Nedávno "prognostici" předpovídali zpevňování koruny v krátkodobém výhledu až někam ke kurzu 22,50 Kč za Euro, jakož i její využívání jako rezervní měny v středoevropském regionu. Jak je to dlouho? Půl roku? Když jsem tehdy psal, že něco takového mi připadá jako PR vládní trojkolky, dostal jsem "těžkou držkovou". A ejhle, Kč jde pomalým krokem za forintem na stejné smetiště měnových dějin a odborníci mlčí! Co to? No, musíme se připravit na to, že nějaká ta banka krachne, protože už teď je jasné, že lidé přestávají mít na to, aby si mohli od bank půjčovat. A to je, tak říkajíc, konečná, že?
Nebo má jen oči a vidí jak všichni včetně vás socek tlačí přeplněné vozíky na parkovišti Tesca. V každé rodině je minimálně jedno auto, neznám člověka bez mobilu. Většina lidí má počítač s internetem a neznám rodinu, která by neměla kabelovou nebo satelitní televizi. Kde máš tu chudobu, ty rudá zástavo?
Hele, Klobouku, říká Ti něco slovo "pokrok"?
V r. 1900 byli v rodinách tak maximálně krávy v chlívě a koně ve stáji, auta, TV ani mobily neexistovaly. Bohatí se poznali podle toho, že nosili v zimě kožíšek a na nohou boty, chudina klapala v dřevákách, do kterých si v zimě nacpala slámu, aby jí netáhlo na chodidla.
V r. 1950 už auta existovala, ale byla tak v každé 15.rodině. I v této době byli lidi, kteří měli auto ne z nějakého rozmaru, ale potřebovali je k práci. Telefony sice byly, ale jen pevné linky. PC začínaly, ale potřebovaly pro práci nejméně klimatizovaný sál, takže byly jen někde. Koně nahradily traktory a lidi už v zimě nosili i boty.
2012: auta jsou možná v každé rodině, ale na venkově hlavně proto, že se lidi jinak nedostanou do práce, na nákup nebo k lékaři, páč MHD je tak osekaná, že autobus jede tak 2x denně, v so+ne nejezdí. PC slouží k práci a dětem pro studium, mobil je běžná věc. Vedle toho ale taky existují bezdomovci, kteří jsou rádi, když z popelnice vyndají předvčerejší neožužlaný rohlík a za rohem v charitě dostanou obnošený kabát.
To všechno je POKROK, dokonce nesrovnatelný se stavem, kdy pračlověk bydlel v jeskyni a místo na TV čučel do plamenů, dětem promítal stíny rukou na stěny jeskyně a když neulovil, tak zdechnul hlady.
Jenže pokrok neznamená, že to může využívat každý. Aby pak ten pokrok nevypadal jako ve Starém Římě. Už tehdy tam měli kanalizaci, rozvody pitné a teplé vody a dálkové vytápění. Jenže to chtěl každý, aniž by pro to hnul prstem (protože pokrok, že). Pak to dopadlo tak, že Říše Římská padla, a dalších 1000 let si lidi nosili vodu z Tibery, Vltavy či jiné stoky a potřebu konali na cestě před barákem (V Praze v 15 století byly uprostřed ulic až dvoumetrové hromady exkrementů, smrad z města byl cítit desítky kilometrů daleko). I takto může vypadat pokrok, pokud lidé nabudou přesvědčení, že v rámci pokroku mají nárok na to, o co se sami nezaslouží.
Směšujete dohromady věci, které spolu nesouvisí.
Římané, stejně jako Řekové a ostatní národy, žijící kolem Středozemného moře, velice dbali na hygienu, a to i u otroků. I otroci tu měli povinné lázně! Oni věděli proč. Ono to bylo ne z důvodů pokroku, ale čistě pragmaticky: v horku se člověk potí, může se oprudit a posléze onemocnět. A nemocný podá nízký pracovní výkon a navíc může šířit choroby. Když ale Řím dobyli Vandalové, hygiena upadla. Bodejť by ne, když ji Vandalové, kteří přišli z chladných oblastí, nikdy předtím nepotřebovali. Stejné to bylo s hygienou v Praze v 15.stol.: tady sice byly na ulicích exkrementy a v nich se navíc rochňala prasata a toulaví psi, ale pro celkově chladnější počasí to bylo ještě relativně přijatelné (to třeba v Římě nebo v Neapoli by to bylo jiné kafe!). Takže to nebylo ani tak úrovní pokroku, ale přesídlením lidí do naprosto odlišného prostředí, než v jakém žili doposud. No, a dokorunováno to všechno bylo nástupem křesťantví, které zvysoka dlabalo na život člověka na zemi, protože adorovalo život po smrti.
Totéž bylo se vzdělaností: na co by Vandalům a dalším Germánům byla znalost čtení a psaní? Oni byli na nižší kulturní úrovni, čtení, psaní a kultura obecně nastupuje na scénu až v okamžiku, kdy je společnost na takové úrovni, že tyto lidi bez problému uživí.
Mimochodem: nemusíte chodit do starého Říma. Stačí, když do normálního panelákového bytu nastěhujete rodinku cikánů, která do té doby žila v cikánské vesnici na východním Slovensku, kde není ani tekoucí voda, ani elektřina, a pokud je tam elektřina, tak načerno. Do roka máte z bytu pastoušku. A přesně k témuž došlo ve starém Římě. Pokrok nepokrok, Germáni prostě nebyli vznešení, čistotní a ctnostní Římané, ale byli to kočovníci.
Jenže on má ve skutečnosti pravdu, i když je zde mnoho lidí nespokojených. Podívejte se na to takto: válka a s ní související velká bída a další příkoří se nám zatím úspěšně vyhýbá (na rozdíl od bývalé Jugoslávie, kde nakonec trpěly všechny republiky, snad kromě Slovinska), epidemie taky žádná (pokud nepočítám reklamní kampaň firem vyrábějících tamiflu a spol. :-) o hladomoru se dozvídáme tak leda ze správ, obchody jsou skutečně přeplněny a i sociálně slabší lidi tady neumírají ani hladem ani zimou.
Z teplíčka Systinetu a s vyšším platem se to nevěří, že na ulici se můžete dostat zcela nedobrovolně za pár hodin, že?
Vzpamatujte se člověče. Tady v česku jsou samozřejmě bezdomovci dobrovolně, lidé také berou podprůměrný plat dobrovolně (každý přece může v systinetu prgat v javě za lepší peníz co by ne). Domy, byty, nemovitosti a peníze, to všechno leží na ulici a každý toho může mít kolik chce. Bezdomovci jsou samozřejmě jen něco jako lidé, kteří krátkodobě zkoušejí adrenalinový zážitek, kdykoli se samozřejmě mohou vrátit do bytů.
Proboha, překvapuje mě, že v systinetu jsou lidfé v takovém matrixu a virtuální realitě. Možná by jim slušelo sklapnout nafukovací panny, vypnout jejich počítačový second life a podívat se na reálné ženy a reálný svět.
Priznam se, ze nemam po ruce nejake statistiky, ale nejsou to spis umrznuti zapricinena alkoholem? I ti bezdomovci muzou IMHO! ziskat nocleh v ruznych zarizenich, za urcitych podminek (treba zrovna zakaz alkoholu)
A navic, i kdyz to zni hrozne, jsou to jednotlivci a my se bavime o cirka 10 milionech lidi.