Hlavní navigace

eBanka je v kurzu - prodá se?

17. 2. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ve včerejším tisku se objevily informace o prodeji eBanky. Jednání mezi současným vlastníkem - mezinárodní skupinou PPF a ČSOB ale popírají obě dvě strany. Informaci označují za pouhé spekulace. Co by znamenal případný prodej eBanky pro její klienty? Zatím důvod k panice nemají.

S informací o možném prodeji jako první přišla Mladá fronta Dnes, která se odkazovala na „zdroj obeznámený s vyjednáváním“. eBanka by totiž mohla být dobrým prodejním artiklem. Její finanční situace se od počátku roku 2005 začala lepšit. Za celý loňský rok hospodařila se ziskem po zdanění přesahujícím 10 milionů korun, k čemuž dopomohly rozsáhlé investice do marketingu a moderních technologií. Počet kmenových klientů, to je těch, kteří jsou majiteli Osobních a Firemních účtů eBanky, se v minulém roce také zvýšil, a to o 7,5 procenta.

Prodat? Proč?

Je tedy otázkou, proč by se skupina PPF rozhodla pro její prodej. Navíc má banka i perspektivní plány do budoucna. V roce 2006 se hodlá zaměřit především na rozšiřování své obchodní sítě a další akvizici klientů. Jejím klíčovým segmentem je střední a vyšší retailový trh, a také malé a střední firmy, což by mohl být tahák pro ČSOB jako zájemce. Jedním z možných důvodů pro prodej by mohla být skutečnost, že ve srovnání s rentabilitou se požadované investice do rozvoje banky společnosti PPF nebudou zdát výhodné. Sami zaměstnanci eBanky jsou ale vedením ujišťováni, že se o žádných změnách v majetkové struktuře banky v současné době neuvažuje.

Pravdou je, že spekulace o možném prodeji banky se objevily už v minulosti. Například v polovině minulého roku se vynořily informace o tom, že se jí chce skupina PPF zbavit. Tisková mluvčí PPF však okamžitě reagovala prohlášením, že jsou s hospodařením eBanky spokojeni a o jejím prodeji neuvažují. Stejně se nyní vyjádřila i současná tisková mluvčí PPF Dita Fuchsová, která označila informaci o prodeji za jednoznačně nepravdivou.

Skupina PPF, do jejíhož portfolia patří například Česká pojišťovna, Penzijní fond ČP a Home Credit deklarovala svou podnikatelskou strategii jako pokrytí všech klíčových oborů, mezi něž patří spotřebitelské financování, bankovnictví, pojišťovnictví a penzijní fondy, tedy tzv. Retail Financial Services. Sektor bankovnictví ale v současné době pokrývají dvě banky ve vlastnictví PPF – kromě eBanky ještě PPF banka. Je tedy možné, že by společnost eBanku nepotřebovala?

Nákup vs. prodej

Prodej jednotlivých částí skupiny PPF není ničím výjimečným. V květnu loňského roku změnil majitele kontrolní podíl TV Nova, když jej PPF prodala společnosti CME zhruba za více než 600 milionů dolarů (490 mil. USD v penězích a zbytek v podobě 3,5 mil. ks akcií CME – neopustila tedy tento obor zcela).

Banka, která se s nástupem milénia přejmenovala z Expandia banky na dynamičtější eBanku, už navíc svoji exkluzivní image první banky s internetovým bankovnictvím ztratila. I proto se o možnosti změny jejího majitele neustále hovoří.

V portfoliu společnosti PPF se v září 2005 nově objevil výrobce farmaceutických produktů Zentiva, a.s., v níž získala 12procentní podíl Česká pojišťovna ovládaná právě PPFkou. Přestože transakce byla deklarovaná čistě jako portfoliová, ihned se objevily nepotvrzené spekulace o snaze získat v budoucnu v Zentivě kontrolní podíl.

Společnost se nebojí ani expanze na dálný východ. V Číně nakoupila balík 13 pohledávek, jejichž nominální hodnota činí 642 mil. korun. Neváhá se však ani zbavovat některých svých společností. V minulém roce kromě Novy prodala i 100procentní podíl své leasingové společnosti ČP Leasing, a to i přesto, že šlo ziskovou a stabilní společnost.

ČSOB by se mohla stát potenciálním obchodním partnerem PPF zvláště v situaci, kdy mezi oběma společnostmi platí tzv. Dohoda o narovnání vztahů vzniklých za existence někdejší IPB. Ale Pavel Hejzlar, manažer oddělení komunikace ČSOB, pro finanční server Měšec.cz uvedl, že o jednání nemá žádné informace a v tuto chvíli může transakci stoprocentně vyloučit.

skoleni_15_5

A co klienti?

Co by prodej eBanky novému vlastníkovi znamenalo pro její stávající klienty? V zásadě existují dvě možnosti. Tou první je postupná transformace produktů a služeb do podoby přebírající instituce, což by řadě klientů nemuselo plně vyhovovat. Vždyť si banku vybrali právě podle konkrétních parametrů, které se lišily od konkurence.

Druhou možností je zachování stávající nabídky a také zachování stávajícího segmentu na trhu. V případě ČSOB jako nového majitele není nepravděpodobné, že by vedle sebe koexistovaly dva nezávislé brandy s nezávislou strukturou produktů – jako to už funguje v případě ČSOB a Poštovní spořitelny.

Finanční reklama 2005
Nejlepší finanční reklama roku 2005 – rozhodněte, která finanční instituce měla v loňském roce nejlepší televizní reklamu! Zároveň se můžete zařadit do slosování o hodnotné ceny, jimž vévodí DVD přehrávač.

Zajímá vás, kdo vlastní vaši banku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Absolventka Fakulty národohospodářské VŠE v Praze, obor hospodářská politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).