Hlavní navigace

Banky znovu objevují kiosky, přibývají ale s opatrností

Autor: BNP Paribas Personal Finance SA, odštěpný závod
Dalibor Z. Chvátal

Blíž lidem, kde jich je na jednom místě nejvíce, proto mají banky své kiosky. Některé jejich existenci vzdaly, jiné je zkoušejí znovu stavět. Do vysokých počtů se však nehrnou.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Banky ve snaze vyjít svým klientům vstříc stále častěji kromě klasických poboček poskytují pro osobní komunikaci i další alternativy. Jednou z nich jsou mobilní a pevné kiosky. Jsou totiž efektivní i pro samotné banky, pro které je provoz klasických kamenných poboček často ztrátový, protože stále více klientů využívá služby internetového bankovnictví. Jejich výhodou je snadná dostupnost na místech, která lidé běžně navštěvují. Často jsou to obchodní centra. Přitom nájem za jejich plochu je výrazně menší než existence pobočky.

Bankovní kiosky zprostředkovávají kromě vyřizování klasických bankovních operací prodej veškerých finančních produktů. Zaměstnanci kiosků jsou zároveň schopni klientům zajistit pomoc a finanční poradenství.

Plusem kiosků je zpravidla i delší otevírací doba než u běžných bankovních poboček. Ty, až na výjimky v obchodních centrech, zavírají okolo 17:00, což je pro řadu lidí pracujících do pozdních odpoledních hodin příliš brzy. Kiosky naproti tomu mají otevírací dobu mnohem příjemnější, zavírají většinou ve 20:00, případně 21:00 hodin.

Vzpomínka na Volksbank Shop

Jako první měla své otevřené kontaktní místo Volksbank (dnes Sberbank). V roce 2006 přišla s konceptem Volskbank Shopů. První zahájil provoz 7. září 2006, šlo o tzv. bankshop v Kauflandu v Brně-Židenicích.  Byly to spíše „výklenky“ než kiosky a byly přístupné klientům i po zavírací době kiosku. Otevřeny byly sedm dní v týdnu, ale z důvodu bezpečnosti neprováděly žádné bankovní operace, a například v případě vyplácení úvěru prováděl zodpovědný pracovník výběr hotovosti z bankomatu. Po zavíračce jste si mohli z obchodního terminálu vytisknout papírové výpisy z účtů. Volksbank Shopy byly výhradně v Kauflandech. Na existenci kontaktního místa banky v Kauflandu bylo pikantní, že Kaufland tehdy nepřijímal platební karty.

Škála služeb, kterou Volksbank prostřednictvím svých mobilních kiosků poskytovala, byla i tak poměrně pestrá. Klienti si zde mohli sjednat třeba cestovní a úrazové pojištění, spotřebitelský úvěr, stavební spoření nebo penzijní připojištění. O čtyři roky později, v roce 2011, nicméně Volksbank z Kauflandů odchází, a to s odůvodněním, že takovýto prodej nebyl pro banku efektivní. Vyhodnocením dosavadních obchodních výsledků jsme zjistili, že projekt dlouhodobě nesplňuje naplánované cíle, sdělila tehdy Lucie Hálová z tiskového oddělení Volksbank.

Volksbank Shop v Plzni. Uprostřed Lucie Hálová, mluvčí Volksbank. Vlevo Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor Měšec.cz. (30. 11. 2007)
Autor: Archív serveru Měšec.cz

Volksbank Shop v Plzni. Uprostřed Lucie Hálová, mluvčí Volksbank. Vlevo Dalibor Z. Chvátal, šéfredaktor Měšec.cz. (30. 11. 2007)

Čtyři stateční a jeden pionýr

S kiosky experimentovala také UniCredit Bank. První a poslední otevřela v březnu 2016 v OC Letňany v Praze. Chtěla být blíž klientům, nakonec koncept přehodnotila a šla cestou frančízových obchodních míst vyjma svých poboček. Jeden kiosek měla i ZUNO BANK, později jej zrušila a zřídila jedinou pobočku na Václavském náměstí.

V současnosti provozují kiosky čtyři banky. mBank své kiosky soustřeďuje do obchodních center pouze do velkých měst. V Praze mohou její klienti zajít do pěti kiosků, ale v největších moravských městech Brně a Ostravě má pouze po jednom kiosku. Jejich kiosek lze najít také v plzeňském obchodním centru Olympia, v Českých Budějovicích, Liberci nebo třeba v Jihlavě. mBank ve svých kioscích nabízí prodej veškerých finančních produktů. Klienti si zde mohou sjednat klasický běžný účet, úvěr, spoření, pojištění nebo vyřídit kreditní či debetní kartu. Naopak není možné si v jejich kioscích sjednat hypotéku.

Pět kiosků provozuje Equa bank v obchodních domech Globus v Chomutově, Chotíkově u Plzně, Olomouci, Praze a Ostravě. Jeden má obchodním centru Galerie v Přerově. Můžete na nich vyřídit všechny služby, které Equa bank poskytuje.

S kiosky experimentuje i ČSOB. Ta fungování jednoho kiosku testuje v pilotním provozu a jeho efektivitu hodlá teprve vyhodnocovat.

ING bank má kromě poboček v obchodních centrech i tři kiosky, v Ostravě v Nové Karolině, v Olomouci v Šantovce a v Praze v Atrium Flora. Na pobočkách i kioscích lze vyřídit všechny věci spojené s ING kontem a podílovými fondy.

Kiosek UniCredit Bank (02/2016)
Autor: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.

Kiosek UniCredit Bank (02/2016)

Komplexní služby ve svých kioscích poskytuje Hello bank! Banka historicky první kiosek otevřela v roce 2018 v centrále Alza.cz v pražských Holešovicích. Klienti si zde mohli otevřít bankovní účet nebo například sjednat úvěr.

V současné době má Hello bank! kiosky v obchodním centru Nová Karolina v Ostravě a v OC Frýda ve Frýdku-Místku a další pobočky v pilotním provozu.

Kiosky bank v České republice, stav k 7. 6. 2019
Banka Počet kiosků
ČSOB 1
Equa bank 6
Hello bank! 6
ING Bank 3
mBank 13

Hello kiosky chceme mít logicky v místech, kde se sdružuje co nejvíce lidí a řeší tam své finanční potřeby a nákupy. Z toho pohledu nám největší smysl dávají právě nákupní centra, a to i s ohledem na jejich snadnou dostupnost. Kromě toho využíváme i naši jedinečnosti na českém trhu, kdy jsme jediná banka poskytující nákupy na splátky u široké sítě obchodních partnerů, a díky tomu můžeme snadněji realizovat společné akce s partnery v daném nákupním centru, napsala pro Měšec.cz Gabriela Pithartová z Hello bank!

tipli

Kiosek Hello Bank!
Autor: BNP Paribas Personal Finance SA, odštěpný závod

Kiosek Hello Bank!

Banka v pilotním provozu ale zkouší i kontaktní místa přímo v prodejnách jejich vybraných obchodních partnerů. Příkladem je IKEA, kde přímo na prodejní ploše má své zastoupené v podobě pomyslného kiosku. Kromě splátkového prodeje zde mohou zájemci o služby Hello bank! i její klienti vyřešit jakýkoliv požadavek i produkt.

Kiosky podle jejích slov navštěvují řádově desítky klientů denně. Zpětná vazba od našich klientů je pro nás klíčová. Na kontaktních místech je proto již od jara instalovaná v tabletech jednoduchá aplikace, která nám umožní, aby se s námi klienti podělili o své dojmy z návštěvy. Tento systém budeme neustále vylepšovat, dodává Pithartová.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).