Hlavní navigace

Bez řečí: Používejte selský rozum

10. 7. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ideální klient je ten, který kupuje, nepočítá, na nic se neptá, detailům nerozumí a podrobnosti ho nezajímají.

Většinou stačí pár slov, otevřenost, upřímnost a kdo chce, ten pochopí. Přehršle textů, zbytečně složité vysvětlování, záměrné komplikování, používání odborné terminologie, mlžení a zastírání podstatného. To vše se na nás valí ze všech stran. A v této „informační obezitě“ se člověk ztrácí. Takže na to pojďme jednoduše, srozumitelně a zcela neotřelým způsobem.

Zdravý selský rozum

Tři otázky na začátek:

  1. Většinu finančních produktů lze vysvětlit jednoduše. Proč se tak neděje?
  2. Na všechny finanční produkty se lze dívat zdravým selským rozumem. Proč to tedy neděláme?
  3. Pro všechny finanční produkty platí základní kupecké počty. Proč nám někdo namlouvá, že nikoliv?

Protože ideální klient je ten, který kupuje, nepočítá, na nic se neptá, detailům nerozumí a podrobnosti ho nezajímají. Klienti ale nejsou hlupáci…

V drtivé většině. Bohužel jsou ale zlenivělí a pohodlní. Věřím, že se to změní. A proto je potřeba připomenout pár základních nepřekročitelných pravidel. A vždy se přitom na to dívejme logicky. Jaká logická pravidla dodržovat?

1. pravidlo: Neexistuje zázračná investice s vysokým výnosem a bez rizika

Či snad ano? Neexistuje! Naopak dnes může být rizikové i investování s malým výnosem. Ale teď trochu spekulativně.. Kdyby náhodou existoval zázračný finanční produkt, proč by zrovna nám o tom někdo říkal? Kdybyste totiž objevili zázračný pramen či zlatou žílu, také to nebudete vyřvávat na všechny kolem. 

2. pravidlo: Dluh se nedá splatit novým dluhem

Nový dluh v podstatě znamená, že si jen kupujeme čas. V tomto případě je čas naším nepřítelem, protože je stále dražší a dražší… Pamatujme si, když dva dělají totéž, není to totéž. A jak je vidět, zadlužené státy mají času dost, zatímco zadlužený občan může přijít o všechno a rychle.

skoleni_15_4

3. pravidlo: Finanční instituce podnikají, aby realizovaly zisk

Na tom není nic špatného, je to logické, přirozené a tak je to třeba vnímat. Finanční instituce tu nejsou primárně od toho, aby nás udělaly šťastnými. Kdo to dřív pochopí, uleví se mu a začne se chovat racionálně a sebevědomě. A o to jde. Heslo „Náš zákazník, náš pán“ ale platí bezezbytku i ve finančním světě. Nemusíme všemu rozumět, ale měli bychom se snažit pochopit základní princip produktu, který kupujeme, vztahy a kontext subjektů, které je prodávají. Nemusíme se také hned rozhodnout! Nevěřte na limitované nabídky, dočasné výhody, časově omezené exkluzivní podmínky. Pak nebudeme za voly, kteří se nechali zlákat a nachytat. Zázraky jsou možné totiž jenom v lásce. Ve finančním světě můžeme být maximálně v klidu.


Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je provozovatelem serveru Bankovní poplatky.com, organizátorem petice proti poplatkové politice bank a ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).