Hlavní navigace

Dálniční známky se změní. Nebudou se lepit, nejspíš zdraží a zvýhodní ekologická auta

Autor: Ministerstvo dopravy
Jiří Hovorka

Systém vybírání dálničních poplatků se má zcela změnit. Od roku 2021 má být podle plánů ministerstva dopravy kompletně elektronický, výběr poplatků budou kontrolovat na dálnicích kamery. Stát si od změny slibuje úspory i více vybraných peněz.

Doba čtení: 5 minut

Dálniční známky zřejmě během pár let zmizí z předních skel českých aut. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které do připomínkového řízení poslalo návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Od roku 2021 by Češi měli kupovat dálniční kupony online na svou státní poznávací značku.

Navržená novela přináší i další zásadní změny. Zvedá maximální možnou cenu ročního kuponu ze současných 1500 na 2000 korun, majitelům elektromobilů nebo aut na vodík odpouští poplatky za dálnice úplně, majitelům vozů na zemní plyn sníží cenu ročního kuponu na polovinu. Upraví také roční kupon tak, aby neplatil na kalendářní rok, ale na příštích 365 dnů od zakoupení.

Změny mají značnou šanci na to, že projdou úspěšně legislativním procesem. Jistou mají podporu vládního hnutí ANO, tedy nejsilnější strany v poslanecké sněmovně, a další strany se k nim kriticky nevyjadřují. Navíc přechod na elektronické známky připravovala už pravicová vláda v čele s ODS, jak připomíná web zdopravy.cz.

Měnit se mohou jednotlivosti, například TOP 09 nebo KDU-ČSL se staví proti zvyšování ceny. Podle nás je nesmyslné zvedat cenu dálničních známek, dokud nebudou dokončeny klíčové dálnice, jako je dálnice D1 z Prahy do Brna, říká expert strany na dopravu Michal Kučera. Podle Starostů a nezávislých by se vláda místo navyšování ceny dálničních známek měla zaměřit na to, aby se celková cena za dopravní stavby kvůli vícepracím několikrát nenavyšovala. 

Pokud půjde o propracovaný a domyšlený návrh, ošetřující různá úskalí a konzultovaný s experty opozice, pak v rámci digitalizace a modernizace můžeme souhlasit, říká Jaroslav Klaška, ekonomický expert KDU-ČSL. Lidovci nebudou souhlasit s navýšením ceny dálničních známek do doby ukončení rekonstrukce dálnic D1 a D2.

Úspory i vyšší výběr

Od přechodu na elektronický systém, který už nyní funguje třeba na Slovensku a od roku 2019 ho zavede i Německo, si ministerstvo dopravy slibuje úsporu nákladů, účinnější kontrolu a s tím spojený vyšší výběr peněz. Příznivý má být také dopad na životní prostředí, když se ušetří materiál na tisk dálničních známek nebo třeba pohonné hmoty spojené s distribucí fyzických známek.


Autor: Státní fond dopravní infrastruktury

Mapa zpoplatněných úseků dálnic pro rok 2018

Systém bude na dálnicích pomocí videodetekce „číst“ poznávací značky a rovnou zjišťovat, zda je za auto dálniční poplatek uhrazený.

Současné technologie umožňují ztotožnit vozidlo přímo při jízdě po zpoplatněné pozemní komunikaci, a to prostřednictvím státní poznávací značky jako jednoznačného identifikátoru vozidla. Úhradu časového poplatku lze proto provádět přímo pro konkrétní vozidlo identifikované jeho státní poznávací značkou, přičemž tato úhrada bude zaznamenána v evidenci, která bude v této souvislosti zřízena, vysvětluje fungování chystaného systému, se kterým se počítá od roku 2021, v důvodové zprávě ministerstvo dopravy.

Řidiči si budou moci dálniční kupony zakoupit buď přes webový portál, či aplikaci. „Známky“ ale bude i nadále možné zakoupit na klasických obchodních místech, jako jsou čerpací stanice nebo poštovní pobočky.

Vybudování celého systému od čtecích zařízení až po evidenci uhrazených kuponů má podle ministerstva dopravy vyjít na 110 milionů korun. Provozní náklady by každý rok měly dosahovat 160 až 240 milionů korun. Oproti současnému stavu, kdy výroba a distribuce dálničních kupónů každoročně vyjde na zhruba 280 milionů, by tak mělo dojít každý rok k úspoře ve výši 40 až 120 milionů korun.

Jaká hrozí pokuta?

Porušení povinnosti úhrady časového poplatku před použitím zpoplatněné pozemní komunikace je přestupkem, za nějž lze uložit pokutu do 100 000 Kč nebo příkazem na místě pokutu do 5000 Kč.

Ministerstvo navíc s ohledem na účinnější kontroly očekává růst celkově vybrané sumy peněz, a to o zhruba 220 milionů korun. Tato částka může ještě růst, pokud by vláda využila další navrhované změny – navýšení maximální možné částky za roční kupon na 2000 Kč. Současných 1500 korun stát vybírá už od roku 2012.

Vláda může následně cenu ročního kuponu zvýšit svým nařízením, a že se takový krok dá čekat, ukazuje důvodová zpráva. Důvodem pro zvýšení zákonného limitu, který se měnil naposledy v roce 2009, je zejména skutečnost, že již od roku 2012 je výše ročního poplatku stanovena na horní hranici současného limitu a není tak možno reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech, uvádí ministerstvo dopravy.

Od řidičů aut o hmotnosti do 3,5 tuny, kteří platí poplatky za dálnice právě přes známky, stát loni vybral zhruba pět miliard korun.


Autor: Státní fond dopravní infrastruktury

Vývoj cen dálničních kuponů pro vozy do 3,5 tuny (v Kč)

Podpora alternativ

Naopak o desítky milionů korun ročně se stát připraví podporou aut s ekologičtějšími motory. To vychází z Národního akčního plánu čisté mobility, který schválila vláda v roce 2015. Podobně vozy s alternativními pohony podporují i další státy. Ze systému dálničních kuponů na to půjde zpočátku zhruba 63 milionů korun a částka bude postupně narůstat s rostoucím počtem těchto aut. Dnes je v Česku zhruba 1300 elektromobilů a 18 tisíc aut na plyn, v roce 2020 to podle ministerské zprávy má být už 17 tisíc elektromobilů a 50 tisíc aut na plyn.

Elektromobily, auta na vodík nebo případně hybridy s emisemi CO2 nižšími než 50 g/km budou od dálničních poplatků osvobozeny úplně. Auta na plyn získají poloviční slevu.

Další navržená změna pak pomůže řidičům, kteří dálniční kupon kupují třeba v půlce roku. Dnes si mohou vybrat jen z desetidenního, měsíčního a ročního kuponu, který je ale jen na kalendářní rok (a platí ještě v lednu roku následujícího). Nově má roční kupon platit nikoli na kalendářní rok, ale na následujících 365 dnů. Řidič tak bude mít roční kupon platný nikoli jen do konce příštího ledna, ale na celých dvanáct příštích měsíců.

Platnost 365 dní může být pro velkou část řidičů spravedlivější i na úkor ztráty výhody platnosti dálniční známky 14 měsíců (známka platí v prosinci před rokem, na který je koupen, a v lednu po něm – poznámka redakce) tak, jak je tomu nyní. Raději bychom se ale přimlouvali za ponechání současného stavu platnosti, protože řidiči na to jsou zvyklí a více se tím eliminuje riziko vjetí na zpoplatněný úsek po splatnosti dálniční známky, říká Libor Budina, projektový manažer Autoklubu ČR. Zástupci motoristů podporují zavedení elektronických známek, ale jsou proti zvyšování ceny. Ta je podle nich dnes dostatečná.

diners_2.3.

Měsíční kupon, který nyní když koupíte například 7. března, tak jeho platnost skončí o půlnoci 7. dubna, se má změnit na třicetidenní.

Celý systém výběru dálničních poplatků se případně může znovu změnit od začátku roku 2028. V Evropské unii se totiž momentálně řeší takzvaný silniční balíček, který počítá se společným systémem evropského mýta. To podle současných návrhů nepočítá se systémem časových kuponů, jaké jsou pro vozy do 3,5 tuny v Česku. Nově by šlo o klasický mýtný systém, kdy se platí výkonově, tedy podle ujetých kilometrů.

Našli jste v článku chybu?