Hlavní navigace

Citigold. Nechte se hýčkat bankou (recenze)

1. 3. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Za nadstandardní bankovní služby nemusíte platit ani korunu a vztah s bankou si můžete doslova užít. Vítejte ve světě prémiového bankovnictví. Vítejte v Citigold.

Citibank Europe své služby retailovým klientům začala poskytovat v roce 2001. Téměř po 15 letech a v době, kdy server Měšec.cz slaví rovněž 15 let existence, se však retailová kapitola Citibank uzavírá a nová se bude psát pod logem Raiffeisenbank. Klienti se nemusejí bát, všechny parametry produktů zůstávají zachovány, byť je zřejmé, že časem jim zmizí přívlastek s názvy „Citi“. Psali jsme: Citibank v Česku prodá klienty osobního bankovnictví, nechá si jen firmy

Konkurence jen v dáli

Citibank není, resp. nebyla jen bankou vydávající kreditní karty, jak ji zná mnoho spotřebitelů. Přestože bankovní účet v Citibank měla ve srovnání s ostatními bankami spíše jen hrstka klientů, do Citi mířili hlavně klienti, kteří chtěli účet v globální bance a dokázali využít služby s ním spojené. Top účtem je běžný účet v programu Citigold, jak se správně tento komplex bankovních služeb nazývá.

Citigold měl vážného konkurenta pouze před 8 lety, kdy existoval konkurenční produkt s názvem HSBC Premier od konkurenční banky. O rok později HSBC Bank vyklidila pole a službu ukončila. Přesto tento rok stačil k tomu, aby produktoví manažeři v Citibank zapracovali na parametrech Citigold a výrazně jej vylepšili. V době publikace článku je přímým konkurentem pouze služba Erste Premier od České spořitelny, která sice není špatná, ale službě Citigold se v mnohém nevyrovná. Pokud nemáte rádi pozitivně laděné články, nečtěte dál. Na programu Citigold se hledají negativa jen obtížně. Rozhovor s tehdejším ředitelem retailového bankovnictví Citibank Petrem Řehákem (dnes generální ředitel Equa bank) si můžete přečíst v Euru.

Zda tento text bude pomyslnou labutí písní, uvidíme časem. Služba Citigold totiž přechází plně do Raiffeisenbank se všemi níže popsanými parametry. Název se změní, služby zůstávají. Citibank stanovila laťku kvality a přebírající Raiffeisenbank tak dostala výzvu, zda se jí podaří Citigold udržet nebo vylepšit.

Pochopit a používat

Během mé diskuze s mnoha klienty Citibank, kteří měli či mají u Citi běžný účet, jsme se shodli na shrnutí, které ukazuje pohled některých klientů na banku:

Kdo pochopí, jak Citibank funguje, bude spokojený a nebude mít důvod měnit banku. Kdo to nepochopí, anebo se s tím nesmíří, buď se s ní bude často hádat, nebo raději zruší účet.

Běžný účet a nulové poplatky

Základním kamenem Citigold je běžný účet Citigold, internetové bankovnictví, mobilní bankovnictví dostupné pro Android a iOS a bezkontaktní debetní karta MasterCard Gold.

Zatím co v různých srovnáních v médiích se Citibank držela vždy na spodních příčkách jako „nejdražší banka“, klienti této banky věděli své a srovnání je nechávala chladnými. Ne že by poplatky v Citibank neexistovaly, ale běžný klient využívající bankovní služby většinou za svůj balíček služeb neplatil. Jednoduše proto, že splnil podmínky pro vedení účtu bez poplatku (a nebylo těžké je splnit).

Citigold stojí měsíčně 500 Kč. Pokud však máte v Citi v průměru 1,5 mil. Kč měsíčně, neplatíte nic. Do průměru se počítají aktiva, tj. vklady a investice. Drtivá většina klientů Citigold toto hravě splní, nicméně existuje i několik klientů, kteří tento měsíční poplatek platí, protože si spočítali, že se jim to oproti konkurenci vyplatí. Níže se dozvíte proč.


Dalibor Z. Chvátal

Salónek Citigold na pobočce v Praze

Výtah ze sazebníku Citigold

Služba Poplatek
Vedení účtu v Kč 0 Kč při průměrném zůstatku 1,5 mil. Kč, jinak 500 Kč měsíčně
Vedení účtů v jiné měně 0 Kč
Tuzemské příchozí platby 0 Kč
Tuzemské odchozí platby 0 Kč
Odchozí zahraniční platby 1 % min. 300, max. 2000 Kč
Příchozí zahraniční platby 0 Kč
Odchozí a příchozí platby v rámci skupiny Citigroup 0 Kč (služba se už neposkytuje vlivem prodeje do RB)
Internetové, mobilní a telefonní bankovnictví 0 Kč
Vklady a výběry hotovosti 0 Kč
Debetní karta 0 Kč
Vydání nové debetní karty po blokaci 0 Kč
Změna PIN 0 Kč
Výběr hotovosti z bankomatu v ČR 0 Kč
Výběr hotovosti z bankomatu v zahraničí 0 Kč
Cash advance v ČR i v zahraničí 0 Kč
Výběr hotovosti na jakékoli pobočce Citigroup na světě 0 Kč (služba se už neposkytuje vlivem prodeje do RB)
Rodinné cestovní pojištění ke kartě 0 Kč
Pojištění zneužití karty 0 Kč
Vstup do letištního salónku v Praze 0 Kč
Parkování na letišti před salónkem 0 Kč

Když si pročítáte výtah se sazebníku, vidíte, že za komplexní bankovní a návazné služby se nemusí platit. Nuly převažují. Přesto jsou zde dvě výtky.

Citibank nikdy nepatřila mezi laciné banky pro platby do zahraničí. Zatímco konkurenční banky minimálně pro platby v eurech nasadily alespoň paušály (nijak nízké), Citibank stále měla poplatek 1 %, min. 300 Kč, a ten jí zůstal. Zahraniční platby se posílat nevyplatilo, o to více se je ale vyplatilo přijímat – byly a jsou bez poplatku. Je jedno, zda vám přijdou peníze z Německa € nebo z Austrálie (AUD), v Citigold je příchozí platba ze zahraničí bez poplatku. Toto moc dobře věděli lidé, kteří platby z ciziny řeší, a proto se jim vyplatilo platit i nemalý měsíční paušál za vedení programu Citigold.

Druhá výtka směřuje na již bývalou službu tzv. „rozpoznání“ klienta na jiné pobočce v rámci Citigroup, resp. nouzovou hotovost. Tady šlo o dorovnání kroku s konkurenční HSBC, která umožňovala na jakékoli pobočce HSBC na světě pomoci klientovi v nouzi výběrem hotovosti, a to i bez dokladů (např. po krádeži). Citibank to teoreticky uměla také, v praxi to ale moc nefungovalo a hodně záleželo na tom, s kým se na pobočce setkáte a jak moc jej přesvědčíte, že by měl volat do Prahy vašemu bankéři (vyzkoušeno v Budapešti a v Moskvě). Tím ale negativa končí.

Tip: Máte-li účty ve více měnách, debetní kartu k nim lze jednoduše „přepínat“. Transakce v cizí měně tak jdou přímo z daného účtu, a tedy bez kurzové marže banky. Nastavení karty se provádí přes internetové bankovnictví nebo telefonicky.

Zlatá karta je klíčem k dalším službám

Součástí služby je vstup do letištních salónků na letištích v Praze a ve Vídni. V Praze na Terminálu 2 (státy Schengenu) má Citibank vlastní salónek s vlastním, odděleným přístupem a oddělenou bezpečnostní kontrolou. To znamená, že jdete na letiště, poté po schodech přímo do salónku a před odletem vás čeká kontrola bezprostředně po výstupu ze salónku. Maximální pohodlí zaručeno. Při vstupu do salónku se prokazujete právě debetní kartou Citigold.

Debetní karta Citigold. Bezkontaktní embossovaná karta MasterCard Gold.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Debetní karta Citigold. Bezkontaktní embossovaná karta MasterCard Gold.

Mé subjektivní porovnání s ostatními salónky na Terminálu 2 v Praze:

  1. Salónek Citibank má nejlepší jídlo a pití a oddechové prostory.
  2. Salónek Erste Premier je kvalitní salónek, jídlo s menším výběrem, pití dobré.
  3. Salónek Menzies je pro milovníky klidu a sprch. Moc se v něm nenajíte, ale aspoň jste bokem od většiny cestujících.

Citigold Lounge Praha

  • Salónek je otevřený denně od 5:30 do 22 hodin na Terminálu 2 (Schengen).
  • Vstup je bezplatný pro držitele zlaté karty Citigold a jeden jeho doprovod.
  • V ceně je občerstvení, alko a nealko nápoje, denní tisk a Wi-Fi.
  • Dětský koutek.
  • Čisté toalety a sprcha.
  • Na 48 hodin máte parkování přímo před salónkem bez poplatku, poté za 500 Kč/den. Místo je nutné rezervovat a není garantované.
  • Vlastní kiosek pro odbavení cestujících s příruční zavazadlem.
  • Telefon +420 220 115 908 nebo +420 220 115 909.

Dalibor Z. Chvátal

Citigold Lounge Praha

MasterCard Lounge Praha

  • Salónek je otevřený denně od 5:30 do 23:30 hodin na Terminálu 1 (Non-Schengen).
  • Standardní salónek nejen pro klienty Citigold.
  • Vstup je bezplatný pro držitele zlaté karty Citigold, doprovod držitele karty platí 450 Kč.
  • Obecně všichni držitelé prémiových karet MasterCard (Gold, Platinum, World, World Elite) mají do tohoto salónku vstup bez poplatku.
  • V ceně je občerstvení, alko a nealko nápoje, denní tisk a Wi-Fi.
  • Čisté toalety a sprcha.

JET Lounge a SKY Lounge Vídeň

  • Salónky jsou otevřené denně od 5:30 do 22 hodin na Check-in 1 a 2 (JET Lounge) a Check-in 3 (SKY Lounge)
  • Standardní salónky nejen pro klienty Citigold.
  • Vstup je bezplatný pro držitele zlaté karty Citigold, doprovod držitele karty platí 23 EUR (cca 630 Kč)
  • Obecně všichni držitelé prémiových karet MasterCard (Gold, Platinum, World, World Elite) mají vstup do těchto salónků bez poplatku.
  • V ceně je občerstvení, alko a nealko nápoje, denní tisk a Wi-Fi.
  • Salónky mají i kuřáckou místnost.

Cestovní pojištění pro rodinu

Součástí debetní karty Citigold je i velmi kvalitní pojištění pro celou rodinu za předpokladu, že cestuje s držitelem karty. Pokud má k účtu další kartu např. manžel či manželka, každý je pojištěný zvlášť (co karta, to výhody). Netýká se to ale dodatkových karet.

Limity jsou nadstandardní, přesto je potřeba si dávat pozor, že jde o akumulované, tedy maximální pojistné částky za všechny pojištěné. Například to znamená, že pokud vás pojede třeba 5, každá osoba je pomyslně pojištěna na 600 000 Kč léčebných výloh a to je nedostatečně v případě, že se pojistná událost dotkne celé rodiny. Pro jednoho či dva pojištěné to naopak může stačit. Jenže berte v úvahu, že je to v ceně a za ty prachy…

Pojištění poskytuje BNP Paribas Cardif Pojišťovna a asistenční služby jsou od Europ Assistance.

Pojistné krytí Pojistná částka
Pojištění léčebných výloh v zahraničí a asistenčních služeb 3 000 000 Kč
Akutní zubní ošetření 10 000 Kč
Ztráta, krádež nebo poškození zavazadel 50 000 Kč
– Limit na 1 zavazadlo 25 000 Kč
– Limit na 1 položku 12 500 Kč
Právní pomoc (dopravní nehoda) 150 00 Kč
Pojištění přivolané osoby 75 000 Kč
– Denní limit 2 000 Kč
Pojištění náhradního pracovníka 250 000 Kč
Úmrtí následkem úrazu 1 000 000 Kč
Trvalá invalidita následkem úrazu 2 000 000 Kč
Kumulativní limit na rodinu v případě úmrtí a trvalé invalidity úrazem 4 000 000 Kč
Zpoždění zavazadel při letecké dopravě 10 000 Kč
– Limit na jednu hodinu zpoždění 2 500 Kč
– Spoluúčast 6 hodin
Zpoždění letu 10 000 Kč
– Limit na jednu hodinu zpoždění 2 500 Kč
– Spoluúčast 6 hodin
Pojištění odpovědnosti za škodu 2 000 000 Kč
Pojištění denních dávek při hospitalizaci v zahraničí 1 000 Kč

Pojištění zneužití karty

Součástí debetní karty Citigold je i její pojištění zneužití a opět má dostatečné limity.

Pojištění poskytuje BNP Paribas Cardif Pojišťovna.

Pojistné krytí Pojistná částka
Zneužití v důsledku ztráty nebo odcizení 4000 Kč (max. 3× v roce)
Zneužití s použitím PIN kódu v důsledku ztráty nebo odcizení 50 000 Kč (max. 3× v roce)
Klíče 3000 Kč (max. 3× v roce)
Doklady 3000 Kč (max. 3× v roce)

Pojištění kryje zneužití karty v době maximálně 72 hodin před telefonickým nahlášením blokace, a to včetně transakcí se zadáním kódu PIN. Pojištěnou máte i ztrátu nebo odcizení klíčů a dokladů, pokud k tomu došlo současně se ztrátou nebo odcizením karty.

Consierge služby

Můžete využít i asistenční služby. Já takto zkusil objednat a stejnou kartou zaplatit pizzu (a šlo to). Kromě jídla vám služba může pomoci v celé řadě situací, do které se dostanete. Službu poskytuje Europ Assistance.

Rezervační služby

Doprava – vyhledání a rezervování leteckého, vlakového, autobusového či jiného spojení v požadované destinaci.

Zapůjčení vozidla – vyhledání společnosti poskytující služby zapůjčení vozidel, případně přepravní služby Limousine Services či zajištění zapůjčení vozidla.

Ubytování – vyhledání či případně zajištění rezervace požadovaného ubytování.

Volný čas – vyhledání restaurací, kaváren či jiných gastronomických služeb v požadované destinaci a případně rezervace vybraného místa.

Doručovací služby

Zajištění nákupu a doručení dárků, květin či dokonce hotovosti na požadovanou adresu včetně úhrady doručovaných finančních prostředků z vaší platební karty.

Telefonické poradenství

Telefonické tlumočení – zajištění telefonického tlumočení z českého jazyka do hlavních evropských jazyků (angličtina, němčina, francouzština, italština, španělština) v jakékoliv situaci.

Telefonické právní poradenství – poskytnutí obecných právních informací v případě, kdy potřebujete ochránit své oprávněné právní nároky vztahující se k nemovitosti vámi vlastněné.

Business služby

Zajištění služeb osobního průvodce, kancelářského zařízení potřebného pro jednání, osobního tlumočení během jednání, dále zajištění cateringu, služeb osobního asistenta či rezervace prostor pro obchodní jednání.

Informační služby

Zlaté stránky – vyhledání a předání kontaktů na požadovaného dodavatele služeb v příslušné destinaci.

Slevy a výhody

Součásti balíčku Citigold je i několik slevových programů. Držitel Citigold karty může využít čtyři programy. Poslední dva ocení zvláště obchodní cestující, ale můžete je využít  pro své soukromé potřeby.

Dva spolumajitelé jednoho účtu

Citibank jako jediná banka uměla mít na účtu dva spolumajitele (nepleťte si s disponentem). Přičemž nemuselo jít o manžele, ale i např. o partnery. Každý tak měl plné právo nakládat s účtem. 

Od 25. února 2016 již nelze další spolumajitele účtu přidávat, a tak jedinou bankou v ČR, která toto nadále bude umět, bude mBank. (Pokud nás příjemně nepřekvapí Raiffeisenbank.)

Služby osobního bankéře

Osobní bankéř v pojetí Citibank je člověk, který přijede za vámi, a ne vy za ním. Přestože můžete své potřeby vyřešit na pobočce, s osobním bankéřem je možné vyřešit je u vás doma, v práci anebo v neutrálních prostorech.

Soukromá schůzka v bankovních prostorách

Klienti Citigold mohou bezplatně využít pro své vlastní potřeby prostory banky v centrech Citigold. Těch je v Česku šest a to nejluxusnější je na ulici Na Příkopech v Praze (otevřeno 8:30 – 17. hod.). Pokud se potřebujete s někým sejít na krátkou schůzku a nemáte kde, banka pomůže.

Přímé bankovnictví a úvěry

K běžnému účtu se dostanete pomocí telefonního bankéře, mobilní aplikace a internetu. Po oznámení prodeje části Citibank došlo obratem k omezení některých služeb, jednou z nich bylo telefonní bankovnictví. Před pár lety bylo v provozu nonstop, nyní se s živým operátorem spojíte v pracovních dnech od 8 do 20 hodin. (Platební kartu můžete zablokovat nonstop.)

Mobilní bankovnictví také nepatří mezi silnou stránku Citibank. Aplikace udělá to, co má, ale konkurenční banky ji mají uživatelsky příjemnější. Podobně na internetové bankovnictví z dílny globální Citigroup si klient banky musel zvyknout, bylo více v americkém než českém stylu.

skoleni_15_4

Koketování s úvěry Citibank nikdy moc nešlo, s výjimkou kreditních karet. Ty uměla výborně a patřila a stále patří mezi špičku. Spotřebitelské úvěry nejprve nabízela, pak ne, pak zase ano a pak opět ne. Skončily u Raiffesenbank již v roce 2010. Podobně na tom byly hypotéky. Ty nabízela Citi ve spolupráci s Hypoteční bankou a po pár letech je raději přestala poskytovat.

Vysoký standard nastaven

Co Citibank neuměla v úvěrech, bravurně zvládala v nebankovních službách, které jsou součástí Citigold. Kromě výše popsaných služeb banka nabízela i různé investiční nástroje a produkty na míru, forexové služby a podobně odvozené produkty. To vše stávající klienti Citigold získají i u Raiffeisenbank, ale na rozdíl od Citi je dokáže Rajfka i zaúvěrovat pomocí spotřebitelského úvěru nebo hypotéky. Nechme se překvapit, jakým směrem se Citigold pod hlavičkou Raiffeisenbank vydá. Labutí píseň na Citigold končí, prémiové bankovnictví Raiffeisenbank začíná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).