Hlavní navigace

Úřad chtěl po novomanželích detaily o hostině. Podle kontroly postupoval správně

Sdílet

Jiří Hovorka

Finanční úřad pro Olomoucký kraj neporušil zákon a nedopustil se žádného systémového pochybení, když prověřoval plnění daňových povinností u vybraných restaurací i dotazováním u novomanželů, kteří v těchto zařízeních mohli mít svatební hostinu. Takové jsou závěry dohlídkové kontroly, o které v říjnu rozhodl generální ředitel Finanční správy Martin Janeček.

Jde o případ, na který upozornil server Podnikatel.cz. Finanční úřad pro Olomoucký kraj rozeslal výzvy ohledně poskytnutí údajů o svatební hostině skoro stovce novomanželů, a to i těm, kteří měli hostinu doma.

Závěry dohlídky potvrdily, že kontrola byla vždy zacílena na konkrétní podnikatelský subjekt, u něhož měl správce daně důvodné podezření, že dochází k systematickému porušování povinností evidovat tržby, uvedl Janeček. Podezření bylo podle něj podloženo výsledky vyhledávací činnosti, vyhodnocením údajů z vlastních zdrojů, zejména ze systému evidence tržeb, i veřejně dostupných informací. Opíralo se také o podněty veřejnosti.

Teprve v další fázi vyhledávání byly podle finanční správy v souladu se zásadou proporcionality osloveny další instituce, např. banky nebo matriky, a následně také subjekty, které zákon označuje jako „třetí osoby“. Těmi byli v daném případě novomanželé disponující informacemi o provedených hotovostních platbách.

Na základě informací poskytnutých od těchto osob a jejich porovnání s informacemi získanými z výpisu z bankovního účtu kontrolovaného subjektu a ze systému evidence tržeb lze spolehlivě zjistit, zda a v jaké míře došlo k porušení povinnosti evidovat tržby, dodává Klára Křehlová z tiskového oddělení Generálního finančního ředitelství.

Finanční úřad oslovil novomanžele prostřednictvím výzvy k poskytnutí informací. I tento postup byl shledán zákonným. Institut výzvy byl v daném případě zvolen při respektování zásady, že správce daně má používat při vyžadování plnění povinností jen takové prostředky, které je co nejméně zatěžují, a ještě umožňují dosáhnout cíle správy daní. Tato forma byla posouzena jako méně zatěžující než podání vysvětlení a následná svědecká výpověď, pokračuje Křehlová.

Finanční úřady by si podle závěru dohlídky měly hlídat způsob, jakým celou věc komunikují. Orgán, který dohlídku prováděl, doporučil Finančnímu úřadu pro Olomoucký kraj, aby obsah rozhodnutí formuloval dostatečně srozumitelně pro širokou veřejnost. Řada lidí nemá s komunikací se správcem daně zkušenosti a může tak vzniknout nedorozumění a pochybnosti o tom, v jakém rozsahu jsou informace vyžádané prostřednictvím tohoto rozhodnutí požadovány, k čemu správci daně slouží nebo vůči komu je kontrola plnění povinností na úseku evidence tržeb směřována, říká Janeček.