Hlavní navigace

České dráhy od roku 2019 přejmenují své vlaky. Některé trasy budou možná jen místenkové

Autor: Depositphotos
Veronika Doskočilová

Jezdíte často vlakem? Pak si dejte pozor, abyste ten svůj příště našli. Dojde totiž k hromadnému přejmenování. Čeká nás také mírné zdražení kvůli inflaci. Na některých trasách se ale pojede rychleji.

Doba čtení: 6 minut

Pokud pravidelně využíváte služeb Českých drah, čeká vás možná od 9. prosince 2018 řada změn. To totiž začne platit nový jízdní řád. České dráhy se v něm mimo jiné chystají přejmenovat řadu svých vlaků, aby tak sjednotily jejich názvy. Kromě toho plánují zrychlit spojení mezi vybranými městy, přidat noční vlaky a zlepšit i komfort uvnitř vozů. Podívejme se, co se na rok 2019 chystá.

Přejmenování vlaků

Nejvýraznější změnou bude pravděpodobně způsob pojmenování vlaků. V současné době totiž České dráhy každý vlak pojmenují nějakým jménem, aby byl snadno rozlišitelný (Joseph Haydn, Svratka apod.). Tento systém bude ale od nového roku nahrazen jednotnými jmény, které budou platit pro celou linku.

Nově se tedy mezinárodní linky budou jmenovat následovně:

  • Linka z Prahy do Vídně a Grazu – Vindobona,
  • Linka do Berlína a Hamburku – Berliner,
  • Linka přes Valašsko do Žiliny – Fatra.

Podobné změny se uskuteční i u vnitrostátních vlaků a linek. Tento model už byl jednou využit u končícího jízdního řádu u linky Praha–Brno–Bratislava–Budapešť, která získala jednotný název Metropolitan.

Výjimkou budou jen vybrané spoje s částečně odlišnou trasou nebo řazením, kde zůstane původní systém udělování unikátních jmen každému vlaku.

Zdražení o 2,5 % a nové traťové jízdenky

Vzhledem k inflaci se České dráhy rozhodly zvednout základní ceníky jízdného. Ty se tak zvednou o stejnou míru, jakou tvoří inflace, takže právě o 2,5 %. Zvýšením základního jízdného dojde i ke zvýšení obyčejného, zákaznického a dalších druhů jízdného, které je z toho základního vypočítáváno.

V průměru se cena obyčejného jízdného beze slev zvýší o 1–2 Kč:

  • u vzdáleností 25 km se cena zvýší v průměru ze 45 Kč na 46 Kč,
  • u vzdáleností 50 km pak v průměru ze 79 Kč na 81 Kč,
  • u vzdálenosti 100 km v průměru ze 147 Kč na 151 Kč.

Dále dojde k rozšíření traťových jízdenek pro denní dojíždění. Doposud je tato nabídka ohraničena vzdáleností 120 km. Nově ale bude možné si traťovou jízdenku pořídit na vzdálenosti až 150 km. Nově budou také zavedeny traťové jízdenky pro držitele státní slevy a pro seniory nad 65 let.

Další sleva bude poskytována na vybraných tratích, a to ve výši 25 %. Sleva bude nazvána Region a bude dostupná skrze všechny prodejní kanály. Platit bude jen v rámci cestování na příslušných tratích. Nárok na slevu prokazovat nemusíte, bude poskytována automaticky.

Posílí se spoje do Ostravy

Na trasu Praha–Ostrava se vrací dvě soupravy Pendolina, které byly v minulosti kvůli nehodě dočasně vyřazeny. Původní dvouhodinový interval ale podle statistik Českých drah nezvládá pojmout cestující a kapacita bývá brzy vyčerpaná. Zavede proto další, posilové spoje.

Vozy InterCity a EuroCity nahradí z Prahy ve 13:41 a 15:51 právě SC Pendolino. V pátky a vybrané dny před prodlouženým víkendem bude navíc spoj v 15:41 prodloužen až do Košic.

V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl. n. v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl. n. v 19:19, který zastaví v Ostravě–Svinově, Olomouci hl. n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Vlak InterCity pak na této trase nahradí posilový vlak EuroCity. Spoj InterCity Opavan pojede z Prahy (14:41) do Ostravy–Svinova (17:37) a následně do Opavy (17:59). O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41.

V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava–Svinov (4:21) – Praha hl. n. (7:19). Nově též v soboty bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ (9:00) přes Ostravu–Svinov (9:23) a do Prahy hl. n. (12:19).

Ve směru ze Slovenska do Prahy dojde ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, a to o cca 50 minut, respektive 80 minut.

A v neděli posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy.

Vlaky v západních Čechách zrychlí

Důležitou změnou pro železniční dopravu je otevření nových tunelů u Ejpovic. Díky tomu totiž dojde ze zkrácení cesty do západních Čech.

Pokud pojedete expresem z pražského hlavního nádraží do Plzně, místo 1 hod. 25 minut pojedete 1 hod. 14 minut. V případě, že pojedete ze Smíchova, pak místo 1 hod. 18 minut pojedete 1 hod. 6 minut.

Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hod. 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

Díky otevření Ejpovických tunelů dojde ke zrychlení spojů i mezi Prahou a Mnichovem, a to o 15 minut.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hod. 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hod. 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hod. 26 minut.

Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny moderními oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací, větším počtem el. zásuvek a většími stoly pro práci.

Z Brna se dostanete do Prahy i po deváté večer

Ti, co pravidelně cestují z Brna do Prahy, budou mít od nového roku k dispozici nový spoj. Doposud totiž poslední vlak do Prahy odjížděl ve 20:38. Nově ale přibude spoj s odjezdem ve 21:37.

Ten bude součástí zavedené linky z Maďarska přes jižní Slovensko do Brna, kde dosud spoj končil.

Změny v mezinárodní dopravě

U mezinárodních vlaků z/do Polska dojde rovněž k určitým změnám. Vlak EC Báthory provozovaný pod jménem Varsovia (Budapešť–Břeclav–Bohumín–Varšava) nově poveze přímé vozy Budapešť–Břeclav–Kraków. A spoj Cracovia (Praha–Kraków) poveze novou skupinu přímých vozů Praha–Varšava.

Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem.

Větší změnou v mezinárodní dopravě je také zavedení přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. Tento vlak nabídne přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem.

Jízda lepšími vozy?

České dráhy chtějí zvedat kvalitu cestování ve svých vlacích, a mění proto některé vozy za lepší. Na trase R5 (Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb) budou zavedeny dětské kino a moderní klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s el. zásuvkami pro dobíjení elektroniky.

Lepších vozů se dočkáte i na lince R20 (Praha–Děčín), kde budou klimatizované vagony nasazeny na polovinu rychlíků. Dále budou nové vozy obsahovat místo pro přepravu osob na vozíku a zvedací plošinu s bezbarierovým sociálním zařízením.

Zatím poslední oznámené spoje, kam České dráhy plánují nasadit lepší vagony, je rychlík R18 (Praha–Luhačovice).

A téměř zmizí i koženková sedadla. Dopravce se rozhodl vyměnit čalounění za textilní.

diners2018

Jezdíte na své trase v neustále přeplněném vlaku? Začněte si kupovat místenku. České dráhy vydaly prohlášení, že podle počtu rezervovaných míst přidají k danému spoji ještě vagon navíc, pokud je kapacita vlaku naplněna nad určité procento.

Často se ale stává, že lidé si místenku nekupují a den před odjezdem je dle systému naplněn vlak jen ze 40 %. Když pak na nástupišti čeká mnohonásobně více lidí a vlak je přeplněn, nemají už České dráhy moc možností, jak chvíli před odjezdem posilový vagon přistavit.

Rezervací místa tak dopravci ukazujete, že je trasa často plná a on se dle toho může zařídit. K jízdence je navíc místenka bezplatná.

Kam musíte mít nově místenku

Možná vás ale v novém roce bude čekat jedno nemilé překvapení. U spoje Ex 1 (Praha–Ostrava) zvažuje dopravce zavedení povinné rezervace na všechny spoje. Jinými slovy bez místenky se vlakem nesvezete.

Případné datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášeno v průběhu platnosti jízdního řádu 2019.

Našli jste v článku chybu?