Nová společnost s názvem Britanika na tiskové konferenci ukázala svůj plán, jak chce změnit pohled na finanční poradenství. Britanika je vybudována pod záštitou společnosti RENOMIA, což je česká pojišťovací makléřská společnost. Zakladatelé uvádějí, že účelem založení společnosti je pomáhat lidem najít to nejlepší řešení pro jejich finanční potřeby. Produkty začne společnost nabízet během roku 2016 a plánuje se stát jedním z hlavních hráčů na trhu finančních služeb a finančního poradenství. Na tiskové konferenci ji představili Jiřina Nepalová, Jan Kubín a Libor Novák.
Sestra Renomie
Jiřina Nepalová je zakladatelkou společnosti RENOMIA a předsedkyně představenstva Britanika, která pod RENOMII spadá. V oblasti pojišťovnictví působí od roku 1978. Pracovala v České pojišťovně a po roce 1990 vedla její agenturu průmyslových rizik. V roce 1993 založila pojišťovací makléřskou společnost RENOMIA. V současné době je členkou správní rady Nadačního fondu pro podporu vzdělávání v pojišťovnictví a prezidia Asociace členských pojišťovacích makléřů.
Jan Kubín je ředitel společnosti a předseda představenstva Britaniky. Pracoval 5 let jako konzultant v poradenské firmě McKinsey a následně více než 10 let na různých pozicích v Raiffeisenbank. Naposledy působil v centrále skupiny Raiffeisenbank International na pozici výkonného ředitele pro digitální bankovnictví.
Libor Novák je produktový ředitel a člen představenstva Britaniky. Působil v několika pojišťovnách, např. Allianz, Metlife, a to na různých pozicích. Naposledy vykonával pozici ředitele produktového managementu životního, zdravotního a penzijního připojištění.
5 hodnot Britaniky
Britanika si dává za cíl mít na relevantních trzích 5% podíl. Podle ředitele Jana Kubína ale není důležité, zda tohoto cíle dosáhnou za 3 nebo 5 let. Na prvním místě je fakt, jak společnost vnímají ostatní. Přejí si být vnímáni jako nejdůvěryhodnější firma na trhu s finančním poradenstvím. Zakladatelé proto uvádějí, že Britanika stojí na 5 hodnotách:
- férovost,
- nezávislost,
- spolehlivost,
- služba,
- radost.
Férovost vnímá firma jako záruku kvality. Klientovi tím zaručují, že rozumí produktu, který si sjednává, a chápe, proč si ho sjednává. Nezávislostí si přejí ukázat, že nejsou závislí na jednom poskytovateli produktů. A zároveň také to, že klienta nebude nikdo nutit sjednat si určitý typ produktu, který nechce, jen aby si mohl sjednat ten produkt, o který původně stál.
Spolehlivostí chce dát společnost najevo, že produkt se nebude měnit za pochodu a bude po celou dobu transparentní a srozumitelný. Na podobných heslech si však zakládají i konkurenční společnosti.
Britanika bude nabízet tři typy produktů:
- životní a neživotní pojištění,
- investice,
- bydlení.
V oblasti životního pojištění bude firma nabízet pouze ty produkty, u kterých si bude jistá, že jim klient porozumí. V neživotním pojištění sází Britanika na dobré jméno RENOMIE. Investice plánuje nabízet v maximálním horizontu 10 let. Investiční životní pojištění nebude Britanika nabízet vůbec. U produktů týkajících se bydlení a hypoték firma plánuje zavést doplňkové služby.
Společnost cílí na běžné občany, rodiny a jednotlivce, kterých chce mít ve správě až 100 000.
Příchody a odchody z finančně-poradenských společností
Společnost | Počet registrovaných poradců | Příchody | Odchody | Saldo |
---|---|---|---|---|
OVB Allfinanz | 9573 | 1500 | –3530 | –2030 |
Česká pojišťovna | 6957 | 627 | –778 | –151 |
ZFP akademie | 3570 | 236 | –492 | –256 |
Direct Care | 3065 | 420 | N/A | N/A |
Česká podnikatelská pojišťovna | 2419 | N/A | N/A | N/A |
Allianz kontakt | 2195 | N/A | N/A | N/A |
Partners Financial Services | 2015 | 519 | –1039 | –520 |
Broker Trust | 1945 | 612 | –482 | 130 |
Českomoravská stavební spořitelna | 1848 | 124 | –243 | –119 |
Fincentrum | 1562 | 421 | –562 | –141 |
Allianz pojišťovna | 1440 | 230 | –365 | –135 |
Kooperativa pojišťovna | 1421 | 181 | –282 | –101 |
Generali Pojišťovna | 1394 | 260 | –261 | –1 |
KAPITOL pojišťovací a finanční poradenská společnost | 1372 | 353 | –580 | –227 |
INSIA | 1248 | 220 | –233 | –13 |
Wüstenrot – stavební spořitelna | 1095 | 146 | –398 | –252 |
Chytrý Honza | 1032 | 698 | –219 | 479 |
ČSOB Pojišťovna | 1017 | 208 | –253 | –45 |
ProUNIQA | 984 | N/A | N/A | N/A |
Broker Consulting | 937 | 346 | –237 | 109 |
ČPP Servis | 863 | 992 | –1032 | –40 |
UNIQA pojišťovna | 831 | N/A | –238 | N/A |
E&S Investments | 826 | 422 | N/A | N/A |
Modrá pyramida stavební spořitelna | 729 | 269 | –258 | 11 |
Benefita | 697 | N/A | N/A | N/A |
NN životní pojišťovna | 645 | 230 | –278 | –48 |
ČS do domu | 609 | N/A | N/A | N/A |
SMS finanční poradenství | 583 | 227 | –261 | –34 |
MetLife Europe Limited | 573 | 738 | –166 | 572 |
Raiffeisen stavební spořitelna | 569 | N/A | N/A | N/A |
Zdroj dat: ČNB, Poradci-sobě.cz. Data k říjnu 2015.
Zákazníky získáme, věří si Britanika
Ve svém konceptu má společnost 4 faktory, kterými chce zaujmout zákazníky a přesvědčit je, že si mají finanční produkt sjednat právě u ní:
- férovost a srozumitelnost,
- dlouhodobá osobní péče,
- výběr z nejlepších produktů na trhu,
- inovace,
Na první místo staví firma férovost a srozumitelnost. Podle jejich vlastních slov si uvědomuje, že finanční gramotnost je v České republice nižší ve srovnání s jinými zeměmi a klienti tak často nemusí zcela rozumět všem podmínkám při sjednávání produktů. Klade si za cíl, aby všechny předkládané produkty byly klientovi naprosto srozumitelné.
Dalším faktorem je dlouhodobá osobní péče. Sjednáním konkrétní služby podle slov ředitele společnosti Jana Kubína spolupráce mezi nimi a klientem nekončí, ale teprve začíná.
Díky zázemí RENOMIE společnost věří, že bude mít ve svém portfoliu i takové produkty, které běžný občan na trhu nemá šanci získat. Slibuje také neustálou inovaci a pokrok kupředu. Inspiraci chce Britanika čerpat od svých klientů a také ze zahraničí.
I konkurence má však často za cíl zaujmout zákazníky prostřednictvím dlouhodobé péče a příslibu férovosti. Pro Britaniku tak bude těžké přesvědčit potencionální zákazníky, aby jí věřili a sjednali si produkty právě u ní.
Multilevel nechceme
Produkty Britaniky budou nabízet finanční poradci pomocí klasických finančních plánů, které budou předkládat klientům. V současné době nemá Britanika žádné finanční poradce a začíná od nuly, ale plánuje si vybudovat síť 500 poradců, kteří by pracovali výhradně pro ně.
Tyto poradce chce motivovat na následující faktory:
- zázemí,
- struktura,
- vzdělávání,
- podpora a péče,
- dlouhodobost a jistota.
Finanční poradci budou mít zázemí ve společnosti RENOMIA. Podle ředitele Jana Kubína nemá v současné době trh s finančním poradenstvím příliš dobrou pověst a zázemí jiné společnosti by mohlo finanční poradce přilákat.
Dalším lákadlem má být plochá struktura obchodní sítě Britaniky. Firma nebude postavena na systému multilevelu, ale naopak na ploché struktuře. V cílové fázi by měli v určitých regionech fungovat regionální manažeři coby stálí zaměstnanci a pod nimi se budou nacházet finanční poradci. Ti mohou být buď samostatní, nebo s vlastním týmem dalších poradců.
Svým poradcům bude Britanika poskytovat školení, které nazývá Britanika akademie. V ní se hned po nástupu v rámci měsíčního kurzu naučí hájit zájmy Britaniky a klientů.
Podporovat bude své poradce například softwarem, který bude dostupný na počítači i na tabletu či mobilním zařízení. V tomto softwaru bude mít poradce přehled o všech svých činnostech. Společnost bude také minimalizovat požadavky na administrativu. Vše půjde do centrály, kde toto budou zpracovávat další zaměstnanci.
Ze začátku budou finanční poradci dostávat určitou částku od Britaniky jako podporu. V dlouhodobém horizontu ale budou jeho příjmy čistě variabilní, tudíž závislé na jeho schopnostech prodávat produkty, za které dostane provizi. Produkty ve stejné kategorii budou ohodnoceny stejnou provizí, aby nebyl finanční poradce motivován výši provize, až bude klientovi produkt sjednávat.
Češi finančním poradcům v obecné rovině nevěří, ale funguje doporučení na základě pozitivní zkušenosti,
říká Martin Viktora, zakladatel webu Poradci-sobě.cz.
Partnery si bude vybírat
Britanika nemá uzavřené smlouvy se všemi pojišťovnami na trhu. V oblasti pojištění bude zatím nabízet produkty pouze následujících pojišťoven:
- Allianz
- Česká podnikatelská pojišťovna
- ČSOB Pojišťovna
- Komerční pojišťovna
- Kooperativa
Například Česká pojišťovna nemá dle Britaniky takový produkt, který by se hodil do portfolia společnosti. V současné době s ní ale probíhá jednání. V oblasti stavebního spoření má v portfoliu produkty těchto spořitelen:
- Modrá pyramida stavební spořitelna
- Stavební spořitelna České spořitelny (Buřinka)
- Wüstenrot – stavební spořitelna
Penzijní produkty má sjednané s následujícími pojišťovnami:
- Allianz penzijní společnost
- Conseq penzijní společnost
- Penzijní společnost České pojišťovny
Na trhu hypoték má Britanika v nabídce produkty pouze tří bank:
- GE Money Bank
- Hypoteční banka
- Komerční banka
A v oblasti investic bude využívat platformu společnosti Conseq.
Poradce všechno naučíme
S Jiřinou Nepalovou, zakladatelkou společnosti RENOMIA a předsedkyní představenstva společnosti Britanika, jsme udělali krátký rozhovor.
M: Společnost RENOMIA je vedená jako rodinná firma. Bude mít Britanika podobný model?
JN: Ano, pořád budou platit principy RENOMIE.
M: Bude Britanika i brokerpoolem, nebo bude pouze poradenskou společností?
JN: My nebudeme brokerpool. Chceme model, kde budou naši podřízení zprostředkovatelé, budou se řídit určitými pravidly a budou prodávat ty produkty, které my jim dáme k dispozici.
M: Jaké požadavky musí váš finanční poradce splnit?
JN: Musí mít zejména lidské vlastnosti a uznávat naše hodnoty.
M: A z hlediska formálních náležitostí?
JN: Musí mít vzdělání s maturitou, jako to požaduje zákon.
M: Zkušenosti nejsou potřeba?
JN: My ho všechno naučíme.
M: Budou mít vaši poradci nějaké minimální hranice měsíční produkce?
JN: My je nemůžeme nutit do toho, co musí sjednat. Ale pokud nebude sjednávat pojistky, nemá to smysl. My chceme, aby třeba sjednal jednu pojistku, jednu hypotéku, dvě pojištění aut. Ale ne padesát pojistek měsíčně. Na druhou stranu, když nebude komunikovat a sjednávat, nebude mít klienty a kontakty a bude nešťastný.
M: Jakými cestami budete zákazníky oslovovat?
JN: Budeme dělat kampaň v médiích, na billboardech. Poté máme tisíce současných průmyslových klientů a po dohodě s nimi jako zaměstnavateli máme možnost nabídnout služby Britaniky. A samozřejmě prostřednictvím finančních poradců, ti jsou hlavní.
Těžká cesta pro Britaniku
Finanční poradenství nemá v současné době opravdu příliš dobrou pověst a každá firma, která se rozhodne vstoupit na trh a prostřednictvím finančních poradců nabízet produkty, musí s touto pověstí bojovat. Britanika nebude výjimkou. Potvrzuje to i Martin Viktora, zakladatel webu Poradci-sobě.cz: Pokud Britanika přináší něco nového, pak je tu prostor pro další firmu. Jinak se mi jeví trh jako obsazený. Regulační šrouby se utahují, je tlak na snižování provizí, na pověsti oboru je co zlepšovat. Začít v takto složitém prostředí podnikat vyžaduje buď odvahu, hodně dobrou obchodní myšlenku, nebo neznalost situace. V případě Renomie bych na neznalost situace nesázel, takže vsázím spíše na nějakou zajímavou obchodní myšlenku.