Hlavní navigace

Dárky na poslední chvíli

20. 12. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Také se vám stává, že po návratu z obchodního centra zjistíte, že přinášíte řadu zbytečností, a to, co potřebujete, jste nekoupili? Pak jste podlehli trikům, které hypermarkety ovládají skutečně bravurně. Ale neztrácejte hlavu, můžete se bránit!

Zvláště v předvánočním ve shonu za dárky jsme náchylní snadno podlehnout marketingovým fíglům supermarketů, hypermarketů a ještě větších gigamarketů, či jak jsou nazývány pro svou velikost. Pokud se chceme vrátit s nákupem, pro který jsme odešli, musíme být zvláště obezřetní. Tak snadno lze utratit i peníze, které nemáme!

Ještě než vstoupíme do nákupního prostoru, znovu si ujasněme, co chceme kupovat. V čase shonu za vánočními dárky pro naše blízké není nezbytně nutné vědět (a často to není ani možné), co přesně chceme koupit, ale vždy bychom měli mít na paměti, komu a přibližně za jakou cenu budeme dárky pořizovat. A můžeme vyrazit.

V prvé řadě je vhodné vyhnout se prvním regálům. Bývá v nich uloženo pěkně zabalené zboží, které svou cenou převyšuje své srovnatelné kolegy v řadách druhých. Ne vždy pak za vyšší cenu nabízí vyšší kvalitu, jak by tomu mělo být zvykem.

Mineme-li úspěšně první lákadla, skloňme hlavu a ohněme záda. Do spodních míst jsou ukládány užitečné věci, které kupující shání. Ve výši očí najdeme pouze to, co chce prodat prodavač. Vychází při tom z logiky, že když někdo něco potřebuje, tak si to najde. A když to nenajde, tak si koupí to, co mu nabídnu.

Občas otočme hlavu též doleva. I tam může být schováno zboží, pro které jsme do obchodního centra přišli. Z lidské přirozenosti totiž plyne, že více pozornosti věnujeme straně pravé. A kam zákazník směřuje pozornost, tam je prostor pro neužitečné, ale zájem vzbuzující komodity (tj. obchodní produkty).

Často na své pouti narazíme na upozornění „akce“, „výhodná nabídka“ či jiný nápis ve stejném duchu. Zpravidla ceny u takto označeného zboží bývají skutečně nižší (klamavou reklamu by si jistě hypermarket nedovolil), ale zvažme, zda se jedná o výhodnou nabídku pro nás nebo pro obchodníka. Při tom stále nezapomínejme, pro co jsme sem přišli.

Nelekejme se, že náš vozík na zboží zeje prázdnotou. Není to tím, že jsme málo nakoupili či snad něco zapomněli (i když ani tato varianta nemůže být zcela vyloučena), ale vozík je příliš velký. S plnícím se košíkem získává zákazník pocit, že už vše nakoupil, a o to přeci prodavači nejde. Proto svou prodejnu vybavil vozíky, které se tak snadno nezaplní.

skoleni_15_4

Podařilo se vám vyhnout všem nástrahám a míříte k pokladně? Neradujte se předčasně. Přímo u pokladen je umístěno drobné drahé zboží a boj proti zlodějům není zdaleka jediným důvodem, proč je na očích pokladní. Postáváte ve frontě, čekáte, až vám to spočítají, a nevíte, kam s očima. Tu natáhnete ruku po „výhodných žiletkách“ tu přihodíte na hromadu „jedinečné žvýkačky, které se nikdy nelepí“ a už jste v pasti.

Při nakupování vánočních dárků není třeba dbát na výše uvedená doporučení bezpečného nákupu. Často to ani není možné. Vždy je ale dobré vědět, jakými triky na nás obchodníci útočí, abysme se mohli úspěšně bránit.

Přinesete z nákupu to, pro co jste šli nakupovat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šefredaktor odbormných komutních webů Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz. Šéf obsahu EMA data.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).