Hlavní navigace

Dobrá nálada českou ekonomiku neopouští

24. 5. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Isifa.com
Podnikatelská nálada i celkový sentiment v českém hospodářství v posledním měsíci opět vzrostly. Hlavní zásluhu měly průmyslové firmy, které očekávají, že se jim v dalších měsících bude dařit lépe než v úvodu roku.

Přesto ve srovnání s loňským rokem jsou jejich očekávání umírněnější. Je to svým způsobem logické, když vezmeme v úvahu, jakým boomem si většina průmyslových oborů v loňském prošla a nakonec, že růst ještě rychleji není vzhledem k zahraniční poptávce příliš kam.

Naproti tomu padá důvěra stavebních firem. Ale ani to není překvapivé s ohledem na vývoj zakázek v posledním roce. Po silné expanzi vyvolané dočerpáváním EU fondů se nové zakázky objevují v daleko menší intenzitě. A tak si nakonec mohou mnout ruce především firmy v oblasti bytové výstavby, pokud tedy mají stavební povolení.

Docela překvapivě opatrně se do příštích měsíců dívají obchodníci. Maloobchod přitom zažívá neskutečný boom, když tuzemští zákazníci rekordně nakupují téměř vše a všude. Je však na druhou stranu pravděpodobné, že se i zde růstová tempa postupně sníží na úroveň mezi 4–5 %, což bude více odpovídat i vývoji finanční situace domácností v letošním roce.

dan_z_prijmu

Naladění spotřebitelů se ve srovnání s podnikateli nemění. Panuje zde optimismus – výrazně vyšší než loni – spojený s pozitivním očekáváním dalšího vývoje ekonomiky. Sice se mírně zvýšily obavy z nezaměstnanosti, avšak na druhou stranu se spotřebitelé nebojí inflace ani neočekávají zhoršení ekonomického vývoje.

Nejnovější zprávy o náladách panujících v různých oblastech ekonomiky nejsou nijak překvapivé, ani nás nevedou ke změně pohledu na letošní vývoj české ekonomiky. Z pohledu růstu se vracíme k úrovním, které jsou s ohledem na vývoj v zahraničí přiměřené, a proto předpokládáme, že českou ekonomiku bude i nadále táhnout nahoru především spotřeba domácností na straně poptávky a průmysl na straně nabídky.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).