Hlavní navigace

Daň z nemovitých věcí 2018: termíny, návody, formuláře

Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Do konce ledna je třeba odevzdat daňové přiznání k dani z nemovitých věcí. Poradíme vám, pro koho tato povinnost platí a co si máte pohlídat. Krátí se také termín pro žádost o snadnější platbu daně.

Doba čtení: 5 minut

Už během ledna musí podat daňové přiznání ti, kdo se loni nově stali vlastníkem nějaké nemovitosti. Oficiální termín pro odevzdání přiznání k dani z nemovitých věcí je do 31. ledna 2018. Přiznání musí podat i lidé, u nichž se změnily „okolnosti rozhodné pro vyměření daně“. Typicky jde o kolaudaci stavby, dobudování přístavby k rodinnému domu, změnu rozlohy pozemku nebo prodej jedné z několika vlastněných nemovitostí.

Zvláštní pozor by si měli dát lidé, kteří mají zprovozněnou datovou schránku. Na ně se totiž od roku 2015 vztahuje povinnost podávat všechna daňová přiznání povinně elektronicky (i další povinná oznámení daňové správě, například o změně adresy).

Přiznání k dani z nemovitých věcí se jako jediné podává dopředu. Blíží se tedy termín pro přiznání za rok 2018. Ti, kdo podali daňové přiznání již dříve a loni u nich nedošlo k žádné významné změně, nové pro rok 2018 nepodávají.

Na finanční úřad se ale musí do konce ledna povinně obrátit lidé, kteří už ve vlastnictví nemají žádnou nemovitost, protože jí (nebo je) loni prodali či třeba darovali. Kdo má datovou schránku, musí i toto oznámení učinit přes ni. Pokud tak neučiní, může jim v květnu opět ve schránce „přistát“ složenka k dani z nemovitostí, i když už nemají daň za co platit. „Následné řízení může být administrativně zbytečně náročné na obou stranách. Zároveň může v této souvislosti správce daně uložit pokutu za nesplnění této povinnosti, ale toto správce daně aplikuje skutečně pouze ve velmi výjimečných a zvlášť odůvodněných případech,“ dodává Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.

Více času na podání přiznání pak mají ti, kdo sice požádali o zápis o změně vlastnictví do katastru už loni, ale k zápisu došlo či dojde až letos. Daňové přiznání je v takových případech třeba podat do tří kalendářních měsíců, které následují po měsíci, ve kterém k zápisu došlo.

Formulář ke stažení

Formulář k dani z nemovitostí si stáhněte a vyplňte ručně podle návodu, můžete však využít také interaktivní formulář a v neposlední řadě můžete použít online formulář na stránkách Finanční správy. Vše najdete u nás na jednom místě.

TIP: Pokud vám formulář nevyhovuje, můžete si vybrat z kompletního seznamu daňových formulářů.

Kde lidé ušetří?

Daňové přiznání musí nyní podat nejen ti, kteří loni nově nabyli nemovitost. Povinnost se týká například i lidí, kteří loni prodali některou ze svých nemovitostí a stále mají ve vlastnictví další nemovitosti.

Nové daňové přiznání se podává například i u přístaveb k rodinnému domu či k chalupě. Pozor by si měli dát také majitelé pozemků – při změně výměry třeba jen o metr čtvereční je třeba podat nové daňové přiznání.

Naopak daňové přiznání se nepodává v případech, kdy se mění jen výše daně například kvůli rozhodnutí obce o zvýšení místního koeficientu. K tomu letos nepřistoupilo žádné z větších českých měst. Naopak ve třech bývalých okresních městech budou lidé letos platit méně, když radnice snížily místní koeficient.

Podle zjištění serveru Podnikatel.cz jde o Frýdek-Místek, Jeseník a Mladou Boleslav. Novou vyhlášku loni schválila i Plzeň, koeficienty ale mění jen ve vybraných částech Plzně. Část změn navíc bude účinná až od roku 2019.

Přiznání se podává k finančnímu úřadu, v jehož kraji se nemovitost nachází. Pokud tedy máte více nemovitostí a všechny v jednom kraji, podáváte přiznání jen na jeden úřad. Pokud ale máte nemovitosti ve více krajích, podáváte více přiznání, jedno za každý kraj.

Kalkulačka daně z nemovitých věcí

Sazby a koeficienty

Přiznání k dani z nemovitých věcí se skládá ze dvou částí – na jedné se počítá daň za pozemky a na druhé za stavby. Konečnou výši daně určují metry čtvereční vámi vlastněných nemovitostí a následně sazby a koeficienty, které stát pro jednotlivé typy nemovitostí určil. Například za byty a rodinné domy se více platí ve větších městech.

Konečnou výši daně pak svými rozhodnutími o místním koeficientu určují jednotlivé radnice, do jejichž rozpočtů vybrané peníze na dani z nemovitostí míří.

Zmíněné sazby najdete například v pokynech k daňovému přiznání, koeficienty pro „vaše“ město si pak můžete najít ve vyhledávači na webu finanční správy. Na daňovém portálu finanční správy je pak k dispozici průvodce daňovým přiznáním, který podle zadaných údajů rovnou do přiznání sazby a koeficienty za vás vyplňuje.

Jaké hrozí pokuty?

Jak už jsme naznačili v úvodu textu, nejostražitější by měli být majitelé aktivních datových schránek. Když podají přiznání sice včas, ale v klasické „papírové“ podobě, uloží jim za to finanční úřad pokutu. Ta činí 2000 korun a vznikne automaticky přímo ze zákona. Úřad tedy nemá možnost ji snížit nebo vůbec neuložit.

Paradoxně lépe na tom budou lidé, kteří daňové přiznání v termínu vůbec neodevzdají. Pokuta ve výši 0,05 procenta z výše daně za každý den prodlení se totiž začíná počítat až šestý pracovní den po uplynutí lhůty pro podání, tedy až od 8. února.

Pokuta za opožděné podání daňového přiznání se navíc nevyměřuje v případě, že její výše nepřesáhne 200 korun. Například u běžně velkého bytu, kde se daň z nemovitých věcí pohybuje kolem 1000 korun, by se pokuta vyšplhala na 200 korun až po více jak ročním zpoždění.

V praxi tedy pokuta není příliš vážnou hrozbou. Když daňové přiznání třeba až po výzvě z finančního úřadu odevzdáte, většinou se jí obávat nemusíte. Jen ten, kdo by přiznání neodevzdal ani po výzvě, dostane pokutu v minimální výši 500 korun.

Platit ještě nemusíte

Termín pro platbu samotné daně z nemovitých věcí trvá pro většinu poplatníků až do 31. května. Kdo platí více jak pět tisíc korun, může částku rozpůlit a druhou polovinu zaplatit do konce listopadu. Zemědělci a chovatelé ryb mají termín do 31. srpna a do 30. listopadu.

Finanční úřady budou v květnu posílat složenky s aktuální výší daně z nemovitých věcí. Možné je zažádat také o zaslání platebních údajů na e-mail. O to je třeba požádat do poloviny března. E-mail s platebními údaji pak nahradí složenku. V e-mailu bude i QR kód s platbou.

Zaplatit je možné také přes SIPO. O to musíte na finančním úřadě zažádat do konce ledna. O obě tyto možnosti, které se vzájemně vylučují, je třeba zažádat na finančním úřadě na připravených tiskopisech (SIPO, e-mail).

V případě, že někomu vyjde daň na méně než 30 korun, platit ji nemusí. Výjimku tvoří spoluvlastnické podíly na pozemcích, ze kterých se daň předepisuje vždy, a to v minimální výši 50 korun.

Našli jste v článku chybu?