Hlavní navigace

Elektromobily mají povinné ručení levnější. Zatím. Škody totiž mají vyšší

18. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Na českých silnicích v posledních dvou letech přibývá elektromobilů, dá se očekávat, že v následujících 5 letech se jejich počet zvýší až o desítky procent. S nimi ale stoupá i plnění škod jimi způsobených.

Cena povinného ručení se letos průměrně zvýšila o 4 %. Nezdá se vám to mnoho? Je dost možné, že v příštích letech zdraží několikanásobně.

O elektromobilech se v současnosti mluví jako o budoucnosti automobilové dopravy. Jejich hlavní výhodou je, že jsou ekologičtější než auta s klasickým spalovacím nebo dieselovým motorem. Teoreticky. Prakticky však jejich výroba zanechává ještě větší uhlíkovou stopu než výroba a provoz vozidla na konvenční pohonné hmoty. Podobně není jasné, kam a jak by se skladovaly a likvidovaly použité baterie z nich. S nadsázkou se dá tak napsat, že elektromobily také mají výfuk, ale „jinde“.

Zatím jich na českých silnicích na rozdíl od Dánska, Norska nebo jiných západoevropských zemí vlivem nízkých dotací nejezdí příliš mnoho. Řidiče od jejich koupi prozatím odrazuje vyšší pořizovací cena. Dá se ale čekat, že to se v budoucnosti změní.

Kromě vyšší ceny, kterou majitelé elektromobilů zaplatí za vůz, si dost pravděpodobně v příštích letech připlatí i za povinné ručení. Proč? Podívejme se na aktuální statistiku pojistných událostí elektromobilů, která vychází z údajů České asociace pojišťoven (ČAP).

Pojistné události elektromobilů hrazené z povinného ručení 

Počet pojistných událostí u povinného ručení u elektromobilů, zdroj: ČAP
Rok 2015 2016 2017 2018
Počet pojistných událostí 29 39 49 95

Jak vyplývá z tabulky, počet havárií, a tím pádem i pojistných událostí řešených z povinného ručení, postupně narůstá, jak narůstá počet elektromobilů jezdících na českých silnicích. Zatím jich je velmi málo. Pokud se ale zaměříme na výši škody u elektromobilů a porovnáme ji s ostatními osobními auty, zjistíme, že průměrná výše škody u elektromobilů dosahuje 58 474 Kč. Zatímco průměrná majetková škoda u všech osobních automobilů je 42 127 Kč. Není to tak překvapivé, když si uvědomíme, že pořizovací cena elektromobilů je vyšší, než je tomu u standardních aut, a taktéž jejich opravy stojí víc.

Jistě, v současnosti nejde o velké částky. Zatím se škody na elektromobilech, které pojišťovny hradí z pojistného, pohybují kolem několika miliónů korun ročně. Konkrétně v roce 2018 šlo o 5,6 milionu Kč. Celkový počet pojištěných elektromobilů dosahuje jednotek tisíc. V roce 2018 to bylo celkem 1744 pojištěných vozidel, říká Veronika Nová, tisková mluvčí ČAP. 

Cena povinného ručení u osobních automobilů

Průměrná cena povinného ručení u osobních automobilů dle ČAP
Rok 2015 2016 2017 2018 2019 (1. 1 až 31. 8.)
Fyzické osoby 3020 Kč 3000 Kč 3005 Kč 3082 Kč 3189 Kč
Firmy 3937 Kč 3845 Kč 3856 Kč 3977 Kč 4046 Kč

V roce 2019 majitelé osobních aut za povinné ručení platí průměrně 3189 Kč, což je zhruba o 100 Kč (4 %) více než loni. V souvislosti s narůstajícím počtem škod i jejich finanční náročností dochází k tomuto růstu už od loňského roku. Nejvíce nárůst pocítí rizikoví klienti, kteří již v minulosti způsobili opakovaně škody, objasňuje Veronika Nová. Ze statistických údajů ČAP vyplývá, že ročně způsobí škodu průměrně 36 řidičů na každých 1000 pojištěných vozidel. Škodní frekvence je tedy 3,6 %. U rizikových klientů je to ale výrazně více.

Vývoj počtu škod u všech osobních automobilů včetně elektromobilů

Vývoj počtu škod u všech osobních automobilů včetně elektromobilů, zdroj: ČAP
Rok 2015 2016 2017 2018 2019 (1. 1. až 31. 8.)
Počet škod řešených z povinného ručení celkem 258 397 264 261 273 890 273 981 285 000

Jak je patrné z tabulky, počet pojistných událostí (škod) v posledních pěti letech neustále stoupá. S tím, jak roste počet pojistných událostí řešených z povinného ručení, jdou nahoru také náklady na pojistné plnění. (Tedy ceny za opravy aut, úhrada nákladů za zdravotní péči v případě zranění nebo sešrotování nepojízdných aut, které jsou placeny z prostředků pojišťoven.) Podle údajů ČAP vzrostly náklady na pojistné plnění u osobních automobilů (tím jsou myšlena všechna vozidla, tedy i elektromobily) v roce 2019 téměř o 7 % oproti roku 2018. Celkový finanční objem těchto nákladů za období 1. ledna až 31. srpna 2019 činí 10,32 miliardy Kč.

Vyšší nehodovost je dána i tím, že roste počet majitelů aut. Tudíž i příjem pojišťoven z povinného ručení roste (víc aut = víc povinných ručení). Růst počtu pojištěných vozidel zůstává zhruba konstantní, cca 3 až 4 % ročně. Počet všech pojištěných vozidel je v současnosti lehce nad 8,4 milionu. Zvyšuje se ale i cena, kterou musejí pojišťovny platit za opravy a další náklady. Nová auta jsou totiž dražší než před pár lety, což je částečně dáno i inflací, ale především nákladnější a složitější výbavou aut. Jejich opravy jsou pak dražší. Více peněz zaplatí pojišťovny i za léčení následků úrazů způsobených při automobilových nehodách, a to kvůli zvyšujícím se cenám za zdravotní ošetření. 

skoleni_15_4

Zdraží povinné ručení?

Z výše uvedených dat vyplývá, že cena povinného ručení letos vzrostla průměrně o 4 %, ale náklady pojišťoven stouply o 7 %. Když ale vezmeme v úvahu, že průměrná výše škody je u elektromobilů vyšší bezmála o 40 % oproti ostatním osobním automobilům a jejich počet na českých silnicích bude v průběhu let narůstat, dá se předpokládat, že si tento nepoměr budou pojišťovny chtít v budoucnu kompenzovat. Patrně tím, že zdraží povinné ručení. 

To je v kompetenci jednotlivých pojišťoven, jak na základě zkušeností a postupného růstu portfolia vypočtou pojistné, nicméně i z aktuálních celotržních dat lze vysledovat, že vedle výrazně vyšší průměrné škody je u elektromobilů výrazně vyšší i riziko vzniku škody, odpověděla na naši otázku Veronika Nová, tisková mluvčí ČAP. Podle ní platí, že v průměru na každých 1000 pojištěných vozidel vznikne ročně u elektromobilů 54 škod. Pro srovnání, u standardních vozidel v průměru vzniká na každých 1000 vozidel ročně cca 36 škod. Z hlediska rizika způsobení škody jsou tak elektromobily rizikovější zhruba o polovinu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).