Hlavní navigace

Důvěra v ekonomice se sice v lednu nezměnila, ale i tak je nejvyšší za posledního dva a půl roku

Petr Dufek

Na jedné straně přinesl leden zmínění předchozího optimismu průmyslových firem, na druhé straně se opět zlepšuje nálada spotřebitelů.

Doba čtení: 1 minuta

Průmyslové podniky oceňují hlavně zahraniční poptávku, avšak na další měsíce se dívají méně pozitivně než v závěru loňského roku. I přes tyto určité obavy však naladění v průmyslu zůstává příznivé, a to jak z pohledu vývoje v posledních dvou letech, tak ve srovnání s dalšími odvětvími.

Ve stavebnictví panuje dál špatná nálada, i když přece jen ne tak zlá jako v závěru roku. Stavební firmy se stále potýkají s nedostatkem zakázek, a tak drobné zvýšení jejich důvěry v lednu nepovažuji za známku jasného obratu k lepšímu.

Svůj optimismus v úvodu roku krotí i obchodníci, kterým se díky „devalvaci“ v závěru roku nečekaně výrazně zvýšily tržby. Zřejmě nepočítají s tím, že by útok spotřebitelů na internetové i kamenné obchody měl dlouhého trvání, a tak své očekávání pro další měsíce obchodníci mírní.

dan_z_prijmu

A nakonec potěšující je především lepší nálada spotřebitelů, kteří začínají na budoucnost hledět s menšími obavami než v posledních pěti letech. Dokonce je jejich důvěra nejvyšší za posledních téměř pět a půl roku. Spotřebitelé se méně obávají dalšího vývoje ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace. Naopak toho, čeho se nyní bojí více, je růst cen.

Celkově se dá říct, že z pohledu naladění firem i spotřebitelů je vidět, že česká ekonomika má to nejhorší zřejmě na čas za sebou. Nepanuje zde ani euforie, ale ani – s výjimkou stavebnictví – bezbřehá deprese. I když jde jen o měkká čísla o náladě či důvěře, vyznívají ve prospěch mírného ekonomického růstu české ekonomiky, která má za sebou historicky nejdelší recesi.

Našli jste v článku chybu?