Hlavní navigace

Česká spořitelna se mění. Začíná logem a chce klientům pomoci s finančním zdravím

6. 1. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Jan Vaca
Místo modrých písmen jsou bílá v tmavém poli. Česká spořitelna po šesti letech mění logo a chystá se učit, jak máte správně zacházet s penězi, abyste byli v dobré finanční kondici.

Česká spořitelna (ČS) změnila své logo, už počtvrté od roku 1989. Doposud její logo tvořila červená nebo modrá písmena ve světlém poli, od 6. ledna 2023 se vizuál mění na bílá písmena v barevných polích.

Nové logo České spořitelny, leden 2023

Nové logo České spořitelny, leden 2023

Autor: Česká spořitelna, a.s.
Loga České spořitelny 1992 - 2023

Loga České spořitelny 1992–2023

Autor: Česká spořitelna, a.s.

Spolu se změnou loga chce Česká spořitelna chce změnit i svůj dosavadní přístup ke klientům. Kromě toho, že je bankou, která musí prodávat své produkty a vydělávat, plánuje svým klientům pomáhat k zajištění finančního zdraví.

S vizí snížit sociální napětí a zvýšit prosperitu jednotlivců a celé společnosti Spořitelna před 200 lety vznikla. Jsem přesvědčen, že tato vize je relevantní i dnes, protože i dnes hrozí porušení sociálního smíru a společnost dělí hluboké socioekonomické bariéry, říká generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon. V této situaci, kdy například polovina našich klientů hospodaří s takřka nulovou rezervou a jen každý druhý si šetří na stáří, vnímáme náš strategický důraz na správné finanční návyky a finanční zdraví klientů jako zásadní podmínku prosperity nejen Spořitelny, ale i celého Česka, dodává.

Od ledna 2023 Spořitelna proto rozjíždí kampaň „Jsme první, kdo se stará o vaše finanční zdraví“ a slibuje, že své klienty začne učit zdravým finančním návykům. Neomezuje se jen na fyzické osoby, tedy spotřebitele, ale také na firmy.

Závazky: Všichni budou mít rezervu, penzijko nebo investice

Spořitelna si stanovila čtyři závazky, které chce uskutečnit v horizontu příštích tří let, tedy do konce roku 2025.

  • Do roku 2025 pomůžeme všem našim klientům vytvořit finanční rezervu na nenadálé výdaje. 
  • Do roku 2025 pomůžeme milionu našich klientů šetřit si na důchod.
  • Do roku 2025 zpřístupníme kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice.
  • Do roku 2025 poskytneme českým firmám 50 miliard na zvýšení konkurenceschopnosti a udržení pracovních míst.

Podle vnitřních dat Spořitelny má jen 60 % jejích klientů, což je 1,2 milionu lidí, finanční rezervu alespoň na 1 měsíc pro případ, že by došlo k neočekávanému výpadku příjmů. Cílem Spořky je, aby tuto rezervu měli všichni její klienti, kterých jsou přes 2 miliony.

Totéž chce dosáhnout také v případě spoření na důchod. Pouze polovina jejích klientů má penzijní produkty, nebo jiným způsobem investuje. Spořka plánuje, že do konce roku 2025 budou mít penzijko nebo investiční produkt všichni její primární klienti.

ČS plánuje expandovat se svým programem finančního vzdělávání „Abeceda peněz“, který poskytuje prostřednictvím své Nadace České spořitelny zatím ve 20 % základních škol v ČR, i do všech ostatních škol v republice. Do roku 2025 chce Nadace a Spořitelna tento program inovovat a digitalizovat.

V případě firemních klientů se chce Spořitelna zaměřit na společnosti, které mají potenciál a chuť uspět na zahraničních trzích. Těmto firmám chce poskytnout úvěry ve výši 50 mld. Kč, které půjdou na investice do automatizace, udržitelnosti a inovací. Spořitelna tyto firmy zvýhodní z hlediska ceny i posuzování úvěrového rizika.

Bankéři dostali nová pravidla pro nabízení produktů

Těmi, kdo klienty budou vzdělávat ve finanční gramotnosti a radit jim, jak si správně rozvrhnout finance, budou bankovní poradci Spořitelny, kterým se musí změnit hodnocení jejich práce.

Odměňování vždy vycházelo převážně z objemu prodejů, kterého bankéři dosáhli. Takový systém odměňování ale může vést k situacím, kdy je dosažení prodeje důležitější než finanční zdraví klienta. To měníme a naši lidé jsou nyní hodnoceni také podle toho, zda svým poradenstvím přispívají k finančnímu zdraví klientů a zda jsou klienti s poradenstvím spokojeni, říká Daniela Pešková, členka představenstva ČS.

Pokud jste klienty ČS, nebo jimi plánujete být, budou muset bankéři nově při rozhovoru s vámi vyhodnotit vaši celkovou finanční kondici a nabídnout vám jen takové produkty, které, slovy Daniely Peškové, zlepšují vaše finanční návyky a zdraví a nemají nutně prodejní charakter.

Bankéři dostali k dispozici novou aplikaci, do které budou zadávat informace pro 6 nastavených indikátorů vašeho finančního zdraví. Aby váš bankovní poradce zjistil, jak na tom jste, musí do aplikace vložit odpovědi na tato kritéria:

  • Mám přehled o rozpočtu. Sleduji své výdaje a mám dostatečné prostředky na měsíc.
  • Mám krátkodobou rezervu. Mám krátkodobou rezervu po pokrytí nenadálých výdajů.
  • Vytvářím si dlouhodobou rezervu a zajišťuji se na stáří. Odkládám si na stáří a optimalizuji zhodnocení volných prostředků.
  • Mám splátky pod kontrolou. Mé splátky nadměrně nezatěžují můj rozpočet.
  • Bydlím v klidu. Mám správně zajištěné bydlení a mám náklady pod kontrolou.
  • Chráním sebe, rodinu a majetek. Mám vhodně pojištěné sebe a svůj majetek na moji životní situaci.

Aplikace poté vyhodnotí, jak má poradce s vámi dál vést rozhovor a na co se má zaměřit.

V roce 2022 Spořitelna lidem štědře rozdávala cashbacky

V uplynulém roce Spořitelna rozdávala klientům poměrně štědré odměny ve svém slevovém programu Moneyback, což komunikovala jako pomoc v době vysoké inflace a drahých energií. Naposledy v prosinci se zavděčila 20% odměnou z ceny (max. 750 Kč), pokud jste zaplatili kartou v obchodech Albert, Rohlík a Košík. Předtím v srpnu zase dávala zpět 15 % z ceny nákupu v obchodech Globus a Albert. V současnosti nabízí slevový program u více než 100 obchodů.

Nákupy o 20 % levnější, sleva je max. 750 Kč na všechno. Česká spořitelna rozdává vysoký cashback za platbu kartou Přečtěte si také:

Nákupy o 20 % levnější, sleva je max. 750 Kč na všechno. Česká spořitelna rozdává vysoký cashback za platbu kartou

Do našich produktů a služeb nově zapojujeme speciální zvýhodnění, která podporují klienty k finančně zdravému chování. Nabídkou vysokého úročení spořicích účtů, podmíněnou pravidelnými investicemi, se nám podařilo zvýšit procento klientů, kteří si takto šetří na stáří. Letos chceme paletu těchto motivačních řešení výrazně rozšířit a nabídnout je klientům jak na pobočkách, tak i v našem digitálním bankovnictví George, říká Monika Hrubá, která strategii finančního zdraví ve Spořitelně vede.

skoleni_15_4

Spořitelna si v budoucnu plánuje přibrat i další veřejné závazky, týkající se finančního zdraví, například v oblasti dostupného bydlení nebo úvěrování.

Mediální kampaň České spořitelny bude trvat celý leden 2023.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).