České dráhy v loňském roce přepravily „pouze“ 175 milionů cestujících. „Pouze“ proto, že toto číslo představuje pokles oproti roku 2001 o 13 milionů přepravených a jejich počet nadále klesá. Jen za první dva měsíce letošního roku ubyly drahám další 4 miliony zákazníků.
Příčiny úbytku cestujících leží především ve zdražení obyčejného jízdného o 80 % – což vedlo doslova k vyhnání náhodných cestujících do konkurenčních prostředků přepravy – zvýšení nezaměstnanosti, kvůli němuž se snížil počet zakoupených jízdenek určených ke každodennímu cestování, a nové způsoby slev, které představují pro řadu potenciálních klientů nepřekonatelnou bariéru (náročnost, nezvyk…). Nepomohlo ani zvýšení počtu spojů o 6 %.
Špatné výsledky vedly k výměně vedení a lidí na čelních výkonných postech a od 3. března tohoto roku připravuje nové vedení v čele s Petrem Kousalem nový plán pro navrácení lidí na koleje. Jedinou cestu vidí ve zlevnění osobní přepravy, zatím však není zřejmé, která z vypracovaných variant bude přijata.
Nejhlasitěji se hovoří o zrušení zákaznické karty Z. Pravděpodobně by k němu došlo koncem roku, kdy vyprší platnost většiny z 334 tisíc vydaných karet Z. České dráhy jsou však připraveny i na případné „odškodnění“ zákazníků, kteří by měli kartu platnou při jejím zániku – buď by vyplatily poměrnou část karty (méně pravděpodobná varianta), nebo by ji směnily za jinou formu slevy, nejspíše kilometrickou banku.
Zrušení karty Z by nevedlo jen k výpadku příjmů cca 56 mil. Kč, které za ni dráhy utrží. Zároveň by došlo ke snížení obyčejného jízdného na, nebo dokonce pod současnou úroveň zákaznického jízdného. Obyčejné jízdné sice představuje pouhých 8 % vydaných jízdenek, na tržbách se ale podílí 20 %. A o ty jde Českým drahám především.
Odhad poklesu tržeb, které jsou pro letošní rok plánovány na 5,2 mld. Kč, uveřejněný ve včerejší MF Dnes, činí 0,5 mld. Kč. Petr Kousal, předseda představenstva a generální ředitel ČD, dementoval, že by České dráhy chtěly pokles kompenzovat dotací od státu. Ostatně ty již nyní tržby bohatě překračují svou výší 7,8 mld. Kč. (Ve slovníku Českých drah se nejedná o dotaci, ale o platbu za veřejnou službu. To funguje zhruba tak, že si stát a státní samospráva „nadiktuje“, jaké spoje a v jakém množství chtějí, a České dráhy stanoví cenu, za kterou je poskytnou.)
Zákaznické jízdné
Číslo pásma | Kilometrická vzdálenost | Cestující nad 15 let | Cestující do 15 let, důchodci | Děti od 6 do 15 let | Držitelé průkazu ZTP a ZTP/P | |
2.třída | 1.třída | 2.třída | 1.třída | 2.třída | ||
km | Kč | Kč | Kč | Kč | Kč | |
01 | 001–006 | 7 | 11 | 4 | 5 | 2 |
02 | 007–010 | 11 | 17 | 6 | 8 | 3 |
03 | 011–015 | 16 | 24 | 8 | 12 | 4 |
04 | 016–020 | 20 | 30 | 10 | 15 | 5 |
05 | 021–025 | 24 | 36 | 12 | 18 | 6 |
06 | 026–030 | 28 | 42 | 14 | 21 | 7 |
07 | 031–035 | 32 | 48 | 16 | 24 | 8 |
08 | 036–040 | 36 | 54 | 18 | 27 | 9 |
09 | 041–050 | 42 | 63 | 21 | 32 | 11 |
10 | 051–060 | 48 | 72 | 24 | 36 | 12 |
11 | 061–070 | 55 | 83 | 28 | 41 | 14 |
12 | 071–080 | 62 | 93 | 31 | 47 | 16 |
13 | 081–090 | 68 | 102 | 34 | 51 | 17 |
14 | 091–100 | 74 | 111 | 37 | 56 | 19 |
15 | 101–110 | 80 | 120 | 40 | 60 | 20 |
16 | 111–120 | 86 | 129 | 43 | 65 | 22 |
17 | 121–140 | 100 | 150 | 50 | 75 | 25 |
18 | 141–160 | 114 | 171 | 57 | 86 | 29 |
19 | 161–180 | 126 | 189 | 63 | 95 | 32 |
20 | 181–200 | 138 | 207 | 69 | 104 | 35 |
21 | 201–225 | 154 | 231 | 77 | 116 | 39 |
22 | 226–250 | 168 | 252 | 84 | 126 | 42 |
23 | 251–275 | 182 | 273 | 91 | 137 | 46 |
24 | 276–300 | 196 | 294 | 98 | 147 | 49 |
25 | 301–350 | 228 | 342 | 114 | 171 | 57 |
26 | 351–400 | 260 | 390 | 130 | 195 | 65 |
27 | 401–450 | 294 | 441 | 147 | 221 | 74 |
28 | 451–500 | 328 | 492 | 164 | 246 | 82 |
29 | 501–550 | 362 | 543 | 181 | 272 | 91 |
30 | 551–600 | 396 | 594 | 198 | 297 | 99 |
31 | 601 a více | 430 | 645 | 215 | 323 | 108 |
Zdroj: České dráhy
Varianta zrušení karty Z se nelíbí generálnímu řediteli, čímž se stává málo pravděpodobnou. Málo pravděpodobná je též varianta vrácení stavu z roku 2001 (tj. před zavedením karty Z a zdražením obyčejného jízdného), která je velmi podobná předchozí variantě.
Nejpravděpodobnější variantou je kombinace některých z následujících prvků. Pokles cestujících se nejvíce projevil v tarifních pásmech 1 – 6 km a 7 – 10 km (z celkových 13 mil. jen zde činil 6 mil. osob) a 51 – 60 km (zde představoval 2 mil. cestujících). Proto se dočkáme zlevnění zejména v těchto pásmech a podle generálního ředitele se nebude jednat o slevu 1 Kč, o kterou se pokoušelo minulé vedení drah (viz článek Petra Štoly "Vlakem levněji), ale o slevu vyšší.
Dále chtějí dráhy zavést relační slevy na vybraných tratích. Zatím se jedná o tratě Praha – Brno a Olomouc – Brno, měly by být i další. Panuje však nejistota, zda současný software drah podobné slevy dovolí poskytovat.
V diskusi je i rozšíření některých omezených typů slevových jízdenek (např. na vlaky typu IC a EC) i na další spoje. Obecně by mělo dojít k výraznému zjednodušení systému slev.
České dráhy se snaží přilákat zákazníky i jiným než cenovým způsobem. Otevřely první dvě půjčovny jízdních kol v Jičíně a Turnově a připravují nový jízdní řád, který by měl od 15. 6. odstranit 20 až 30 nepřípojů (tj. vlaků, které na sebe nenavazují, ač by mohly). Od stejného data by mělo dojít k avízovanému zjednodušení slevového systému a možné jsou i další chystané změny. O konečné variantě zlevnění musí ještě rozhodnout představenstvo Českých drah.