Většinou stačí pár slov, otevřenost, upřímnost a kdo chce, ten pochopí. Přehršle textů, zbytečně složité vysvětlování, záměrné komplikování, používání odborné terminologie, mlžení a zastírání podstatného. To vše se na nás valí ze všech stran. A v této „informační obezitě“ se člověk ztrácí. Takže na to pojďme jednoduše, srozumitelně a zcela neotřelým způsobem.
Zdravý selský rozum
Tři otázky na začátek:
- Většinu finančních produktů lze vysvětlit jednoduše. Proč se tak neděje?
- Na všechny finanční produkty se lze dívat zdravým selským rozumem. Proč to tedy neděláme?
- Pro všechny finanční produkty platí základní kupecké počty. Proč nám někdo namlouvá, že nikoliv?
Protože ideální klient je ten, který kupuje, nepočítá, na nic se neptá, detailům nerozumí a podrobnosti ho nezajímají. Klienti ale nejsou hlupáci…
V drtivé většině. Bohužel jsou ale zlenivělí a pohodlní. Věřím, že se to změní. A proto je potřeba připomenout pár základních nepřekročitelných pravidel. A vždy se přitom na to dívejme logicky. Jaká logická pravidla dodržovat?
1. pravidlo: Neexistuje zázračná investice s vysokým výnosem a bez rizika
Či snad ano? Neexistuje! Naopak dnes může být rizikové i investování s malým výnosem. Ale teď trochu spekulativně.. Kdyby náhodou existoval zázračný finanční produkt, proč by zrovna nám o tom někdo říkal? Kdybyste totiž objevili zázračný pramen či zlatou žílu, také to nebudete vyřvávat na všechny kolem.
2. pravidlo: Dluh se nedá splatit novým dluhem
Nový dluh v podstatě znamená, že si jen kupujeme čas. V tomto případě je čas naším nepřítelem, protože je stále dražší a dražší… Pamatujme si, když dva dělají totéž, není to totéž. A jak je vidět, zadlužené státy mají času dost, zatímco zadlužený občan může přijít o všechno a rychle.
3. pravidlo: Finanční instituce podnikají, aby realizovaly zisk
Na tom není nic špatného, je to logické, přirozené a tak je to třeba vnímat. Finanční instituce tu nejsou primárně od toho, aby nás udělaly šťastnými. Kdo to dřív pochopí, uleví se mu a začne se chovat racionálně a sebevědomě. A o to jde. Heslo „Náš zákazník, náš pán“ ale platí bezezbytku i ve finančním světě. Nemusíme všemu rozumět, ale měli bychom se snažit pochopit základní princip produktu, který kupujeme, vztahy a kontext subjektů, které je prodávají. Nemusíme se také hned rozhodnout! Nevěřte na limitované nabídky, dočasné výhody, časově omezené exkluzivní podmínky. Pak nebudeme za voly, kteří se nechali zlákat a nachytat. Zázraky jsou možné totiž jenom v lásce. Ve finančním světě můžeme být maximálně v klidu.