Hlavní navigace

Názor k článku Daří se České spořitelně zvýšit spokojenost svých klientů? od anonym - Přes tři miliony Čechů včera nemohlo skoro dvě...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 8. 2007 10:00

    anonymní
    Přes tři miliony Čechů včera nemohlo skoro dvě hodiny vybírat peníze z bankomatu nebo zaplatit kartou v obchodech. Přes milion lidí se přes tři hodiny nemohlo dostat ke svému účtu přes internetové bankovnictví. České spořitelně totiž nefungovaly bankomaty, platební terminály u obchodníků, internetový Servis 24, mimo provoz byla i část poboček. Zasaženo bylo i call centrum. Telefonní bankovnictví bylo ještě večer mimo provoz.

    Kolaps takřka celé platební sítě spořitelny nastal před půl třetí odpoledne. Banka, jejímž klientem je každý druhý Čech, čelila vůbec největšímu výpadku systému v historii tuzemských bank. Na problémy upozornil server iDnes.

    »Problémy vznikly výpadkem elektrického proudu před půl třetí odpoledne v srdci celého IT systému. Zřejmě v tom sehrál roli lidský faktor,« uvedla Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny, s tím, že další podrobnosti nezná. Podle ní záložní systém v IT centru fungoval. Banka se však rozhodla počkat na příjezd externí firmy, aby rozsah závady posoudila, než se systém »resetoval«.

    S tak rozsáhlým výpadkem spořitelny se klienti nesetkali ani před její privatizací. K největším potížím s kartami docházelo opakovaně před Vánoci před sedmi lety, po vstupu nového vlastníka - rakouské Erste Bank . Tehdy to spořitelna zdůvodňovala tím, že systém je zastaralý a přetížený. Brzy pak investovala do nového systému.

    Odborníci, kteří si nepřáli být jmenovaní, se diví, že k tak rozsáhlému kolapsu vůbec mohlo dojít. »Přece při výpadku elektrického proudu by záložní systém měl zafungovat. A lidská chyba by přece měla být nějak jištěná,« uvádí expert jiné finanční instituce. Přes rozsáhlý výpadek spořitelna ale tvrdí, že včerejší platby klientů stihne v termínu. »Protože je i normálně zúčtováváme v šest nebo v osm hodin večer, není důvod ke zpoždění,« říká Gajdušková.

    Kvůli kolapsu spořitelny měli problémy i obchodníci. »Lidé s plnými košíky chtěli platit kartou České spořitelny, ale nešlo to. Samozřejmě se hodně rozčilovali a šli pryč,« říká Luboš Kytýr ze společnosti Ahold, která provozuje řetězce Hypernova a Albert.

    Podle Gajduškové se kartami nedalo vůbec platit u obchodníků vybavených platebními terminály spořitelny: »Pokud naši klienti chtěli platit u obchodníků jiných bank, pak pravděpodobně neuspěli s elektronickými kartami. S embosovanými kartami se platit dalo. « Stejné to podle ní bylo při výběrech z bankomatů jiných bank. Nešly ani karty spořitelny v cizině. Do problémů se například dostali turisté, když chtěli uhradit hotelové služby před návratem domů. »Dozvíme se to až z hlášení našich delegátů, které dostáváme následující den. Pokud by takový případ nastal, pak by ho musel na místě vyřešit náš zástupce,« uvedl Tomáš Brejcha z cestovní kanceláře Čedok. »Lepší je mít více karet různých bank,« dodal. K výpadku skoro platebního systému došlo jen několik dnů poté, co spořitelna zveřejnila pololetní pětimiliardový zisk a její nový šéf Gernot Mittendorfer slíbil, že po vzoru svého předchůdce Jacka Stacka bude pokračovat ve zlepšování služeb.

    Už včera banka uvedla, že s těmi, kterým při výpadku vznikla prokazatelná škoda, bude jednat o odškodnění.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ale prokázat to bude přetěžké.
    Nedovedu si představit, že chci platit plnou nádrž u benzínky, a oni mi řeknou - teď to přestalo fungovat, zaplaťte cash. Mám embosovanou kartu ( a ještě k tomu ne od spořky ), kde jde použít náhradní zpsůob placení přes "žehličku". Na rozdíl od tvrzení jistých všeználků bych embosované karty charakterizoval jako praktičtější než elektronické.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).