Hlavní navigace

Budoucí nakupování bude bez pokladen. Platbu zajistí mobil a senzory

30. 10. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Placení nákupů bude jednodušší, vše se odehraje ve vašem mobilu a pomocí chytrých senzorů. Vezmete zboží a odejdete z obchodu. Žádné fronty, žádné čekání a žádné kontroly. O vše se postará elektronika a chytrý software.

Nakupování přes internet dnes patří v České republice mezi běžné způsoby nakupování a Češi jej hojně využívají. Při platbách za zboží, které si na e-shopu přidali do košíku, už jsou ale lidé konzervativnější. Ačkoli už jsou dnes v nabídce varianty placení přes PayPal, virtuální měnu a mnoho dalších, Češi se v tomto drží při zemi. Vyplynulo to z přednášky Jaroslava Kauckého ze společnosti PFB.cz na E-Business Akademii.

Dobírka vede

Mezi nejčastější metodu platby, kterou Češi obecně volí, patří dobírka.

Platební metody využívané v České republice.
Autor: Jaroslav Kaucký

Platební metody využívané v České republice.

Při nakupování přes internet ji volí 35 % respondentů a zboží tak zaplatí až ve chvíli, kdy jim jej doveze dopravce. Následuje varianta, kdy lidé zaplatí zboží při osobním převzetí, a až na třetím místě je platba platební kartou on-line.

V 11 % případů volí lidé platbu bankovním převodem. To může mít více důvodů. Jedním z nich je opatrnost nakupujících, kdy stále váhají, jestli je platba kartou na internetu bezpečným nástrojem, ale zároveň věří své bance, že převod na účet je bezpečný. Dalším důvodem může být také nakupování v e-shopu, který nezavedl elektronickou evidenci tržeb a peníze předem tak může zákazník zaslat jen bankovním převodem.

Placení přes službu PayPal využívá v průměru jen 4 % zákazníků. Jedná se však o uživatele, kteří PayPal využívají cíleně, například kvůli bezpečnosti a ochraně dat. O tom, jak si založit, používat a zrušit účet na PayPalu, jsme psali v článku Jak založit, používat a zrušit PayPal?

Jistota i čas na rozmyšlenou

Důvodů, proč lidé využívají spíše tradiční metody platby, je více. Dobírka je pro nakupující synonymem obchodu s jistotou. Zboží a peníze jdou vlastně „z ruky do ruky“ a lidé to vnímají tak, že snížili riziko případného podvodu na úplně minimum. Ačkoli 100% jistotu nemohou mít nikdy, protože často je potřeba za zboží nejprve zaplatit a až pak je možné balík rozdělat a podívat se, co je jeho obsahem. I tak ale Češi vnímají dobírku jako nejbezpečnější způsob placení. Vnímají situaci tak, že platí někomu, kdo si dal práci a zboží alespoň poslal a nejedná se jen o virtuální obchod.

Osobní převzetí je pak vnímáno velice podobně. Lidé mají možnost alespoň vizuální kontroly, a pokud by si například objednali pračku a přišel balíček o velikosti notebooku vážící 2 kg, zboží ani nepřevezmou a nechají jej zaslat zpět.

Někteří nakupující tím ale úmyslně oddalují platbu. Nákup vnímají tak, že si sice zboží objednali a nechají si ho doručit na dobírku či do výdejního místa, ale protože ještě nezaplatili, mají čas na rozmyšlenou. A ten i chtějí. Často jej totiž využijí k tomu, aby zvážili, jestli nebyl nákup unáhlený, jestli danou věc opravdu chtějí či potřebují, zda nepořídí jinde lépe apod. A pokud si situaci rozmyslí, jednoduše zboží nepřevezmou.

Dobírka má však oproti modernějším způsobům plateb i řadu nevýhod. Peníze na zaplacení musíte mít u sebe, jelikož se může stát, že přepravce nebude mít platební terminál. U zboží za pár set korun asi riziko nehrozí, ale pokud přijde balíček za několik tisíc, je nutné myslet na včasnou návštěvu bankomatu.

V neposlední řadě je navíc dobírka jednou z nejdražších metod, jakou lze pro dopravení zboží od obchodníka k vám zvolit.

Na západě vedou karty, v Rusku hotovost

V zahraničí se rozložení plateb liší výrazně, a to v závislosti na jednotlivých kontinentech.

Platební metody ve Spojených státech amerických.
Autor: Jaroslav Kaucký

Platební metody ve Spojených státech amerických.

Ve spojených státech amerických je mezi lidmi nejoblíbenější platba kreditní kartou (48 %). Za ní následuje platba debetní kartou (33 %) a poté PayPal (18 %). Téměř všichni tak za zboží platí okamžitě v čase reálného nákupu. Pouhá 3 % si zvolí dobírku, do které tady spadají i výdejní automaty.

Naproti tomu v Rusku je situace zcela opačná.

Platební metody v Rusku.
Autor: Jaroslav Kaucký

Platební metody v Rusku.

V 73 % případů platí lidé za zboží dobírkou. Následuje platba kartou, která je ale využívána jen v 10 % případů, a poměrně oblíbeným způsobem je tu i offline platba či prepaid, kdy mají lidé předplacen určitý kredit, ze kterého pak objednávky platí.

Poměrně zajímavá je situace například i v Singapuru.

Platební metody v Singapuru.
Autor: Jaroslav Kaucký

Platební metody v Singapuru.

Tamní ekonomika se řadí mezi jednu z nejdynamičtějších a světově nejrychleji rostoucích z pohledu e-commerce. Poměr těch, kteří využívají dobírku, a těch, kteří platí kreditní kartou, je však téměř totožný. Důvod je jednoduchý. Oblast e-commerce je v Singapuru poměrně mladá a lidé teprve získávají důvěru v placení online.

Plaťte později

Jedna z metod, která je ve světě poměrně oblíbená, je platba prostřednictvím tarifu v mobilním telefonu. Lidé se tak snaží eliminovat placení přímo z účtu. Ačkoli od roku 2015 zaznamenala tato platební metoda nárůst o 50 %, nakupování mobilem v České republice využívá méně než 1 % nakupujících. Ani do budoucna se neočekává, že by byl podíl zákazníků, kteří platí touto metodou, nějak velký. Předpokládaná predikce se pohybuje okolo 3–5 %.

Poměrně oblíbené jsou ale v České republice odložené platby. Ty fungují na principu, kdy vy si zakoupíte zboží v internetovém obchodě, ale zaplatí jej za vás poskytovatel odložených plateb. Vám následně běží lhůta (např. 14 dnů, měsíc), v rámci které musíte peníze poslat poskytovateli odložených plateb. Jak to funguje v praxi, se můžete dočíst v článku Umělá Nikita o vás zjistí skoro všechno za méně než vteřinu.

Internetové obchody v České republice také nabízejí variantu placení virtuální měnou, nejčastěji pak bitcoinem. I ten je ale využíván spíše okrajově a pouze specifickou skupinou lidí. Některé banky se navíc k bitcoinu staví odmítavě a platbu za nákup bitcoinů cíleně blokují, což může další potenciální uživatele odradit. Této problematice jsme se věnovali v článku Banky blokují platby za nákup bitcoinů. Do budoucna se tedy nepředpokládá ani rozšíření této platební metody.

Vize budoucnosti? Automatické platby

U čeho se však očekává rozšíření a postupné větší využívání, jsou automatické platby. Ty fungují na principu, kdy vy nakoupíte a prodejce automaticky pozná, za kolik jste nakoupili, a tuto částku vám strhne. V České republice na tomto principu funguje například společnost Uber. (Psali jsme: Uber a Taxify. Nehrají fér, ale lidé je přesto milují.)

Stále více společností však přemýšlí, jak tuto platební metodu zařadit do svého portfolia. V Seattlu tak například společnost Amazon spustila k testování službu s názvem Amazon Go. Ta funguje na principu, kdy přijdete do obchodu s potravinami, do košíku si vezmete zboží, které chcete nakoupit, a při odchodu nebudete stát frontu na pokladnu, ale odejdete. Aplikace v mobilu sama spočítá, jaké zboží jste si vzali, kolik stálo a tuto částku vám strhne z účtu.

skoleni_15_4

V současné době však služba jinde dostupná není a v České republice ji aktuálně ani nikdo zavést neplánuje. Tato varianta je tak pro Čechy spíše vzdálenou budoucností.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).