Hlavní navigace

eBanka: Za platební karty bezpečnější - unikátní metodou!

15. 5. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

eBanka přišla s novým způsobem ochrany platebních karet. Nyní můžete velmi jednoduše zabránit tomu, aby někdo vaši kartu zneužil. Nápad je to zajímavý, ale vyplatí se?

Na sklonku minulého roku došlo k několika medializovaným zneužitím platebních karet. Od té doby je jejich bezpečnost sledována s velkou pozorností – banky varují před zloději a předkládají různé rady, jak případnému zneužití předejít.

Světová novinka

Zvýšenému zájmu v této oblasti teď vyšla vstříc eBanka. Od 9. května svým klientům nabízí (podle svých slov světovou) novinku v zabezpečení platebních karet, která využívá toho, že eBanka se svými klienty komunikuje on-line.

V tomto případě jde o to, že klient ovládá přímo svou platební kartu – odemyká ji a zamyká podle toho, jestli ji hodlá využít k placení, nebo ji chce ochránit před nepovolanýma rukama. Tato komunikace se uskutečňuje prostřednictvím telefonního bankéře, internetu a nebo pomocí mobilního telefonu (předpokládá se, že poslední způsob bude využíván primárně a nejčastěji).

O co jde?

Od nynějška můžete svou platební kartu nastavit do dvou „režimů“. „Odemčeno“ znamená, že se karta chová jako standardní platební karta, laicky řečeno: pořád stejně. „Zamčeno“ naopak znamená, že kartu není možné použít – vaše platba v obchodě nebude autorizována, bankomat vám nevydá peníze. Karta jako by nefungovala.

„Přepnutí“ z jednoho režimu do druhého je možné provést jednoduchým způsobem – v rámci menu bankovní aplikace ve vašem mobilním telefonu lze zadat pokyn „Platební karta – Zamknout /Odemknout“ a během několika okamžiků by mělo dojít ke změně v nastavení.

Největší výhoda podle banky však nespočívá v neustálém přepínání mezi oběma režimy (které by také bylo poněkud únavné), ale v trvalém nastavení karty na „zamčeno“. V takovém případě byste pak svou kartu odemykali jen před každou transakcí. A po provedené transakci by se karta sama automaticky vrátila do režimu „zamčeno“.

Díky tomu by případný zloděj z krádeže vaší karty nic neměl, protože by ji vždy našel v zamčeném, a tedy nepoužitelném stavu. Vy byste ji vždy aktivovali jen na dobu nezbytně nutnou k provedení zamýšlených transakcí.

Všechno je tedy docela jednoduché a nenáročné. Přesto je otázka, zda tato služba bude pro klienty tak atraktivní, jak si eBanka představuje.

Cena může být vysoká

eBanka zavádí svou službu docela férovým způsobem. Všem svým klientům nabízí její využívání až do konce srpna zcela zdarma, takže nový způsob ovládání své platební karty můžete vyzkoušet, aniž by vás to (do konce srpna) cokoli stálo.

Od září pak ale za odemknutí karty zaplatíte 2,90 Kč nebo 3,90 Kč v závislosti na vašem cenovém programu, a také 50 Kč za zavedení služby u karet vydaných dříve, než banka službu začala nabízet (jedná se o tradiční poplatek za změnu vlastností karet, u nově vydaných karet poplatek odpadá). A zde narážíme na první problematičtější bod celé věci.

Předpokládejme, že klient využívá nastavení karty na „Zamčeno“ a odemyká ji jen v případě, že ji chce použít. Pak bance za odeslání pokynu k odemknutí karty zaplatí výše uvedené částky plus mobilnímu operátorovi cenu za odeslanou SMS (pokud použije mobilní telefon). Takto může za jednu transakci zaplatit třeba i sedm korun. Člověk, který provede v průměru jednu transakci denně (což by neměl být tak vzácný případ, pokud platíte u obchodníka kartou), by za měsíc mohl zaplatit až 210 Kč, za rok pak něco kolem 2 500 Kč. Chcete do zabezpečení své platební karty investovat takovéto částky?

Nutné je zdůraznit, že uzamčení karty je v každém případě vždy zdarma, ať k němu dojde automaticky, nebo je změníte sami zvláštním pokynem. Platí se jen za odemčení karty.

Co je ještě třeba brát v úvahu

V současné době se klient zneužití karty zpravidla brání až poté, co o ni přišel. Krádež nebo ztrátu karty nahlásí na klientské centrum banky, kde ji zablokují. Mezitím však může být karta zneužita. Naopak nový způsob brání zneužití neustále, pokud je karta nastavena na „Zamčeno“.

Za normální blokaci karty klient obvykle platí poplatek v řádu několika stokorun, konkrétně v eBance se jedná o 200 Kč. Od nynějška si už každý může vybrat, jestli bude spoléhat na tradiční metody ochrany nebo na stálou ochranu (tedy výběr je mezi větší a menší bezpečností a také mezi vyšším jednorázovým poplatkem a mnoha malými kumulativními poplatky, které ten jednorázový mohou v souhrnu převýšit – princip podobný pojištění).

Další námitkou může být jistá nepraktičnost. Zástupci banky říkají, že klient díky nové metodě „na kartu nebude muset myslet“. Z hlediska bezpečnosti možná ano, ale na druhou stranu musíte myslet na to, že je karta zamčená. Velmi snadno se totiž může stát, že na to zapomenete a zkusíte s ní neúspěšně zaplatit. Navzdory tomu, že odemčení karty pomocí mobilního telefonu pak proběhne docela rychle, můžete si vyzkoušet, co takové odemykání udělá se zástupci desetimetrové fronty před pokladnou nabitého hypermarketu.

A ještě jedna podstatná věc – karta nedovede být zamčená pro off-line platby, tedy pro platby prováděné s embosovanými kartami u obchodníků s terminálem-žehličkou. Majitelé embosovaných karet (s reliéfem) se tedy tímto způsobem riziku nijak nevyhnou – jejich kartu i při stavu „Zamčeno“ půjde zneužít.

V některých případech se může zabezpečení karty obrátit i proti jejímu majiteli – pokud dotyčnému někdo ukradne mobilní telefon (což je snazší než krádež platební karty), může se stát, že nebude mít svou kartu čím odemknout – protože spolu s mobilem přijde i o bezpečnostní klíč pro komunikaci s bankou (takže nebude moci využít ani internet, ani telefonního bankéře). Pak by nezbývalo nic jiného, než se osobně dostavit na jedno z klientských center eBanky.

Ještě složitější situace by nastala, kdybyste o mobilní telefon přišli v zahraničí – klientské centrum by bylo hodně vzdálené. Pro tento případ eBanka doporučuje krátkodobý pronájem Osobního bezpečnostního klíče (ovšem za poplatek 89 Kč/měs.) a tedy další výdaje (nebo lze nechat kartu odemčenou a přijít o její zabezpečení).

Technické detaily

Službu je možné nastavit podle vlastních potřeb – buď na automatické uzamykání po každé transkaci či po transakci přesahující určitou částku, nebo na uzamykání jednorázovým pokynem.

Odemykání mobilním telefonem lze uskutečnit buď pomocí menu bankovní aplikace nebo pomocí klasických SMS. Druhý způsob lze použít u všech tří operátorů, je ovšem méně praktický. První způsob zatím nelze použít u Oskara (se zavedením se počítá na přelomu druhého a třetího čtvrtletí). Pokud máte T-Mobile (kdysi Paegas), musíte do Klientského centra pro novou verzi SIM Toolkitu, u Eurotelu osobní návštěva není nutná.

Závěr

skoleni_15_4

Někdo v této novince může vidět výborný způsob, jak zabránit zlodějům v přístupu ke svým penězům. Jiný namítne, že je to příliš drahé a zpomaluje to placení. Další zase dodá, že banka jen důmyslně přenáší náklady spojené se zabezpečením karty na klienta a těží z jeho strachu o peníze, protože se mu zdá, že zneužití karet není tolik pravděpodobné, aby vyžadovalo tak nákladné zabezpečení, které navíc u embosovaných karet nefunguje.

Názory se budou přirozeně lišit. Nicméně je dobré, že něco podobného (jako možnost) existuje, protože aspoň lze vybírat. Co nakonec vyberete, je už na vás.

Zdá se vám nová služba eBanky výhodná?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).