Zatím co městské a lokální autobusy poháněné vodíkem už po Evropě jezdí v běžném provozu, u dálkových zůstávají problémem dlouhé trasy a tedy i problematika dojezdu na vodíkové palivo. V překladu – vodíkové autobusy pro dálkovou dopravu se nedají použít. Zatím.
Změnit to chce výzkumný projekt HyFleet. Projekt financuje německé Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury.
V HyFleet je uskupení tří firem:
Projekt se zaměřuje na vývoj vysoce výkonného systému palivových článků pro dálkové autobusy. Cílem je udržitelná mobilita bez emisí CO2. Po vyvinutí této technologie plánuje FlixMobility od roku 2024 v Evropě testovat a postupně uvádět do provozu autobusy poháněné palivovými články. Jako přidružený partner se na projektu podílí klimatická nevládní organizace atmosfair, v budoucnu se k němu připojí také významný evropský výrobce autobusů.
Koncept prvního dálkového autobusu poháněného palivovými články v Evropě v rámci projektu HyFleet. Autorem je FlixMobility ve spolupráci s Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG. (Minchov, 10. 11. 2021)
Dálkové autobusy tohoto typu by měly přinést uhlíkově neutrální řešení pro cestování dálkovou hromadnou dopravou. V první fázi projektu HyFleet vyvíjí společnost Freudenberg systém palivových článků s dlouhým dojezdem, který bude testován přímo v demonstračním autobusu.
Potřebujeme řešení pro dlouhé vzdálenosti,
řekl Claus Möhlenkamp, generální ředitel společnosti Freudenberg Sealing Technologies. S naším systémem palivových článků takové řešení máme. Společně s našimi partnery, ZF Friedrichshafen AG a FlixBus, nyní vyvíjíme vědecký základ pro rychlou industrializaci a rozšíření technologie.