Stanic technické kontroly by od příštího roku mohlo být víc. Ministerstvo dopravy totiž plánuje úpravy zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, které by měly trh s STK otevřít konkurenci. Nová pravidla by mohla platit už v příštím roce.
V současnosti oprávnění k provozování stanice technické kontroly (STK) uděluje krajský úřad, který zároveň vypočítává (na základě počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu), jestli je další STK potřeba, nebo zda je daná oblast dostatečně pokryta. V tom případě pak další oddělení neudělí.
Podle ministerstva dopravy stávající způsob schvalování STK nemusí být vypovídající, protože auta registrovaná v určitém obvodu zde nakonec vůbec nemusí být provozována a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku.
Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,
vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.
Dále také uvedl, že otevíráním trhu s STK se chce ministerstvo připravit na aplikaci evropské směrnice, kterou mají členské státy zavést do května 2018.
Zmíněný unijní předpis požaduje, aby kontroly emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Do budoucna tak dojde k zániku samostatných stanic měření emisí a naopak rozšíření pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně.
V současnosti v ČR funguje přibližně 370 STK a 1800 stanic měření emisí.