Od července dojde k úpravě postupu, který by měli dodržovat účastníci dopravní nehody. Změny vyplývá z novelizace zákona o silničním provozu.
Novinka se dotkne například limitu škody, při kterém už je nutné volat policii. V současnosti platí, že při dopravní nehodě není potřeba policii přivolat, pokud škoda nepřesáhne 100 tis. Kč. V takovém případě stačí, když spolu řidiči sepíší záznam o dopravní nehodě, podepíšou ho a předají svému pojistiteli.
V důsledku růstu cen je podle ministerstva dopravy potřeba limit zvýšit, aby policie nejezdila zbytečně k méně závažným nehodám. Od roku 2009, kdy byla tato možnost zavedena, výrazně poskočily ceny vozů, náhradních dílů i práce servisů. Aby policie nemusela jezdit ke každému ťukanci, posunujeme škodní limit při nehodě na 200 000 Kč,
zdůvodnilo ministerstvo dopravy.
I nadále však zůstane v platnosti pravidlo, že pokud si výší škody nejste jisti, policii přivolat můžete. Existuje navíc několik situací, při kterých policii dokonce zavolat musíte:
- zopakujme, že v případě hmotné škody, která v souvislosti s vozidly nebo věcmi v nich přesáhne 100 tis. Kč (od července nad 200 tis. Kč),
- v situaci, kdy dojde ke zranění nebo dokonce usmrcení osoby,
- pokud dojde k poškození majetku třetí osoby (tedy někoho, kdo není účastník nehody) – např. poškození cizího majetku v místě nehody,
- když dojde k poškození součásti nebo příslušenství pozemní komunikace (např. svodidel, dopravního značení, zábradlí…),
- v případě, že jako účastníci nehody nemůžete sami zabezpečit obnovení silničního provozu,
- pokud se nedokážete dohodnout na míře zavinění nebo další účastník nehody nespolupracuje (v tomto případě nejde o povinnost, ale o doporučení).
Co dělat při účasti na dopravní nehodě
Řidič musí ihned zastavit, přistoupit k opatřením, jež mí zabránit dalším škodám, spolupracovat při vyšetřování nehody a nepít alkohol ani neužívat žádné návykové látky.
Účastníci nehody obecně musí učinit opatření proti ohrožení bezpečnosti provozu (např. zastavit dopravu, označit místo nehody apod.), v případě potřeby poskytnout první pomoc a přivolat záchranku, umožnit obnovení provozu (hlavně hromadné dopravy), je-li to možné. Pokud je nutné přemístit kvůli tomu vozy, měli byste jejich polohu nejprve vyfotit či jinak označit. Dále si musí účastníci nehody vzájemně sdělit totožnost a údaje o vozu a sepsat záznam o nehodě nebo zavolat policii.
Další novinky
Novela zákona o silničním provozu také zavádí možnost pořizovat při nehodě, kterou není nutné oznamovat policii, společný záznam o dopravní nehodě prostřednictvím webové aplikace České kanceláře pojistitelů. Už tedy nebude nutné vyplňovat klasický papírový formulář.
Novelizace s účinností od července přinese i další novinky. Nově bude také možné si přes Portál dopravy zadat doručení řidičského průkazu (vydaného kvůli končící platnosti nebo ztrátě či odcizení předchozího) na výdejní místo, kterým může být výdejní box či úložní místo. Nyní platí, že je nutné si pro něj dojít na příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Podle ministra dopravy Martina Kupky bude služba dostupná minimálně na 1500 výdejních boxech a 1500 výdejních místech. Službu má zajišťovat Balíkovna České pošty, takže si doklad můžete nasměrovat na pobočky České pošty, partnerská místa Balíkovny nebo do výdejního boxu (Balíkovna box, Alza box, OX Point, Penguin box).
Řidiči, kteří získají nebo rozšíří své řidičské oprávnění, budou moci také řídit vozidlo ihned po zapsání daného oprávnění do registru řidičů. Nebudou tedy muset čekat na vydání fyzického dokladu. Kontrolní orgány budou mít k dispozici potřebné informace v rámci silničních kontrol prostřednictvím registru řidičů. Rovněž nebude nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz, ale bude stačit jej zničit, odpadne tak další důvod, proč chodit na úřady. Tyto změny začnou platit od 1. ledna 2026,
informuje ministerstvo o dalších změnách s pozdější platností. (Od příštího ledna vejdou v platnost i pravidla reagující na provoz vozů s autonomním řízením. Když bude vůz řídit sám, nebudou se na řidiče podle ministerstva vztahovat pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení. Dodržovat je musí v danou chvíli vůz samotný. Řidič ale musí být připraven na výzvu automatizovaného vozu řízení bezpečně převzít. Za přestupek spáchaný v době, kdy vůz řídí sám jeho provozovatel nebude odpovídat. V každém takovémto voze bude tzv. černá skříňka, ze které se policii zpřístupní údaje o řízení vozem či řidičem.)
V důsledku novelizace také dojde k prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky, čímž se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky. Snižujeme zbytečnou byrokracii při zápisu změny vlastníka nebo provozovatele vozidla v registru vozidel. V případě platné pravidelné technické prohlídky nebude nutné podrobovat vozidlo evidenční kontrole. Navíc si každý může zjistit údaje o posledních technických kontrolách a stavu tachometru jednoduše na www.kontrolatachometru.cz,
vysvětlil ministr dopravy Martin Kupka.
Mezi dalšími novinkami je také plánované posílení veřejné dopravy zavedením tzv. poptávkové dopravy, která by měla být dostupná na objednávku typicky přes aplikaci. Budou ji zajišťovat jak menší vozidla tak autobusy, cestující budou moci nastupovat a vystupovat i mimo zastávky, a podle jejich požadavků bude možné upravit trasu linky.
V červenci také vyjedou na silnice kontrolovat nákladní dopravu mobilní expertní jednotky v nové podobě jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Její inspektoři budou dělat kontroly na silnicích a v provozovnách dopravců. Budou moci zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky na místě, vybírat kauce, bránit v další jízdě, odebírat doklady nebo tabulky s SPZ, a to bez asistence policie nebo celní správy.