Hlavní navigace

Desetník: ČSSD chce snížit daně

21. 2. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Sociální demokracie v pátek představila dlouho utajovaný návrh snižování daní z příjmů - a jde o snižování poměrně radikální. Vedle úprav, o nichž se již delší dobu hovořilo, připravila další překvapení. A jak si stojí návrh ministra financí Bohuslava Sobotky oproti "rovné dani" ODS?

DESETNÍK 52/2005 (7. 2. 2005 – 20. 2. 2005)

ČSSD chce snížit daně

O snižování daní se hovoří poměrně dlouho – nejčastěji ze strany opozice. ODS navrhuje rovnou daň ve výši 15 %, Svaz průmyslu a dopravy je ještě radikálnější – zavedl by daň ve výši 9 % jak z příjmů, tak základní sazbu DPH, zrušil by majetkové daně a stát by připravil o 55 až 63 mld. Kč, o nichž předpokládá návratnost v podobě nižších nákladů státní správy. Proslýchaly se i některé návrhy ČSSD. A v pátek vyšly konečně na světlo světa.

Snižování daní podle ČSSD v návrhu ministra financí Bohuslava Sobotky je výraznější, než se očekávalo. Obsahuje avizovaný přechod z nezdanitelných částek na slevy na dani, jak k tomu došlo ve slevách za děti od letošního roku, a snížení daňové sazby v prvních dvou pásmech daně z příjmů, ale navíc i valorizaci (zvýšení) pásma příjmů s nejnižší sazbou daně. Ale pěkně postupně.

Změna nezdanitelných částek na slevy na dani

Sleva na dani je novinkou v české daňové soustavě od letošního roku. Od ledna si daňový poplatník (ten, kdo má povinnost platit daň) může uplatnit nárok na slevu na dani ve výši 500 Kč měsíčně na jedno vyživované dítě, maximálně na pět dětí. V ročním zúčtování pak zaplatí na dani z příjmů o 6 tis. Kč méně za dítě, maximálně tedy o 30 tis. Kč méně (pokud pracoval celý rok), je-li děcko držitelem průkazu ZTP/P, pak dvojnásobek. Pokud je daňová povinnost menší než sleva na dani, dostane poplatník tzv. daňový bonus.

Návrh ministra Sobotky předpokládá změnu všech nezdanitelných částek na slevy na dani. Jejich výši ukazuje tabulka.

Návrh změny nezdanitelných částek na slevy na dani
Nezdanitelná částka (rok 2005) Sleva na dani (návrh 2006)
Na poplatníka 38 040 Kč 7 200 Kč
Na dítě již nyní bonus 6 000 Kč
Na dítě ZTP/P již nyní bonus 12 000 Kč
Na vyživovanou manželku/manžela 21 720 Kč 4 200 Kč
Na partnera ZTP/P 43 440 Kč 8 400 Kč
Částečný invalidní důchod 7 140 Kč 1 500 Kč
Plný invalidní důchod 14 280 Kč 3 000 Kč
ZTP/P 50 040 Kč 9 600 Kč
Student 11 400 Kč 2 400 Kč

Zdroj: ČSSD

Změna nezdanitelné částky na slevu na dani má za důsledek vyrovnání daňového efektu pro lidi s vyšším i nižším příjmem – všichni „ušetří“ stejně (právě slevu na dani). Při nezdanitelných částkách pro lidi s vyššími příjmy (tj. ve vyšší daňové sazbě) znamená stejná nezdanitelná částka vyšší absolutní úsporu na dani.

Například částka na poplatníka při příjmu v první daňové sazbě ušetřila 5 706 Kč (po snížení daní by ušetřila jen 4 565 Kč), kdežto pro lidi s nejvyšším příjmem znamená úsporu 12 173 Kč ročně. To samozřejmě nemění nic na tom, že lidé s vyšším příjmem odvedou beztak nejen vyšší absolutní výši daní, ale i vyšší procento ze svých příjmů do státního rozpočtu než lidé s příjmy nižšími.

Jak je z příkladu patrné, pouhá změna nezdanitelných částek na slevy na dani (tj. „za jinak stejných podmínek“ či – chcete-li – „ceteris paribus“) se vyplatí lidem s nižším příjmem, pro lidi s příjmy vyššími je nevýhodná.

Snížení daňové sazby

Plánované snížení daňové sazby v nejnižším pásmu z 15 % na 12 % a v druhém pásmu z 20 % na 19 % přinese snížení daňové povinnosti všem poplatníkům díky způsobu výpočtu daně.

Zvýšení pásma nejnižší daňové sazby

V návrhu se počítá se zvýšením pásma základu daně, ve kterém jsou příjmy zdaněny nejnižší sazbou, o 11 %. Příjmy by se zdanily nejnižší sazbou 12 % do výše zdanitelného základu 121 200 Kč oproti současným 109 200 Kč ročně. Druhé daňové pásmo, do 218 400 Kč ročně, a vyšší by zůstaly nezměněny.

Zvýšení nejnižšího daňového pásma znamená sice snížení daní pro všechny, ovšem „za jinak stejných podmínek“. Nesmíme zapomenout, že zároveň dochází ke zrušení nezdanitelných částek, kterýžto krok zvyšuje základ pro výpočet daně – a sleva na dani je pak odčítána z vyšší daňové povinnosti. Proto je zvýšení jen jednoho pásma o pouhých 11 tis. Kč nedostatečné a bez dalších změn v zákoně (snížení daňové sazby) přináší zvýšení daní pro všechny.

Aby byla změna daňového pásma sama o sobě daňově neutrální s ohledem na změnu výpočtu základu pro výpočet daně, musely by se posunout veškeré hranice příjmu – a to o částku minimálně 38 040 Kč, kdy by byla daňově neutrální pro zdravého, ženu ani muže nevyživujícího a nestudujícího daňového poplatníka.

Dopad snížení daní

Snížení daní podle návrhu ČSSD dopadne na každého poplatníka – na nízkopříjmové skupiny obyvatel výrazně, na lidi s vysokými příjmy nepatrně, ale na všechny přeci. A co víc, na všechny snížením celkové daňové povinnosti. Přehledně to ukazuje následující graf.

Dopad snížení daní dle návrhu ČSSD

Podle výpočtů ČSSD by mělo snížení daně velmi pozitivně dopadnout především na lidi s příjmem do 20 tis. Kč měsíčně, kteří ušetří přes 4 tis. Kč ročně. Přes 90 % populace má příjmy do 30 tis. Kč a ušetří minimálně téměř 2 900 Kč.

dan_z_prijmu

Dopad pocítí i státní rozpočet, který by měl v příštím roce přijít o 9,5 mld. Kč a v roce 2007 dokonce o 11,8 mld. Kč. Chybějící příjmy mají kompenzovat již dříve schválené daňové změny a vyšší výběr daní díky růstu ekonomiky… uvidíme.

ČSSD proti ODS

ČSSD připravila i srovnání s návrhem rovné daně ODS. Podle něj vychází, že pro bezdětnou osobu je výhodnější návrh ČSSD do měsíčního hrubého příjmu 20 tis. Kč a pro osobu se dvěma dětmi dokonce do 30 tis. Kč. Porovnání je ale provedeno čistě na dani z příjmů a nezohledňuje další navrhované daňové změny.

Stručně

Jaký návrh daňové reformy je vám nejbližší?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).