Hlavní navigace

Názory k článku Britanika: „Finanční poradenství budeme dělat férově“

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 18. 11. 2015 1:17

    xf (neregistrovaný) ---.casablanca.cz

    No, ono se to nakonec píše v článku: "Na podobných heslech si však zakládají i konkurenční společnosti."

    Co dodat? Snad jen, že budou prodávat stejné "produkty", se stejnými provizemi, jako všichni ostatní. Však tomu také velí stejní lidé.

  • 18. 11. 2015 7:00

    Patrik Chrz

    To, že finanční poradenství je aktuálně ve stavu, v jakém je, má více důvodů, ale ten hlavní je, že zkrátka nejsou vhodné produkty. Honby za provizemi produkty nakonec tak zkomplikovaly (aby provize z ceny produktu netrčela na první pohled) a zdražily, že dnes prakticky není co prodávat (myšleno produkt, který je pro klienta opravdu výhodný a má rozumný poměr cena/výkon a neobsahuje tolik výluk, že je prakticky na nic).

    "Finanční poradenství jinak" by tak muselo začít úplně z jiného konce - založením vlastní pojišťovny a konstrukcí úplně nových produktů. Po vzoru nízkonákladových bank - zkrátka levné a jednoduché produkty s jasnou nákladovou strukturou a jednoduchými podminkami, které si klienti sami budou moct najít v cenících a finanční poradce jim skutečně jen poradí, nebude je tlačit do nákupu, jak je to běžné (a jak je to běžné i u bankovních produktů na přepážkách velkých bank)..

    Ve finančně poradenské společnosti (navíc spolupracující jen s nepatrným množstvím subjektů na trhu) bude poradce vždy vybírat jen menší zlo, ale prakticky nemá šanci vybrat dobrý produkt - pokud náhodou pojišťovna při kalkulaci nákladů neudělá v nějakém produktu chybu, kterou jsem kdysi v mém článku nazval "chyba pojistného matematika".

    Dnes je trh rozdělen a v podstatě vyčerpán. Pokud se chce finanční poradce uživit, nezbývá mu nic, než tzv. "stříhání ovcí" - tedy co dva až tři roky (když skončí doba ručení za provize) obcházet své klienty, rušit jim staré produkty a nabízet nové. Případně lovit mezi klienty jiných společností a dělat totéž. Těch, kteří nějaký produkt chtějí/potřebují a zároveň ho ještě nemají je zoufale málo a nemůže uživit tu armádu finančních poradců, co jich u nás je.

  • 18. 11. 2015 15:38

    PetrVysocina (neregistrovaný) 194.228.213.---

    Dobrý den, pane Chrzi,
    omlouvám se za nevyžádané oslovení, ale měl bych na Vás velkou prosbu.
    Rád bych optimalizoval své rodinné výdaje (především energie, mobilní telefon, povinně ručení). Vím, že máte svou stránku, ale například v energiích se dokonale ztrácím.
    Mohl byste mě prosím kontaktovat na mailu tocamo@email.cz
    Rád Vám to vykompenzuji. Děkuji a přeji hezký den

  • 20. 11. 2015 0:43

    Britanika (neregistrovaný) ---.eurotel.cz

    V rade veci s vami souhlasim. Ale nemuzu souhlasit s tim, ze aby byl dobry produkt, musite zalozit vlastni pojistovnu, pripadne banku. Kam by se pak ztratila nezavislost poradenstvi? Myslite, ze byste vymyslel nejlepsi produkt pro uplne kazdy segment klientu? Tezko. Lepsi je dojednat zvyhodnene produkty pro ruzne skupiny lidi s ruznymi poskytovateli podle toho, co kdo umi nejlepe. V tom je krasa nezavislosti. Soucasne nemusite nabizet uplne vsechno, co je na trhu. Kdyby bylo treba mit produkty od vsech, popiral byste, co rikate vyse, ze na trhu neni vyhodny produkt. Bohate staci umoznit porovnani a vyber ze dvou tri nejlepsich produktu na trhu v kazde kategorii.

  • 20. 11. 2015 8:04

    Patrik Chrz

    Kam by se pak ztratila nezavislost poradenstvi?
    Kam došla nezávislost finančního poradenství vidíme - boj o provize. Chce-li pojišťovna uspět s novým produktem, musí být především provizně zajímavý, jak není provizně zajímavý, nemá šanci uspět.
    Pamatuji si několik takových neúspěšných produktů:
    1. první Investiční životní pojištění od České pojišťovny - produkt založený na jednoduchých podmínkách a nízkých nákladech (předpokladem byly velmi nízké provize) - naprosto neprodejný. Tak přišel na trh Dynamik - s až 200 % provizí, okamžitě nejúspěšnější produkt na trhu
    2. bezprovizní průmyslové pojištění - určené původně pro externí finančně-poradenské společnosti, náklady osekané na kost (aby vyhrálo při skutečném porovnání parametrů), provizi měl platit pojištěný poradci, odměnou za to bylo velmi levné pojištění. Opět - nikdo to nechtěl prodávat.
    3. II. pilíř penzijního pojištění - nebyl to žádný zázrak, ale rozhodně byly nemalé skupiny obyvatel, pro které byl výhodný. Jenže kdo by prodával produkt s provizí nějakých 6-8 stovek, když může klientovi natlačit rezervotvorné životní pojištění s provizí v řádu desítek tisíc?
    Nezávislé finanční poradenství tak skončilo honbou za provizemi. Ano je nezávislé - na kvalitě produktů, na pojišťovnách, na klientech.
    Na trhu právě chybí ekvivalent privátního bankovnictví v oblasti pojištění. Pojišťovna, která bude schopna postavit klientovi takové pojištění, které skutečně pokryje jeho potřeby a nebude to děravá síť plná výluk (celkem jsem si dělal naděje, když jsem četl, že na český trh míří LLoyds, ale asi si to rozmysleli). Při současné konstrukci odměn pro finanční poradce zkrátka není možné sestavit rezervotvorné produkty tak, aby byly pro klienta výhodné, zejména ne v případě, kdy je klient změní či předčasně zruší (jako že to udělá naprostá většina klientů, protože kdo je dnes schopen sjednat produkt, který mu bude vyhovovat za 10, 20, 30 nebo i 40 let?).

    Myslite, ze byste vymyslel nejlepsi produkt pro uplne kazdy segment klientu?
    Problém je, že i ty nejlepší produkty aktuálně na trhu jsou vesměs jen velký šmejd. Přijde mi to, jako se snažit reformovat teleshopping s tím, že Horst Fuchs to dělá špatně. Fajn, dáme tam jiného panďuláka, který ale bude prodávat stále to stejné zboží. Zkrátka dobré produkty nejsou. Můžete nabídnout ty nejméně špatné, podle hesla "mezi slepými jednooký králem", ale je otázkou, jestli koupě takového produktu je pro klienta výhra, jestli není lepší jiné řešení, např. tvorba vlastních rezerv.

    Lepsi je dojednat zvyhodnene produkty pro ruzne skupiny lidi s ruznymi poskytovateli podle toho, co kdo umi nejlepe.
    A co nabídnete pojišťovnám, abyste je přesvědčili, že vám mají udělat produkt na míru, lepší, než ten jejich současný (a který jim ty současné bude kanibalizovat)? Můžete za nimi přijít s tím, že máte v portfoliu stovky tisíc klientů a provizní obrat stovky milionů, jako to měla společnost Partners když vznikla z cca 1/3 sítě OVB? I ti slibovali, že budou dělat finanční poradenství úplně jinak, že přijdou s úplně novými produkty a že půjde o revoluci ve finančním poradenství. Je to 8 let a došlo k nějaké revoluci? Možná dostáhli u některých produktů drobných slev (což vždy nezapomenou zdůraznit, že slevy jsou na vrub jejich vlastních provizí), ale to je asi tak vše. Žádné "must have" produkty. Ano, mají vynikající PR, třeba na iDnes mají vyjádření ke každé události týkající se financí a pojištění, mají dokonalý monitoring tisku (neunikne jím žádná zmínka o nich a pokud se jim nelíbí okamžitě zapojují páky jak dosáhnout změny či úpravy), mají velmi dobře řízenou správu sociálních sítí (i když občas se stane, že ti, kteří je na soc. sítích dříve "dokrve" hájili je za pár let úplně stejně sepsou (např. v diskusním fóru na Finexpertu dlouhá léta byl jejich zuřivým obhájcem pan Vladimír Švorba - aby pak napsal na jiném serveru toto: http://www.investujeme.cz/vladimir-svorba-nejsem-blazen-abych-se-dobrovolne-vzdal-svobody/ ), ale co z toho má klient?

    Jaká místa jsou vždy volná ať je sebevětší krize? Realitní makléři a finanční poradci! Proč? Protože pracují na provizním základě - prodáš, vyděláš nám, tak my ti část z toho zisku dáme. Neprodáš, nic nás nestojíš. Finanční poradce nabírají všichni a stále, relativně nic to nestojí a minimálně "vytěží" sami sebe, svoji rodinu, své kamarády. Protože většina z nich nemá žádný jiný příjem, musí, zkrátka musí něco prodat i kdyby věděli (jako že často ani neví), že ten produkt není pro klienta vhodný. Nemohou si dovolit udělat klientovi finanční plán a po dvou schůzkách říct "vaše produkty jsou v pořádku, nebudeme tam nic měnit, sice bych tady a tady to mohl drobně zlepšit, ale vzhledem k tomu, že máte produkty s předplacenými náklady a ty jsou již uhrazeny, tak by to pro vás nebylo výhodné".

    Mít možnost tvořit si vlastní produkty, ideálně "na zelené louce", aby mi současní prodejci, produkťáci, marketing a další neříkal "ale vždyť to zabije náš úspěšný produkt xxx", by otevřelo obrovské příležitosti. Jasně, nebylo by to vůbec jednoduché, jak jsem psal výše, dnes se bojuje především provizemi a PR, ale časem by se to mohlo vyplatit. Být první v této oblasti (jako byla mezi bankami mBank) a nezkazit to (jako to udělala mBank :( ), tak k vám budou lidi chodit sami.

    Jak jsem psal výše, o "průlom a změnu" v oblasti finančního poradenství se snažil kde kdo, zatím ale k žádné revoluci nedošlo. Ať už jde o Partners nebo třeba Finberry - http://www.mesec.cz/clanky/placene-financni-poradenstvi-ano-ci-ne/ - i ti se na svých stránkách chlubí fér přístupem.

  • 20. 11. 2015 8:14

    * (neregistrovaný) 193.35.105.---

    100x to pokaždé nefungovalo. Udělat to po stoprvní jinak? Ne, pojďme to udělat po stoprvní úplně stejně.

    Tohle je ta situace, kdy bylo lépe mlčet.

  • 20. 11. 2015 0:45

    Britanika (neregistrovaný) ---.6.broadband7.iol.cz

    V rade veci s vami souhlasim. Ale nesouhlasim s tim, ze aby byl dobry produkt, musite zalozit vlastni pojistovnu, pripadne banku. Kam by se pak ztratila nezavislost poradenstvi? Myslite, ze byste vymyslel nejlepsi produkt pro uplne kazdy segment klientu? Tezko. Lepsi je dojednat zvyhodnene produkty pro ruzne skupiny lidi s ruznymi poskytovateli podle toho, co kdo umi nejlepe. V tom je krasa nezavislosti. Soucasne nemusite nabizet uplne vsechno, co je na trhu. Kdyby bylo treba mit produkty od vsech, popiral byste, co rikate vyse, ze na trhu neni vyhodny produkt. Idealni je umoznit porovnani a vyber ze dvou tri nejlepsich produktu na trhu. At si klient nakonec sam vybere.

  • 18. 11. 2015 9:37

    Jiří (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Pokud bude finanční poradenství postaveno na externím prodeji a provizích, nemůže se z podstaty nic změnit. Aby se poradce uživil, musí prodávat vždy produkt s nejvyšší provizí bez ohledu na jeho vhodnost pro konkrétního klienta. Druhou složku jeho příjmu tvoří přetáčení produktů, opět podle stejného klíče. Loajalita vůči klientovi a poradenské firmě je obecně nulová. To jsou tři základní pilíře tohoto businessu.

  • 18. 11. 2015 16:13

    Jarmila (neregistrovaný) 193.179.3.---

    Poradce nemůže být k firmě loayální, protože firma sama ho drbe, kde se dá, a poradce je pouze zdrojem příjmu. Pokud nebude poradce pro firmy, jejichž produkty zprostředkovává, brán jako partner, tak nemá smysl o té práci ani uvažovat, natožpak ji dělat. Problém je v tom, že poradce sice produkt zprostředkovává, ale nadále je jeho klient klientem bankovního ústavu. Pokud má nějaký problém, neobrací se na poradce, ale na finanční instituci. Situace je pro poradce natolik "férová", že se ani nedozví, zda klient produkt uzavřel nebo ne - to mu banka neřekne, to mu musí říct sám klient. Banka to poradci prý říct nemůže, protože by porušila práva třetích osob a další bla bla bla. Hlavně, že za pomoci poradce ulovila klienta, že.
    Takže pindy o férovosti finančního poradenství jsou jen zbožné přání zakladatele firmy, který se trhnul od jiné poradenské společnosti a potřebuje si vybudovat tým poradců a získat klientelu. netvrdili ostatně Partners při svém vzniku něco podobného?

  • 18. 11. 2015 10:57

    kk (neregistrovaný) ---.stz.rev-fortech.cz

    Podle fluktuace uvedené v tabulce jsou vyškolení "odborníci" na naše peníze na dlažbě dřív než se nadějí. Proto je po nich taková poptávka na ÚP:

  • 18. 11. 2015 11:33

    mendrit (neregistrovaný) ---.isp.mcnet.cz

    Od začátku krize v roce 2009 to byla na ÚP jedna z mála prací, kterou mohl dělat člověk s maturitou bez dalších větších zkušeností (společně s prací u realitky). Teď když už je jiné práce podstatně více, tak i zatím bych viděl ten úbytek finančních poradců cca -3500 za 3/4 roku.

  • 18. 11. 2015 14:38

    xls (neregistrovaný) ---.ipv4.broadband.iol.cz

    Dost dobrý protimluv, docela jsem se zasmál. Stejně jako v článku, který je jen o tom, co "poradci" budou prodávat, o radění radši ticho po pěšině. Příště bych prosil tu, jak bude sňatkový podvodník pracovat s láskou...

  • 22. 11. 2015 13:24

    Pavell+ (neregistrovaný) ---.151.broadband7.iol.cz

    Britanika bude nabízet tři typy produktů: životní a neživotní pojištění investice, bydlení............ Takže jediné férové poradenství možná u hypoték.
    Opravdu férový poradce by mi měl nabídnout povinné ručení, potom třeba stavební spoření a až zjíská důvěru tak i nějaký složitější produkt. Na takového jsem zatím nenarazil.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).