Hlavní navigace

Co nás čeká po propojení povinného ručení a bodového systému

21. 5. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Spojení bodového systému a povinného ručení má být hrozbou především na bezohledné řidiče a notorické porušovatele silničního zákona. Jenže celý návrh zákona se může obrátit i proti těm slušným. Naštěstí národ Švejka si vždy poradí.

Nový zákon předkládaný Ministerstvem vnitra České republiky spočívá v jediné fintě. Do pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, tzv. povinného ručení, se promítne bodový systém. Pojišťovny tím získají přístup k bodovému kontu každého řidiče, na jehož základě je možné navýšit částku pojistného za povinné ručení.

Ovšem celý tento do jisté míry kontroverzní návrh vzbuzuje různé názory na jeho využitelnost. Ministr vnitra Ivan Langer poukazuje na skutečnost, že zmiňovaný návrh je součástí dohody mezi ministerstvem a českými pojišťovnami. Pokud by došlo ke schválení tohoto zákona s platností od 1. ledna 2009, zásadní vliv na výši pojistného by to mělo stejně nejdříve od roku 2012. Mezitím by totiž běžela tříletá lhůta na analýzu dopravních přestupků. Výstupy z této analýzy by se projevily na změně úpravy pojistného až od roku 2012.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Kontroverzní přenesení odovědnosti

Z pohledu pojišťoven je tento zákon pochopitelně vítaný, mohly by se na viníkovi nehody, který opakovaně porušuje silniční zákon, zahojit. Pokud by došlo k dopravní nehodě s požadavkem výplaty odškodnění z povinného ručení, pojišťovna by měla oprávnění prověřit, jaký jste řidič. Pokud následně zjistí, že v dvouletém období před nehodou jste již „dostal body“ za vážný přestupek, může od vás požadovat proplacení vzniklé škody, která byla poškozenému uhrazena.

Když tento návrh přeneseme do praxe, pro řidiče znamená velkou neznámou a riziko, že škodu zpětně zaplatí. Pokud by řidič vozidla podruhé závažně porušil dopravní předpisy, jejichž následkem by došlo k nehodě, mohla by pojišťovna vymáhat úhradu škody po viníkovi takovéto nehody.

Původní výstraha pro piráty silnic může v praxi znamenat duplicitní placení pojišťovně. Samozřejmě, není účelem obhajovat řidiče záměrně nerespektující ustanovení silničního zákona, ale kdo kdy neporušil tento předpis? Náklady pojišťovny se tak mohou přenést i na opakovaně chybujícího řidiče s naprosto odlišnou společenskou nebezpečností, než je tomu u „piráta“ silnic. Finanční následky zvláště u nehod velkého rozsahu budou pro většinu pachatelů přestupků likvidační.

Komplikace čekají i hromadné smlouvy

Vypadá to, že navrhovanému zákonu nestojí nic zásadního v cestě k jeho schválení. To by mělo teoreticky proběhnout v červenci. Takže ať už je pohled na navrhovaný zákon pozitivní či ne, budeme se muset nejspíše se na něj připravit. Jeho aplikace však přinese i změny ve sjednávání pojištění. Domníváme se, že v tomto případě by bylo vhodné, aby pojištění nebylo uzavíráno pouze na vozidlo, jak tomu je v současné době, ale zároveň i na jednotlivé řidiče, uvádí v tiskové zprávě Dr. Alena Bartoňová, jednatelka společnosti GrECo International. V současné době prověřujeme, jak se bude postupovat při hromadném pojištění, kde podle našeho názoru bude situace komplikovaná z důvodu absence možnosti ověření bodového kreditu jednotlivých řidičů.

Definice těžkého přestupku

Za těžké přestupky má být považována rychlá jízda (v obci o více než 40 km/h, mimo obec o 50 km/h a více), nezastavení na červenou, nedání přednosti chodci na přechodu, nebezpečné předjíždění, otáčení a couvání na dálnici i vjíždění na přejezd, když výstražné světlo signalizuje zákaz vjezdu a další.

Kdo zavolá policii?

Dalším diskutovaným návrhem je zvýšení hranice, kdy je nutné k dopravní nehodě zavolat hlídku Policie České republiky. V současné době účastníci dopravní nehody nemusí policii k nehodám, při nichž nedojde ke škodě na zdraví a není poškozen majetek třetí osoby a nedojde ke škodě vyšší než 50 000 Kč. Ovšem nový zákon tuto hranici nejenže posouvá na 100 000 Kč, ale navíc stanovuje, že u škod menších než je uváděná hranice bude výjezd policejní hlídky zpoplatněn. Zatím se stále jen diskutuje o tom, zda asistenci policie zaplatí svorně oba účastnící nehody, nebo zda bude naúčtována volajícímu. V případě druhé varianty je téměř jisté, že by docházelo k „náhodnému“ volání „svědků“ nehody z řad příbuzných, známých a anonymních telefonátů, aby se zvláště poškozený vyhnul poplatku od policie.

Placená asistence policie i vyšší hranice jsou kontroverzní i z druhého hlediska. Stavějí oba účastníky dopravní nehody do situace soudních znalců, kteří mají rozhodnout o výši škody. Pokud se do výše škody netrefí a škoda v konečném důsledku překročí statisícovou částku, bez asistence policie bude plnění pojišťoven komplikované a nezřídka mohou poškozenému zůstat jen oči pro pláč. Nehledě na situace, kdy podnapilý viník nehody vyvázne bez jakéhokoli trestu.

Co nás čeká

Když tento zákon bude skutečně ve stávajícím návrhu schválen, řidiči budou muset s sebou vozit v rámci povinné výbavy vozidla speciální formulář, do kterého se budou zaznamenávat údaje o nehodách, ke kterým jejich účastníci nevolali policii.

Tímto formulářem řidiče vybaví pojišťovny a na základě dat z tohoto formuláře by pak pojišťovny určovaly, kdo byl viníkem havárie. Problém opět nastane v případě, že viník nehody bude nejasný, anebo bude svoji vinu odmítat.

dan_z_prijmu

Když účastníci nehody formulář nevyplní, bude jim hrozit pokuta, protože nevyplnění formuláře bude považováno za přestupek. Do formuláře se uvede podrobný popis vzniku škody a o viníkovi rozhodnou pojistitelé. Tento formulář by měl právě vyřešit rozpory mezi řidiči, kteří se na místě nehody často dohadují, kdo za srážku může.

Problém však nastane v případě, že viník nehody bude nejasný, anebo bude svoji vinu odmítat. Pak si pojišťovny budou suplovat práci policie s nejasným výsledkem, na které může doplatit hlavně poškozený. Při současném právním chaosu v České republice a nejistém vymožení svých práv přes soudní spory se otevírá šance pro pojistné podvody i možná paradoxně i pro piráty silnic, kteří z nového zákona mít horkou hlavu nemusejí.

Co říkáte na zvýšení finanční hranice pro zavolání policie a její placenou asistenci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).