Hlavní navigace

Studie: Za vozidlo na zemní plyn ušetříte

Gabriela Hájková

Vozidla na zemní plyn jsou levnější než vozidla na naftu. Tyto výsledky přinesla studie společnosti Arval, která porovnávala náklady na firemní vozidla spalující zemní plyn a naftu.

Analýza ukázala, že celkové náklady na provoz a údržbu vozidel na zemní plyn jsou řádově o 9 – 12 % nižší. Výsledky se liší dle typu vozidla, způsobu jeho financování a délce provozu.

TCO model použitý ve studii ARVALu neobsahuje jen náklady na financování, pojištění, servis a palivo, ale uvažuje i dopad pořizování automobilu do hospodaření firmy, vliv na daně a hodnotu alternativního využití finančních prostředků, uvádí zpráva společnosti Arval.

Pro porovnání byla uvažována řada předpokladů:

  • Vyšší cena vozu s pohonem na CNG
  • Podpora importérů vozidel na alternativní pohon (až o 2 % vyšší sleva)
  • Vůz na CNG má nižší náklady na servis než vozidlo na naftu
  • Vůz na CNG nejezdí jen na CNG, občas je nucen využívat benzín (max. 10 % jízd)
  • Počítáme se statistickou odchylkou spotřeby oproti technické dokumentaci (+ 17 %)
  • Úroková míra operativního leasingu 5 %, finančního leasingu 6 %

Zdroj: společnost Arval

Pro modelový příklad byly porovnány vozy Volkswagen Passat 1.4 CNG a Volkswagen Passat 2.0 TDI. Při financování operativním leasingem byly celkové náklady na provoz vozidel po dobu tří let (respektive po 150 000 km) o více než 80 000 Kč nižší u pohonu stlačeným zemním plynem. Při prodloužení uvažovaného provozu na 4 roky (respektive 120 000 km) dosahoval rozdíl v nákladech již více jak 100 000 Kč. Nemalé úspory mohou firmy dosáhnout také při využívání operativního leasingu namísto častějšího finančního leasingu, uvádí zpráva společnosti, která zároveň uvádí i výhody a nevýhody CNG: Krom finančních výhod je použití stlačeného zemního plynu výhodnější také z hlediska množství emisí všech plynných i pevných látek vyjma metanu, které jsou nižší než u dieselových motorů. Vozidlo poháněné CNG je v porovnání „živější“, díky možnosti kombinace dvou nádrží má mnohem delší akční rádius a vysoké oktanové číslo s sebou nese i vyšší výkon vozu. Jedinou nevýhodou CNG pohonu tak nadále zůstává řidší síť čerpacích stanic, případně menší vnitřní úložný prostor, což však není pravidlem.

Našli jste v článku chybu?