Hlavní navigace

eBanka a Raiffeisenbank: Sloučení se vyjasňuje

18. 4. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

eBanka a Raiffeisnebnak se propojují. Na pobočce jedné naleznete logo a služby druhé. Jak pokračuje integrace bank? Co mohou klienti eBanky a Raiffeisenbank očekávat? Připravuje se nová verze internetového bankovnictví eBanky... jaká bude? A jaké ceny nasadí banky po sloučení?

Od zprávy, že eBanka je skutečně na prodej, kterou jako první přinesl finanční server Měšec.cz 17. března 2006, uplynul jeden rok a měsíc, a již je jasný nejen nový majitel, ale především strategie, s jakou bude slučování eBanky a Raiffeisenbank probíhat.

Kupní smlouva o prodeji eBanky byla podepsána 24. července 2006 a již v srpnu, tedy před dokončením právních formalit prodeje, započaly práce na integraci bank. V září se sešly managementy bank včetně představenstev a „až“ 24. října 2006 byla transakce (prodej eBanky) dokončena.

Od prvních zpráv o budoucnosti eBanky, za níž vydala Raiffeisenbank úctyhodných 130 mil. EUR (cca 3,7 mld. Kč), uplynul pouze půlrok a řada plánů má již hmatatelnou podobu a další se vyjasňují.

Lepší vyhrává

Záměrem Raiffeisenbank bylo z obou bank vybrat „to lepší“ a to nabídnout klientům obou bank. Otázkou může být, co je „to lepší“. Klient každé banky využívá jiné služby a má jiné preference – ostatně právě proto si zvolil buď jednu, nebo druhou banku.

V prvé fázi se jedná o masivní cross-selling (prodej produktů jedné banky na pobočkách druhé). Na pobočkách eBanky se tak klienti setkají s kreditními kartami, rychlými půjčkami, hypotékami a investičními produkty Raiffeisenbank, na pobočkách Raiffeisenbank lze zřídit účet eBanky a na pobočkách obou bank mohou klienti obou bank provádět hotovostní operace…

Mezi klienty eBanky je nejcitlivější záležitostí internetové bankovnictví, které je v nesčetných anketách a srovnání vyhodnocováno jako nejlepší v České republice. Internetové bankovnictví eBanky je přímo napojené na vnitřní bankovní systém, což je informační struktura mezi bankami netradiční – a což působí nemalé komplikace při integraci bank. Mimo jiné i proto je jednotný IT systém plánován až v závěrečné fázi integrace.

Internetové bankovnictví eBanky

Internetové bankovnictví eBanky má stejnou podobu již několik let, zatímco internetové stránky se redesignu dočkaly v závěru loňského roku. Důvodem odložení úprav v internetovém bankovnictví je právě akvizice ze strany Raiffeisenbank. Přesto by v průběhu několika měsíců až jednoho roku mělo dojít ke spuštění nové verze.

Stejně jako se sloučení projevuje na pobočkách obou bank (logo eBanky naleznete vedle loga Raiffeisenbank a naopak), promítne se i do internetového bankovnictví – zejména v designu. V každém případě by služby, na které jsou klienti banky zvyklí, měly zůstat zachovány a naopak by mělo dojít k jejich rozšíření.

Cenová politika nové banky

Cenová politika eBanky a Raiffeisenbank je odlišná. Lidé s vyšším příjmem na účet v eBance neplatí většinu poplatků, které jinak dosahují nadprůměrných částek, Raiffeisenbank má poplatky za vedení účtu a další služby pro všechny.

Strategie eBanky by měla být i nadále zachována. Zároveň by měly být zachovány nejvyužívanější programy Raiffeisenbank. Výsledná cenová politika spojené banky by tak měla být kombinací obou. Klienti eBanky ani Raiffeisenbank se nemusí o své programy příliš obávat.

Zavírání poboček

Jedním z cílu Raiffeisenbank při koupi eBanky bylo rozšíření pobočkové sítě. Přesto budou některé pobočky uzavřeny. Typickým příkladem je jedna ze dvou poboček na Karlově náměstí v Praze, které jsou v jedné budově. Celkem by takto měly být zredukovány dvě až čtyři z původně odhadovaných až sedmi poboček.

Kolik stojí „změna jména“

Náklady sloučení odhaduje banka na stovky miliónů korun za tři roky integrace. Součástí těchto nákladů je též změna jména (brandu) eBanky na Raiffeisenbank a ponechání značky eBanka jen v souvislosti s účtem a internetovým bankovnictvím.

Za sebou má banka duální branding, v rámci kterého jsou pobočky označeny logy obou bank. Ten nebyl nikterak drahý – přišel na cca 6 mil. Kč. Následná reklamní kampaň vyjde řádově na 10 mil. Kč.

eBanka se díky fúzi dostala v roce 2006 do ztráty přibližně 90 mil. Kč oproti zisku z roku 2005 ve výši 10,5 mil. Kč. Důvodem ztráty jsou jednak restrukturalizační náklady (např. odchod zaměstnanců, zastavení některých investic, výzkumy mezi klienty, komunikace změn) ve výši cca 20 mil. Kč a urychlení vypořádání motivačního programu, který byl vyplacen v roce 2006 místo 2007. Bez těchto „mimořádných“ nákladů by eBanka zůstala v zisku cca 60 mil. Kč.

skoleni_15_4

Zaměstnanci – musíte se bát?

Fúze Raiffeisenbank a eBanky se dotkla též zaměstnanců, jejichž počet byl v loňském roce redukován o několik set. Přesto výpovědí bylo v řádu desítek – ostatní zaměstnanci, kteří odešli, se tak z různých důvodů rozhodli sami.

Nyní je již spojené nejen představenstvo, ale též další management banky a organizační struktura. Další propouštění banky již neočekávají. Naopak, banka chce nyní růst a zaměstnance přibírají.

Kdo vydělá na sloučení eBanky a Raiffeisenbank?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).