Hlavní navigace

Cestovní pojištění: Praktický průvodce

6. 2. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Cestovní pojištění by nemělo chybět ani při cestách po Evropské unii. O tom bylo napsáno již mnoho. Co všechno ale může být součástí cestovního pojištění? Kde spolehlivě zjistíte cenu, kterou zaplatíte? Víte, jak získat slevu v řádu desítek procent? Znáte číslo asistenční služby?

Cestovní pojištění je produkt skládající se z několika složek, které jsou voleny hlavně dle místa konání pobytu. Důležitým faktorem je věk potenciálního pojištěnce – pod hranicí 14 – 18 let bývají obvykle poplatky zvýhodněné. V rámci některých balíčků bývá pojištění potomka zahrnuto v ceně zaplacené za oba rodiče, případné odškodné je však potom o řád nižší. Naopak starší osoby si často připlatí více.

Jednotlivé složky tvořící balíček představují zejména pojištění léčebných výloh, úrazové pojištění, pojištění odpovědnosti za škodu, pojištění zavazadel a pojištění stornování cesty. Krom těchto hlavních jsou poskytovány některými subjekty i méně běžné složky, jako např. pojištění proti zpoždění zavazadel, kdy je hrazen nákup nezbytně potřebných náhradních věcí, proti zpoždění letadla, kdy jsou hrazeny nutné náklady na stravu a ubytování, proti nevyužité dovolené, kde dochází k plnění například při předčasném ukončení pobytu, nebo dokonce pojištění únosu letadla, kdy je cestujícímu vyplaceno odškodné za prožité trauma.

Který balíček přibalit?

Při cestě v tuzemsku se jedná zejména o pojištění úrazové, cestovních zavazadel a zrušení účasti na zájezdu. V zahraničí se jedná zejména o pojištění zdravotní péče, zavazadel, úrazu a odpovědnosti za škodu.

I když jsou si jednotlivé produkty cestovního pojištění do značné míry podobné, není radno výběr podceňovat. Rozdíly se vyskytují zejména v poplatku za pojištění osob a hranici věku, od kterého je pojištěnec zařazen mezi starší osoby s vyšším pojistným. Naproti tomu výše maximálního plnění je většinou stálá, což ovšem neplatí u pojištění do zahraničí, kde se odchylky objevují častěji.

Některé pojišťovací společnosti mají minimální pojistné, jež musíte zaplatit v každém případě, i když denní pojistné této výše nedosahuje. Není však nikterak vysoké, projevit se může pouze při nízkém počtu pojištěných osob a dnů.

Důležitá je též výše spoluúčasti na škodě, pohybující se v řádu jednotek procent. Obvykle se objevuje u pojištění zavazadel a odpovědnosti za škody.

Pojištění v ČR
Pojišťovna On-line kalkulátor Tel. číslo e-mail
Allianz ano 800 170 000 klient@allianz.cz
Česká pojišťovna není 841 114 114 klient@cpoj.cz
Česká podnikatelská pojišťovna ano 261 026 116 pojistovna@cpp.cz
Hasičská vzájemná pojišťovna není 222 119 111 info@hvp.cz
Evropská cestovní pojišťovna ano 221 860 202 klient@evropska.cz
Generali ano 800 150 155 servis@generali.cz
ČSOB Pojišťovna ano 800 100 777 info@csobpoj.cz
KB Pojišťovna není 800 111 055 mojebanka@kb.cz
UNIQA ano 800 120 020 uniqa@uniqa.cz

Kde sjednat pojištění?

Smlouvu můžete obvykle sjednat přímo na pobočce pojišťovny, zpravidla ještě v den odjezdu, případně se svým osobním pojišťovacím poradcem.

Podobně tomu je u možnosti sjednat si pojištění on-line přes internet, kde si vše samostatně vyplníte a odešlete bez jakékoli asistence. Uzavření smlouvy přes internet nabízí dnes většina pojišťovacích společností.

Zajímavou možnost nabízí Generali pojišťovna, u níž je možno zaslat žádost na uzavření pojistné smlouvy SMS zprávou. Obratem obdržíte potřebné informace o výši poplatku, číslu smlouvy a bankovním spojením. Nicméně tímto způsobem je možné objednat pouze 1 druh pojištění. Taktéž je poskytována wap služba na podobném principu.

Jistá nevýhoda metod dálkového sjednávání cestovního pojištění tkví ve skutečnosti, že mezi vyřízením a zaplacením uběhne jistý časový interval zapříčiněný převodem z účtu. Řešením je využívání tzv. platebních bran (např. eBanka, Živnostenská banka) nebo placení platební kartou, což ale v současné době umožňuje pouze minimum společností.

Finanční reklama 2005
Nejlepší finanční reklama roku 2005 – rozhodněte, která finanční instituce měla v loňském roce nejlepší televizní reklamu! Zároveň se můžete zařadit do slosování o hodnotné ceny, jimž vévodí DVD přehrávač.

Chci slevu!

Pojišťovny se obvykle snaží si své zákazníky udržet různými metodami. Jednou z nich jsou i slevy pro věrné zákazníky. Jejich výše se stanovuje podle dalších využívaných služeb pojišťovny či jejích partnerů, nejčastěji zdravotních pojišťoven.

Česká pojišťovna poskytuje slevy od 5 % do 30 % z pojištění léčebných výloh, případně 20 % z celkové ceny pojištění pro držitele ČP Kreditní karty.

Jinou taktiku zvolila Evropská zdravotní pojišťovna, která po předložení dokladu o uzavření předchozí pojistky (talon) odečte z částky 200 Kč. Pojišťovna také poskytuje slevu pro studenty od 18 let a učitelům. Při předložení některé z karet ISIC, ITIC nebo IYTC poskytne na vybrané druhy pojištění slevu 30 %.

Rozšířená je skupinová sleva. V případě rodinného zvýhodnění je nabídka pestřejší – tuto slevu poskytuje například Generali, Evropská cestovní pojišťovna, UNIQA nebo Česká podnikatelská pojišťovna. Zvýhodnění se pohybuje kolem 20 %.

Pestrá je nabídka slev v případě uzavření pojištění přes internet. Je zajímavé, že společnosti s velkým počtem externích pojišťovacích poradců poskytují na automatizované internetové služby slevu. Tento postup známe spíše z bankovních domů. Výše slevy má obvykle hodnotu 10 %. Nalezneme ji v ceníku společností, jako je Allianz, Česká pojišťovna, UNIQA, ČSOB Pojišťovna či Kooperativa. Bohužel obvykle není možné čerpat více slev, a tudíž při on-line uzavření pojištění získáte slevu pouze 10 %.

Co dělat při pojistné události?

Pokud se vyskytne pojistná událost, vždy je dobré požadovat veškeré dokumenty (policejní protokoly, lékařské diagnózy, případné účty za služby a zboží, na něž se vztahuje pojistka apod.).

Při vážných problémech, nebo pokud budete potřebovat jakoukoli pomoc, se neprodleně obraťte na asistenční služby pojišťoven, kde je česky komunikující operátor připraven řešit vaše otázky a pomoci například zjistit pozici nejbližší nemocnice či zprostředkovat spolupráci mezi místním personálem (policie, lékaři). Na asistenční službu se také můžete obrátit v situaci, kdy nebudete mít dostatek financí na služby kryté pojistnou smlouvou.

Telefonní čísla asistenčních služeb
Pojišťovna Asistenční služba Telefonní číslo mezinárodním formátu
Allianz Elvia +420 283002777
Česká pojišťovna AXA Assistance +420 272101015
Česká podnikatelská pojišťovna AXA Assistance +420 272101015
Evropská cestovní pojišťovna Euro-Center +420 221860606
Generali pojišťovna Europ assistance +420 221586666
UNIQA UNIQA Assistance +420 272101020
ČSOB Pojišťovna AXA Assistance +420 272101077
Kooperativa Mondial Assistance +420 283002772
Hasičská vzájemná pojišťovna AXA Assistance +420 272101015

Při návštěvě lékaře se prokažte pojištěneckou kartičkou. Počítejte však, že hlavně za stomatologické služby budete hradit plnou částku, případně zaplatíte vyšší spoluúčast.

V zemích Evropské unie a některých dalších máte právo díky evropskému zdravotnímu průkazu na nezbytnou zdravotní péči. Náklady přitom hradí domácí zdravotní pojišťovna. Je však nutné si uvědomit, že je hrazena pouze základní péče, přičemž se na pacienta vztahují veškerá ustanovení dané země, jako jsou poplatky za lékaře a spoluúčast.

Po příjezdu do České republiky je bezodkladně nutné zaslat vyplněné formuláře o škodné události na pobočku pojišťovny spolu s účty k proplacení. Rovněž je možné žádat o proplacení telefonních poplatků vzniklých při hovoru na asistenční službu. Jednotlivé formuláře lze stáhnout z internetových stránek pojišťovny nebo si je vyzvednout na nejbližší pobočce.

dan_z_prijmu

Cestovní pojištění s platební kartou

V případě, že vlastníte embosovanou platební kartu, máte možnost zřídit si cestovní pojištění přímo k ní za zvýhodněných podmínek, které platí po celou dobu platnosti karty. Pojištění lze přitom sjednat nejen pro držitele karty, ale také pro rodinné příslušníky.

Cena pojištění k platebním kartám začíná již na 300 korunách ročně na osobu, rodinní příslušníci platí více, přičemž luxusnější (a také dražší) typy karet mají pojištění již v ceně. Pojištění se vztahuje hlavně na lékařskou péči, úraz, odpovědnost za škodu a ztrátu zavazadel. Vyšší třídy pojištění obsahují i takové lahůdky, jako je zpoždění zavazadel a letu. Od klasického komerčního pojištění se liší pouze drobnostmi. Vždy se ale přesvědčte, jaké výluky jsou s pojištěním spojené. To ostatně platí u kteréhokoli cestovního pojištění.

Využíváte cestovní pojištění při lyžování v zahraničí?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).