Hlavní navigace

Banky z pohledu klienta: zrušte poplatky a zvyšte úroky na spořicích účtech

Autor: Depositphotos

Bankám důvěřujeme více než doktorovi nebo letecké společnosti. Při nespokojenosti ale změní banku málokdo. Co by si Češi naopak přáli, je to, aby se změnila banka samotná. Zlevnila jim služby a přidala úroky na spořicích účtech.

Doba čtení: 4 minuty

Důvěra v banky a jejich služby je v České republice dlouhodobě na vysoké úrovni. Potvrzují to i každoroční průzkumy České bankovní asociace, které mapují důvěru Čechů v bankovní trh.

Do jaké míry důvěřujete vybraným institucím?
Autor: Česká bankovní asociace

Do jaké míry důvěřujete vybraným institucím?

Bankám a poskytovaným bankovním službám Češi věří na 72 ze 100 %. To je poměrně slušný výsledek a oproti roku 2017 navíc došlo ke zvýšení. Důvodem k důvěře může být bezesporu i fakt, že bankovnímu světu se celkem vyhýbají nejrůznější skandály a naopak platí za stabilní trh. Velmi dobře také ustál krizi v roce 2008.

Naproti tomu další do průzkumu zahrnuté oblasti prochází či v minulosti procházely určitými nepříjemnými situacemi, které Češi nevnímají pozitivně. Zdravotnictví řeší nedostatek pracovníků a odchody kvalitních lékařů do zahraničí, s čímž souvisí obava o kvalitu zdravotnictví u nás, u leteckých společností zase velmi citelně vnímáme každé neštěstí spojené s pádem letadla. V případě železnic a autobusové dopravy jsme zase hákliví na zpoždění spojů a u energetických společností příliš nerozumíme cenotvorbě atd.

Kdo je naopak dlouhodobě řazen mezi nejméně důvěryhodnou oblast, jsou nebankovní poskytovatelé finančních služeb. I těm ale oproti roku 2017 stoupla důvěra v očích Čechů. Lidé také výrazně nedůvěřují internetovým obchodníkům s nezabezpečenými webovými stránkami. Tam považují hrozbu úniku dat za obrovskou.

Hlavně ty úroky a poplatky

Každoročně z průzkumu vychází, že klienti všech bank si přejí zrušit poplatky. Ty trápí Čechy nejvíce, ať už jde o poplatky za vedení účtu, výběry z cizích bankomatů v ČR či v zahraničí apod. I ideálním případě by Češi za využívání bankovních služeb nechtěli platit nic.

Jako další zlepšení lidé tradičně navrhují zvýšení úroků na běžných a spořicích účtech. Tyto požadavky mají také klienti napříč všemi bankami. Poměrně specifická jsou ale přání Čechů, kteří žijí na periferii, menších městech nebo vesnicích. Těm nejvíce chybí bankomaty, ze kterých by mohli vybírat. Často si tak přejí, aby jejich banka instalovala v daném městě více bankomatů, nebo alespoň jeden, pokud tam ještě není.

Reálně odejde málokdo

Zajímavé je, že i když klienti nejsou ve své bance spokojeni, reálně svou hlavní banku změní jen mizivé procento.

Uvažovali jste o změně banky?
Autor: Česká bankovní asociace

Uvažovali jste o změně banky?

Ze všech dotázaných uvažovalo o změně své hlavní banky 32 % Čechů. Reálně to ale udělala pouhá 2 % z nich, většinou pak kvůli vysokým poplatkům a lepším podmínkám, které jim nabídla konkurenční banka.

Mnohem častější model je ten, že lidé udělají takový krok napůl. Svou stávající banku si nechají a založí si účet u další banky, aby porovnali služby, vyzkoušeli novou banku a pak se případně rozhodli.

Zcela nejčastější variantou je ale nečinnost. Lidé jsou sice nespokojení, ale většina, téměř dvě třetiny, nakonec banku nezmění. Někteří argumentují nedostatkem času, jiní si myslí, že podmínky jsou všude téměř srovnatelné, případně že „každá banka má nějaké proti“, a tak to vlastně vyjde nastejno. Téměř čtvrtina ale zůstala u své banky proto, že jí nabídla lepší nebo alespoň srovnatelné podmínky s bankou, ke které chtěli odejít. Téměř pětina pak neodešla od banky proto, že lepší podmínky nenašla. A někteří pak považují přechod k jiné bance za příliš složitý a náročný proces.

O změnu se musíme přihlásit sami

Češi velmi výrazně vnímají konkurenční prostředí na bankovním trhu. A nahlížejí na něj pozitivně, jelikož předpokládají, že ze vzájemné konkurence bank mohou těžit. Například lepším úrokem na spořicím účtu, snížením poplatků, ale i jinými výhodami, které zatím nemají.

Často ale bývají rozčarováni, když zmíněné výhody a bonusy začne banka nabízet až ve chvíli, kdy se rozhodnou banku změnit, protože nedostali tak výhodné podmínky. Řada z nich pak odchází jen z principu a uvádějí, že se jim nelíbí, že banka jim lepší podmínky nabídla až pod hrozbou odchodu, a nikoli dříve, například jako poděkování za věrnost bance.

Banky však tímto způsobem nefungují a o změnu nebo výhody je potřeba se aktivně přihlásit sami. Ze studie bank navíc vyplynulo, že získání nového klienta představuje pro banku sedmkrát vyšší náklad než udržení stávajícího klienta. Prakticky tak máte při vyjednávání s bankou určitou výhodu, protože vás nebude chtít nechat odejít.

Čechy FinTech nezajímá

O banky a produkty se Češi ještě jakž takž zajímají. Konkurenční prostředí na trhu vítají a tak trochu očekávají, že by z té konkurence mohly vzejít dobré podmínky pro ně samotné. Co jde však téměř mimo vnímání Čechů, jsou FinTech společnosti. Povědomí o nich nemá 90 % dotázaných.

Pokud už někoho tyto společnosti zajímají, jsou to spíše mladí lidé do 30 let. A zejména pak muži. Zatímco v obecné populaci rozumí pojmu FinTech jen 10 % lidí, u osob s vysokou školou je to pětina a u vysokoškolsky vzdělaných mužů do 30 let je to polovina. Jde především o ty, kteří se aktivně zajímají o nejrůznější novinky a aktivně si vyhledávají informace a zjišťují podrobnosti.

Vzhledem k tomu, že většina lidí o FinTech společnostech mnoho neví, ani nemají velká očekávání, co od společností požadovat.

diners2018

Využili byste služeb FinTech společností?
Autor: Česká bankovní asociace

Využili byste služeb FinTech společností?

Do budoucna s tím zatím počítá jen 1 % Čechů. Další 4 % předpokládají, že nějakou službu asi využijí, a zbylí lidé buď neví, nebo k těmto společnostem nemají důvěru a využití neplánují. To je vzhledem k neznalosti pochopitelné.

Mezi nejčastějšími možnostmi využití se objevovaly zejména posílání a přijímání peněz, spoření a správa osobních investic, ale i zprostředkování půjček nebo finanční poradenství.

Našli jste v článku chybu?