně uzavřela objednávku a musím ji zaplatit, ačkoli jsem si opravdu nic neobjednala, je velmi nepříjemné. Řada lidí se vystresuje a fakturu raději zaplatí. Celou situaci si vysvětlí tím, že v dopise se píše, že otevřením balíčku už uzavřeli kupní smlouvu, a tak je vlastně vina na jejich straně, protože balíček neměli vůbec otevírat.

Takto ale český zákon nefunguje. Jde o marketingovou praktiku, která není zrovna morální. Cíli přesně na to, že se lidé leknou a raději zaplatí, než aby situaci řešili.

Rozhodující je, jestli jste si něco objednali, nebo ne

Z pohledu českého práva je rozhodující to, jestli jste si doopravdy něco objednali, nebo ne. Pokud by se nakonec zjistilo, že zmíněný balíček je například na partnerovo jméno, a ten si ho opravdu objednal, pak je také povinen za něj zaplatit.

V případě, že ale balíček přišel na vaše či partnerovo jméno a ani jeden z vás si ho neobjednal, nejste povinni nic platit. Jednalo by se totiž o tzv. neobjednané plnění.

§ 1838 občanského zákoníku:
Neobjednané plnění

Dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.

Máte totiž povinnost zaplatit jen za to, co jste si skutečně objednali. Pokud jste objednávku neučinili, nejde nastavit celý proces tak, že vám společnost náhodně zašle balíček, a pokud ho otevřete, uzavřeli jste kupní smlouvu a musíte ho zaplatit, ať obsahuje cokoli.

Naopak. I když balíček otevřete, k ničemu vás to nezavazuje. Balíček ani nemusíte posílat zpátky. Můžete si ho nechat a vitamíny použít, nebo balíček někomu darovat či ho vyhodit. Záleží na vás. Společnost, která vám balíček zaslala, vůbec nemusíte kontaktovat, abyste s ní situaci řešili.

Co když balíček obsahuje něco navíc?

Úplně stejně můžete postupovat v případě, že jste si opravdu něco objednali, například fén na vlasy, a obchodník vám k objednávce z vlastní vůle přidal například sadu gumiček do vlasů. A připsal je do faktury.

V takovém případě nemusíte gumičky hradit, protože jste si je neobjednali. Gumičky do vlasů jsou v tomto případě neobjednaným plněním a máte právo si je nechat jen tak. Zaplatit musíte jen za objednané zboží, tedy za fén na vlasy.

Pokud by po vás obchodník chtěl zaplatit i gumičky, musel by prokázat, že jste si je objednali.

Nesouhlasíte s tím, že mají vaše údaje? Požádejte o výmaz

V úvodním příkladu s vitamíny a čaji k žádné objednávce nedošlo, a přesto byl balíček poslán. Ve snaze, že zacílí na emoce a adresát fakturu zaplatí, aby se vyhnul problémům.

V tomto případě si pravděpodobně kladete otázku, kde na vás daná firma vůbec vzala kontakt. Kontakty se sbírají různě. Mohli jste například v porodnici vyplnit anketu, za niž jste dostali balíček produktů pro novorozence. V anketě jste ale museli zaškrtnout, že souhlasíte s využitím údajů pro marketingové účely.

skoleni_15_4

Vždy ale můžete změnit svůj názor. Pokud si to nepřejete, nesmí daná firma zpracovávat ani uchovávat vaše osobní údaje. Stačí stručně zažádat o výmaz osobních údajů s odkazem na článek 17 GDPR. Tuto žádost se doporučuje poslat doporučenou poštou, protože díky tomu budete mít důkaz, že druhá strana dopis obdržela. A nebude se moci vymlouvat, že dopis nedošel, zatoulal se apod.

Od doručení dopisu pak musí firma nejpozději do 1 měsíce veškeré údaje o vaší osobě vymazat ze svých databází.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).