Hlavní navigace

Elektřina zdražuje, „šmejdi“ cítí šanci. Nepouštějte si je domů, ušetříte peníze i nervy

Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Strach z růstu cen prodává. A podomní prodejci toho budou chtít využít, varuje úřad. Jak si s nimi poradit a na co si dát při změně dodavatele pozor? Máme pro vás desatero.

Doba čtení: 8 minut

Cena elektřiny roste a plyn ji bude zřejmě brzy následovat. Neděje se tak jen na burzách, ale domácnosti už to začínají pociťovat i přes ceníky svých dodavatelů. A právě zprávy o zdražování nyní budou využívat podomní prodejci energií. Lidé by se před nimi podle Energetického regulačního úřadu měli mít na pozoru.

Zkušenosti z praxe v minulosti ukázaly, že právě růst cen přeje podomním prodejcům energií, telefonickému prodeji nebo třeba aukcím. Jde o formy prodeje, které typicky patří mezi nejrizikovější způsoby uzavírání smluv v energetice, varuje Michal Kebort, mluvčí ERÚ.

Zatímco v první polovině roku měnily ceníky převážně tradiční dodavatelé E.ON, ČEZ a PRE, přes léto se k nim přidali i alternativní dodavatelé jako Bohemia Energy, Centropol nebo MND. Ceny elektřiny tak kromě jiného táhnou vzhůru meziroční inflaci. Ta v srpnu činila 2,5 procenta, elektřina ale oproti loňskému srpnu zdražila o 5,6 procenta.

Dodavatelé letos začali do ceníků propisovat zdražení elektrické energie, ke kterému na burzách dochází už v posledních dvou letech. Ještě na jaře roku 2016 stála elektřina lehce přes dvacet eur, nyní se jedna megawatthodina s dodávkou na příští rok na Pražské energetické burze obchoduje za zhruba 57 eur. Je tak nejdražší od června roku 2011.

Plyn zatím zdražuje jen na burzách, a to jen v letošním roce rovněž o desítky procent. Do cen dodavatelů se ale zatím zdražování nepropsalo.

Dodržujte desatero

Strach z růstu cen ale prodává. A podomní prodejci toho budou chtít využít. ERÚ navíc upozorňuje, že v případě, kdy dodavatel mění ceny, mají prodejci další argument pro změnu. Přechod mezi dodavateli při změnách ceny navíc bývá rychlý. Zákon umožňuje spotřebitelům v takových případech odstoupit od smlouvy o dodávkách energií bez sankcí.

Dodavatel musí nejméně 30 dnů předem svým zákazníkům změnu ceny oznámit, a to dostatečně adresně, individuálně a konkrétně. Spotřebitel pak může nejpozději 10 dní před nabytím účinnosti změn od smlouvy odstoupit. Dodavatel, který by chtěl nové ceny zatajit a neoznámil je podle pravidel, je automaticky potrestán tím, že od smlouvy můžete odstoupit celé tři měsíce poté, kdy změny začnou platit.

To, co má spotřebitele chránit, se ale může snadno otočit proti němu samotnému. Řada prodejců spotřebitele tlačí k rychlé změně dodavatele, která nemusí dopadnout podle očekávání. Pokud se na dodávkách energie rozhodnete ušetřit volbou nového dodavatele, postupujte s rozmyslem, dodržujte základní pravidla, která ERÚ ve stručné formě vtělil do svého desatera, říká Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele ERÚ, s odkazem na Desatero obrany před šmejdy v energetice (najdete ho na konci textu).

Kdo si chce porovnat ceny elektřiny a nespoléhat na řeči prodejců, může tak udělat třeba na průběžně aktualizovaném kalkulátoru, který provozuje přímo ERÚ. U plynu ERÚ podobný kalkulátor nemá, tam se tak vyplatí „studium“ ceníků.

Pozor na aukce

V posledních týdnech server Měšec.cz varoval například před změnou dodavatele přes telefon nebo před přijímáním „dárku“ v podobě LED žárovky, která je za dva tisíce korun v momentě, kdy spotřebitel odstoupí od smlouvy. Následně pak lidé čelí poměrně drsnému vymáhání této pokuty.

Podomní prodejci mají i další hojně využívanou fintu. Vydávají se za pracovníky největší tuzemské energetické firmy ČEZ nebo třeba za pracovníky ERÚ či České obchodní inspekce a slibují třeba překontrolování faktur za energie. Cílem je samozřejmě nepoctivá změna dodavatele poté, co se s nimi začnete bavit.

Trendem posledních měsíců jsou energetické aukce, ve kterých zprostředkovatelé slibují vysoutěžení levnějšího dodavatele elektřiny i plynu. Samotný princip aukce je v pořádku – možnost výběru z více nabídek je vždy zdravý. Praxe podomních prodejců, před kterou varují Česká obchodní inspekce, ERÚ nebo třeba spotřebitelská organizace dTest, je ale úplně jiná.

O žádnou aukci ve skutečnosti nejde, dodavatel je dopředu vybraný, a navíc podpis smlouvy se zprostředkovatelem vám nedává možnost bez sankce odmítnout podpis smlouvy s novým dodavatelem. A sankce v těchto případech vyjdou na tisíce korun. Další pokuty pak mohou nabíhat, pokud prodejci budou tak bezohlední, že navíc vypoví mimo termín i smlouvu u stávajícího dodavatele. Za to bývají opět sankce, které se pohybují i v řádech tisíců korun.

Dávejte vždy pozor na to, co podepisujete. Zprostředkovatelé aukcí často tvrdí, že jde o nezávazný doklad potvrzující jednání o smlouvě nebo návštěvu u vás doma. Podpisem dokumentu však dojde k uzavření smlouvy. Pokud se později rozhodnete smlouvu s vysoutěženým dodavatelem neuzavřít nebo ji zrušit, čeká vás několikatisícová pokuta, říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Nepouštějte je k sobě

Nejlepší prevencí je podomním prodejcům vůbec neotevírat dveře. Je-li v obci podomní prodej zakázán, lze kontaktovat městskou policii. Pokud prodejce následně má „oplétačky“ s policií a úřady a ještě třeba dostane pokutu v řádech tisíců korun, třeba si příště návštěvu vašeho města rozmyslí.

Plyn od BE? V pořádku

Příběh jedné z firem, která láká přes podomní prodejce do „aukcí“, přinesl v červenci server idnes.cz. Činnost firmy Centrální výběrová řízení prověřuje s podezřením na užívání nekalých obchodních praktik ČOI. V textu je firma spojována s dodavatelem energií Bohemia Energy. Plyn máte od Bohemia Energy? Aha, tak tam to bude v pořádku, cituje autor textu zástupkyni firmy, se kterou měl přímou zkušenost.

Pokud už vy nebo třeba vaši blízcí podepíšete podomnímu prodejci smlouvu, která vede ke změně dodavatele, a později přijdete na to, že je nevýhodná, můžete od ní bezplatně odstoupit do 14 dnů. Pokud jste o právu na odstoupení nebyli poučeni a nepředali vám k němu vzorový formulář, můžete od zprostředkovatelské smlouvy bez sankce odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní. Pokud jste uzavřeli přímo smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu, můžete ji navíc vypovědět bez udání důvodu do 15 dnů od zahájení dodávek.

Typické pro tyto situace je, že firmy navázané na podomní prodejce se snaží rušení smluv doprovodit vysokými pokutami. Nic platit nemusíte. Zákon vám garantuje možnost zrušit smlouvu bez jakékoliv sankce. Nic na tom nemění ani fakt, že se podomní prodejci snaží obejít zákon tím, že na základě plné moci uzavírají smlouvy v obchodních prostorách dodavatele energií, upozorňuje Lukáš Zelený na další trik. 

Nabízí i pomoc při řešení potíží při výpovědi smlouvy. Potřebujete-li poradit s tím, jak odstoupit od nevýhodné smlouvy, zavolejte do naší spotřebitelské poradny na číslo 299 149 009, radí Zelený. 

Podle něj je spolu s výpovědí smlouvy vhodné zprostředkovateli zároveň odvolat plnou moc, kterou si při podpisu smlouvy podomní prodejci také nechávají podepsat. Na jejím základě pak za spotřebitele mění dodavatele. Pokud plnou moc neodvoláte, může ji vzhledem k velmi obecné formulaci energetická aukční společnost zneužít v rozporu s vaším přáním, varuje Zelený.

diners2018

Pokud firma bude trvat na zaplacení pokuty nebo nebude chtít smlouvu ukončit, musíte spor řešit prostřednictvím úřadů nebo následně žalobou. Spory o pokuty nebo platnost smluv řeší Česká obchodní inspekce v případě zprostředkovatelských smluv a ERÚ v případě, že jde o smlouvy přímo s dodavatelem energií.

Tip: Láká vás auto do zásuvky? Tyto elektromobily můžete mít hned

ERÚ: Desatero obrany před šmejdy v energetice

  1. Nenechte se nikým do ničeho nutit. Vaše cesta za levnější elektřinou či plynem by měla začít vlastní aktivitou, nikoliv iniciativou obchodníka. Jestliže se přesto rozhodnete s ním jednat, udělejte si alespoň rámcovou představu o tom, čeho chcete dosáhnout. Pomohou internetové srovnávače, jeden nabízí ERÚ.
  2. Vždy se ptejte, zda se bavíte přímo s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem. Je v tom veliký rozdíl. Pro každého platí jiné právní předpisy, důležité rozdíly jsou zejména ve lhůtách pro odstoupení od uzavřených smluv. Dodavatel vlastní licenci na dodávky energií, zprostředkovatel jen nabízí (přeprodává) nabídky jednoho nebo více dodavatelů. Zprostředkovatel také může chtít exkluzivitu ke správě vašeho odběrného místa – pokud mu ji udělíte, vzdáváte se práva na vlastní volbu dodavatele po předem sjednanou dobu pod hrozbou sankce.
  3. Když někdo zvoní na vaše dveře a tvrdí, že je zaměstnancem ERÚ nebo ČOI, velmi pravděpodobně lže. Úřady energie neprodávají, nekontrolují faktury podomním způsobem apod. Stejné je to se zástupci distributorů, kteří sice kontrolují měřidla, energii ale neprodávají. Říká vám podomní prodejce, že přichází od vašeho současného dodavatele? Ať to dokáže. Nekorektní prodejci se často za velké dodavatele vydávají – osobně i po telefonu.
  4. Je u vás podomní prodej omezený vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil? Obraťte se na (městskou) policii.
  5. Volá někdo na váš telefon, píše na mail? Ptejte se, odkud má kontakt a zda disponuje vaším souhlasem pro zasílání obchodního sdělení. Jestliže souhlas nemá, hlaste jednání podnikatele na Úřad pro ochranu osobních údajů. Během telefonického hovoru se k ničemu nezavazujte.
  6. Neberte si dárky, odmítněte služby „za určitých podmínek zdarma“. Známým příkladem zneužití „dárků“ jsou LED žárovky nebo neplacené poradenství. Stačí vypovědět smlouvu ve lhůtě, kdy vám to energetický zákon umožňuje bez sankce, ale prodejce či zprostředkovatel vám „dárky“, zakoupené podle občanského zákoníku, zpoplatní.
  7. Nikdy se nezavazujte, že podepíšete smlouvu, kterou ještě nemáte k dispozici. Do telefonu žádnému prodejci neříkejte „ano“, protože smlouvu lze uzavřít i telefonicky. Pokud se přihlašujete do aukce, vybírejte takovou, která umožňuje finální nabídku nepodepsat (samozřejmě bez sankce).
  8. Nikdy nepodepisujte nic (smlouvu, plnou moc, přihlášku atp.), co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili. Pokud cokoliv nepochopíte, ptejte se. Teprve až všemu porozumíte, rozhodněte se, zda podepíšete.
  9. Nebuďte pasivní! Případné spory s dodavatelem neodkládejte, řešte je hned zpočátku. Jestliže dodavatel nereaguje nebo vy s navrhovaným řešením nesouhlasíte, obraťte se na ERÚ. Jestliže jde o problém se zprostředkovatelem, pomoci může Česká obchodní inspekce. Pokud nevíte, s kým jste jednali, obraťte se na jeden z obou úřadů, podnět si předají. 
  10. Pamatujte si, že od smlouvy o dodávkách energií, kterou jste uzavřeli mimo provozovnu držitele licence, můžete bez jakýchkoliv sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji vypovědět nejpozději 15. dne po zahájení dodávek.

Zdroj: Energetický regulační úřad

Našli jste v článku chybu?