Hlavní navigace

Chystá se nový „bič“ na nepoctivé směnárny. Zhatit jej ale mohou banky

Autor: Depositphotos
Jiří Hovorka

Dvě hodiny času na vrácení peněz mají dostat klienti směnáren. Počítá s tím návrh novely, kterou předkládají poslanci za Starosty a nezávislé. Banky se bojí komplikací.

Doba čtení: 7 minut

Zákazníci směnáren mají dostat novou obranu proti pro ně nevýhodným obchodům. Počítá s tím návrh změny zákona o směnárenské činnosti, kterou k projednání do sněmovny posílají poslanci zvolení za hnutí Starostů a nezávislých. Klienti směnáren mají podle navržené změny nově dostat čas na odstoupení od obchodu.

Návrh počítá se dvěma hodinami po uskutečnění obchodu. Novela stanoví, že součástí dokladu o směně peněz, který vydává směnárník klientovi, bude povinně datum a čas. V případě, že by dvouhodinová lhůta pro zrušení obchodu končila po provozní době směnárny, klient by mohl uplatnit právo storna následující den v první provozní hodině.

Směnárníkům, kteří by toto storno nerespektovali a klientům by peníze odmítali vracet, by hrozila pokuta ve výši až jednoho milionu korun. Pokud navržená novela projde úspěšně legislativním procesem, má začít platit od letošního 1. září.

ČNB chce i další změny

Zda poslanci a senátoři návrh Starostů podpoří, zatím jisté není, šanci ale má, ukazují první reakce, které server Měšec.cz nasbíral od zástupců dalších stran zastoupených ve sněmovně. 

Návrh reaguje na nekalou praxi mnohých směnáren a nezavádí žádnou velkou regulaci, proto se osobně domnívám, že by bylo vhodné tento návrh podpořit. O podpoře návrhu však budeme na poslaneckém klubu teprve diskutovat, říká například první místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová AdamováPřetrvávají nekalé praktiky některých směnáren, zejména v turisticky atraktivních místech, a to nejen v Praze. Proto se možnost vzájemně si vrátit plnění zdá být dobrým opatřením, i když nepoctivci budou asi dál hledat nějaké další triky. Budou to mít ale zcela jistě obtížnější, říká ekonomický expert KDU-ČSL Jaroslav Klaška.

Do sněmovny ještě může doputovat jiný návrh na změnu zákona o směnárenské činnosti, který už více jak rok vzniká na ministerstvu financí na základě požadavků České národní banky. Ta nad směnárenským trhem dohlíží a dlouhodobě se jí nedaří zastavit problematickou činnost směnáren především v centru Prahy, které se zaměřují na zahraniční turisty a dělají Česku v zahraničí špatnou pověst.

Návrh Starostů na dvouhodinové storno vychází z požadavků ČNB, ta ale usiluje také o to, aby zákon jasně říkal, že směnárny mohou zveřejňovat jen jeden kurzovní lístek. S tím návrh Starostů nepočítá. Současná úprava je v tomto podle nich dostačující, a navíc možnost storna obchodu podle nich vyřeší i problémy s dvojími kurzy.

Jsme přesvědčeni, že ve chvíli, kdy směnárník bude vědět, že je možné, že se zákazník vrátí a bude chtít svoje peníze zpět, že se tím vyřeší i podvody s kurzovním lístkem, říká Karel Kreml, mluvčí Starostů a nezávislých. Dodává také, že se poslanci, kteří za návrhem stojí, nebrání „opodstatněným změnám v rámci případných pozměňovacích návrhů“. Nechtěli ale zároveň už čekat na návrh z dílny ministerstva financí. To přitom slibuje jeho brzké dodělání.

Proti myšlence umožnit odstoupení od smlouvy o směnárenském obchodu ministerstvo financí nic nenamítá. Poslanecký návrh zákona nicméně neřeší některé důležité otázky spojené s odstoupením od smlouvy. Z tohoto důvodu se ministerstvo financí i nadále chystá předložit vlastní návrh novely. Měl by být v nejbližších dnech rozeslán do meziresortního připomínkového řízení, říká Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva.

Na tento návrh čekají například i Piráti, kteří také chtějí přísnější podmínky pro směnárny zavést. To, co předkládají Starostové a nezávislí, je návrh, který zpracovala ČNB a který jsme my zatím nepředložili kvůli slibu ministerstva financí, že návrh předloží jako vládní. Pokud ale bude vláda nečinná, tak se k návrhu připojíme. Okrádání turistů se ve slušné zemi netoleruje, v tomto případě na tom vydělávají pochybné firmy se zahraničními vlastníky, říká Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů.

Banky jsou proti

Proti změně zákona naopak mohou lobbovat banky, které také směnárenskou činnost na svých pobočkách provozují. Možnost storna by jim totiž mohla zkomplikovat práci. Ztížilo by to proces na směnárně naprosto zásadně, protože v tu chvíli bychom museli převzaté množství držet a k tomu dát pozor na časové rozlišení, aby jsme mohli vrátit v objemu původní směny, tohle by zásadně negativně ovlivnilo jak cash management samotný a kapacity kolegů na pobočce, tak případné limity na pobočkách, tj. bezpečnost včetně nutnosti řešit situace přesahující do druhého dne, říká Patrik Madle, mluvčí ČSOB.

Podobně mluví i zástupci České spořitelny, kteří považují současnou právní úpravu za zcela dostatečnou. Aktuálně je klient řádně seznámen (informován) formou tzv. předsmluvní informace o prováděném obchodu včetně kurzu, poplatku, finální ceně a dalších požadovaných údajích v souladu se zákonem, a to v českém i anglickém jazyce. Pokud jiné subjekty zákon porušují, tak je věcí kontrolních a dohledových orgánů, aby sjednaly nápravu, říká Jiří Štábl z tiskového centra spořitelny. Případné zavedení nové legislativy může podle něj způsobit provozní problémy, zvýšení nákladů a může vést k omezování nabídky směnárenských služeb.

Podle poslanců za Starosty a nezávislé je ale změna potřebná. Problém se týká zejména zahraničních turistů a typicky či nejčastěji centra hlavního města Prahy. Poškozuje však dobré jméno České republiky (potažmo hlavního města Prahy) v zahraničí. V situaci, kdy příjmy z cestovního ruchu dosáhly v roce 2015 až 108 miliard Kč, je v zájmu hlavního města i ČR cestovní ruch podporovat, stojí v důvodové zprávě k navržené novele.

Zástupce směnáren Exchange Lukáš Jelínek se zpřísněním podmínek souhlasí, zkrátil by ale lhůtu pro storno. Doporučovali bychom zákonodárcům zvážit časové ohraničení dvou hodin, protože se domníváme, že každý, kdo je nepoctivou směnárnou „okraden“, to zjistí okamžitě. Vyhnuli bychom se tím nepříjemnostem, které by po zavedení tohoto zákona zřejmě potkaly slušné směnárny. Určitý druh klientů by zneužíval této lhůty ke stornům obchodů ve chvílích, kdy by na trhu docházelo k větším kurzovým změnám, říká.

ČNB kontroluje formality

Návrh přísnějších podmínek míří na směnárny, které podvádějí své klienty. Buď za směnu účtují vysoké poplatky nebo třeba vyvěšují ve směnárně kurzovní lístky, podle kterých se ale směna ve finále neuskuteční a výsledný kurz je jednoznačně nevýhodný, například i 15 korun za euro. „Falešné“ kurzovní lístky totiž uvádí třeba kurzy, které jsou jen pro „nadlimitní množství valut“, což může být třeba 1000 a více eur. Tolik běžný turista ale ve směnárně nemění a ve skutečnosti dostane nízký kurz z „opravdového“ kurzovního lístku.

Současné znění zákona na tuto situaci už myslí a § 12 uvádí: Nabízí-li provozovatel směnný kurz nebo úplatu, které jsou pro zájemce výhodnější než směnný kurz nebo úplata uvedené na kurzovním lístku, nesmí být informace o tom zaměnitelná s kurzovním lístkem nebo údaji na něm uvedenými, zejména s údajem o směnném kurzu. Platí-li nabídka výhodnějšího směnného kurzu nebo výhodnější úplaty pouze při splnění určitých podmínek, uveřejní provozovatel spolu s informací o nabídce i informaci o těchto podmínkách.

Podle České národní banky je tak postup směnáren s takzvanými VIP kurzy v současné době těžko postihnutelný a kontrolory ČNB tak nechává tato praxe, která je obvyklá i ve směnárnách na dohled od sídla centrální banky, chladné. Z našich kontrol vyplývá, že současná formulace v zákoně je obtížně postižitelná. A proto to chceme zpřesnit a chceme mít jasně uvedeno, že může být jen jeden kurzovní lístek, řekl k tomu v loňském rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz mluvčí ČNB Marek Zeman.

Jak vyplývá ze seznamu pokut, který je dostupný na webu centrální banky, ČNB nejčastěji pokutuje směnárny za formální nedostatky. Třeba za neoznámení ukončení provozu pobočky směnárny, za nevydání předsmluvní informace, za špatné informace na kurzovním lístku (chybějící kurz, IČO nebo označení, že jde o kurzovní lístek) nebo za nevydání dokladu po ukončení směny.

Nejvyšší pokutu ve výši jednoho milionu korun od ČNB loni dostala síť čerpacích stanic ONO, která na svých pumpách provozuje i směnárny. Bylo to právě za tyto formální nedostatky a také za to, že ČNB firmu za stejné přestupky pokutuje opakovaně. Pokutu za dvojí kurzovní lístky nebo vysoké poplatky nenajdete v přehledu ani jednu z celkových čtrnácti, které nabyly v loňském roce právní moc.

Zákon o směnárenské činnosti se naposledy měnil na konci roku 2013. Na jeho základě se podle ČNB samotný proces směny zlepšil. Směnárník musí klientovi od té doby dát předsmluvní informaci o směně – s kurzem, celkovou částkou, kterou klient za směnu dostane, i s poplatky a dalšími náležitostmi. Tato informace má být klientovi předána písemně v češtině a v angličtině. Klienti mají před směnou tento dokument podepsat.

Našli jste v článku chybu?