Hlavní navigace

Stát mobilizuje proti bankám

3. 6. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Aktualizováno 2. 6. 2005 15:58
(Aktualizováno) Nulový poplatek za zrušení účtu, přenositelné číslo účtu či lepší srovnatelnost bankovních ceníků. Že vám to zní jako utopie z bankovního ráje? Kdepak! Ministerstvo financí připravilo revoluční reformu bankovního sektoru. A je to bomba!

Ministerstvo financí se jednoznačně postavilo na stranu nespokojených klientů a rozhodlo se odstranit řadu nešvarů, kterými „trpí“ české bankovnictví. Vláda bude věnovat pozornost posílení ochrany klientů v oblasti finančních trhů, prohlásila vláda ve svém programovém prohlášení. A ministerstvo se tím opravdu řídí!

Naším cílem je posílit konkurenční prostředí a umožnit klientům lepší srovnatelnost nabídek různých bank, představuje svůj návrh ministr financí Bohuslav Sobotka.

Základem opatření je snaha zajistit klientům bank poskytování kvalitnějších informací, lepší přehlednost a porovnatelnost těchto informací a snížení bariéry přechodu z jedné banky do jiné. Co to znamená v praxi?

Snadnější a levnější přechod ke konkurenci

Největším problémem českých bankovních klientů je podle ministerstva nákladná a komplikovaná změna bankovního ústavu. Banky záměrně svým klientům změnu banky co nejvíce ztěžují a znepříjemňují. A funguje to. Nespokojený klient musí zrušit všechny trvalé příkazy a ostatní platby, převést je do nové banky, oznámit všem zainteresovaným osobám nové číslo účtu a za zrušení starého ještě obvykle zaplatit poplatek v řádu několika stokorun. Komu by se do toho chtělo?

Ministerstvo navrhuje, aby bylo vše jinak. Banky by měly převzít veškerou administrativu spojenou se změnou bankovního ústavu. Klient by si pouze založil nový účet a nová banka by na sebe převedla všechny trvalé platby a inkasa.

Samozřejmostí by měla být bezplatnost této změny. Ostatně některé banky už ke zrušení poplatku za zavření účtu sáhly. Řada bank si účtuje poplatek za zrušení účtu, ovšem žádná si neúčtuje poplatek za založení. Administrativní náklady na obě operace jsou ale velmi podobné, vysvětluje nelogičnost poplatku za zrušení účtu ministerstvo.

Zrušení účtu navíc dlouho trvá a klient musí celou dobu platit poplatek za vedení účtu, který nechce. Banka totiž několik týdnů čeká, zda ještě nebyly provedeny další platby kartou. Ministerstvo chce zbytečné průtahy omezit souhlasem klienta s vypořádáním dodatečných pohledávek mezi starou a novou bankou.

Srozumitelnější ceníky a produkty

Druhým pilířem reformy je zprůhlednění poplatků za bankovní služby. Současná situace je velmi nepřehledná – banky pro své služby používají různé termíny, poplatky různě rozdělují či naopak slučují do nepřehledných balíčků.

Ministerstvo chce pověřit Českou bankovní asociaci a Českou národní banku vytvořením jednotné terminologie 30 – 40 bankovních operací. Při vytváření ceníků by banky musely tuto standardizovanou terminologii používat.

Poplatky by musely být udávány souhrnně za celou operaci a ne jako nyní, kdy se například poplatek za tuzemský platební styk skládá z položky za provedení převodu, za účetní položku a za využití platebního kanálu. Česká národní banka a Ministerstvo financí by zároveň evidovaly všechny aktuální ceníky a zveřejňovaly by je na svých internetových stránkách.

Banky by navíc své klienty měly o změně ceníků informovat v dostatečném předstihu, aby ti, kteří se změnami nesouhlasí, měli dostatek času na změnu ústavu. Klienti by navíc neměli obdržet pouze informaci o změně poplatků, ale i o konkrétním dopadu nových cen. Ministerstvo jde ve svém návrhu dokonce tak daleko, že po bankách požaduje, aby každého jednoho klienta na základě jeho průměrného chování v uplynulých šesti měsících uvědomily, jaký vliv to na jeho peněženku bude mít.

Posvítit si chce ministerstvo i na banky, které nabízejí produktové balíčky za přemrštěné ceny. Analýzy ukazují, že si banky v některých případech účtují za své balíčky více, než pokud by si klient nakoupil jednotlivé produkty zvlášť, píše se v ministerském dokumentu. Balíček by tak nesměl být dražší než souhrn jednotlivých produktů.

Nespokojené klienty potěší i bod, který bankám ukládá za povinnost pravidelně informovat o počtu a oprávněnosti klientských stížností. Zřejmě hudbou daleké budoucnosti je zavedení přenositelnosti čísel bankovních účtů. I ministerstvo přiznává, že v tomto případě jde spíše o střednědobé opatření a musela by mu předcházet důkladná analýza nákladnosti tohoto kroku.

Ministerský návrh, který byl včera představen, nyní mohou odborníci i nejširší veřejnost připomínkovat až do konce června. Kompletní návrh včetně komentářů a konkrétních analýz nákladů a přínosů ministerstvo financí předloží vládě do 30. září 2005. Nyní tedy bude záležet na tom, jak vlivné lobbyisty mají české banky….

Vyjádření bank

Klára Gajdušková, Česká spořitelna: Nynější nálady, kdy dochází k raziím v bankách, vyšetřováním, obviňování a politickým útokům, je třeba na 90 dní zastavit. Během této doby vytvoří Pracovní skupina standardy a pravidla, která: budou přijatelná pro všechny zúčastněné strany; nebudou vyžadovat změnu zákona; budou rychle realizovatelná a umožní České republice, aby dále zlepšila postavení klientů a přemohla strach z tržní ekonomiky. (Tisková zpráva banky na toto téma: ČS navrhuje vznik Pracovní skupiny za účasti vlády, ÚOHS, spotřebitelských organizací a bank.)

Tomáš Kofroň, Raiffeisenbank: V tuto chvíli nemáme přímo z ministerstva financí vůbec žádné informace o chystaných krocích, a tak je složité je nějak komentovat. Za Raiffeisenbank můžeme říci, že některé chystané požadavky ministerstva financí splňujeme už nyní. […] O návrhu jako celku i jeho jednotlivých částech určitě bude nutné zahájit diskusi mezi ministerstvem a bankami.

Ivo Polišenský, Živnostenská banka: „Iniciativa MF je spíš politickým gestem než promyšleným návrhem, jak zvýšit konkurenční prostředí na českém bankovním trhu. Řada opatření už fakticky platí a klienti je mohou využít, některá opatření navrhovaná ministerstvem financí by ceny bankovních produktů pro klienty naopak zvýšila. Již současné regulativní nároky zvyšují náklady bank a nové požadavky by jen dále byrokratizovaly prostředí, snižovaly konkurenci a nedávaly prostor pro snižování cen bankovních produktů.

Například požadavek na přenositelnost čísla účtu by si pravděpodobně vyžádal značné náklady na IT, což by banky nutně musely promítnout do cen běžných účtů. V oblasti zvýšení informovanosti klientů o cenách bankovních produktů a služeb nepřináší iniciativa nic nového; o změnách cen a poplatků klienty s předstihem informujeme už nyní […].“

Petra Kopecká, HVB Bank: Informace poskytnuté Ministerstvem financí jsou pro nás nové, proto se s předloženými návrhy musíme nejdříve blíže seznámit. Z tohoto důvodu nepovažujeme za vhodné se nyní k návrhům uvedených v dokumentu vyjadřovat. Jakmile nám budou známa všechna fakta, jsme samozřejmě diskusi zcela otevřeni. (Přidáno v 15:37)

Pavel Kavánek, ČSOB: Není proč vykopávat válečnou sekyru, když jsme dosud vůbec nevyužili metodu jednání. Na jednáních, která navrhuji, by mohla být diskutována představa státu o transparentněj­ších nabídkách bank, náklady, které by si nová státní regulace bezpochyby vyžádala, a zohledněna ochota klientů vyměnit je za vyšší informační komfort. (Tisková zpráva banky na toto téma: Pavel Kavánek vyzývá ministra Sobotku k dialogu s bankami; válečná sekyra musí být zakopána, přidáno v 15:58.)

skoleni_15_4

Petra Kopecká, HVB Bank (doplnění): HVB Bank některá opatření, která jsou obsahem dokumentu MF ČR, již aplikuje (např. zrušení poplatku za zrušení účtu, administrativní pomoc při změně banky či jednoznačná pravidla pro informování klientů při změně sazebníku). O dalších návrzích jsme připraveni diskutovat, nicméně je třeba brát v úvahu technické, administrativní či ekonomické dopady na celý bankovní sektor. (Přidáno v 16:25.)

Alexis Juan, Komerční banka: Obecně považujeme návrh Ministerstva financí za rozumný, o to více, že některá z navrhovaných opatření už KB aplikuje (např. bezplatné zrušení účtu, informování klientů o změnách v sazebníku s měsíčním předstihem nebo cena balíčku nižší než souhrn cen jednotlivých produktů). Body, které považujme za sporné, technicky problematické nebo vývojově nákladné, jsme připraveni projednat v rámci veřejné diskuse vyvolané Ministerstvem financí. Současně je třeba říci, že cestu legislativních změn vedoucí k naplnění navrhovaných opatření nepovažujeme za vhodnou. (Tisková zpráva banky na toto téma: Komerční banka považuje návrh Ministerstva financí za rozumný, přidáno v 17:22.)

Myslíte si, že se ministerský návrh opravdu uskuteční?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).