Hlavní navigace

Slevy v obchodech často neplatí. Nejvíce pokut platilo na začátku roku Tesco

Sdílet

Jiří Hovorka

Nakupujete akční zboží? Zkontrolujte si účtenku. Na základě speciální kontrolní akce z prvního čtvrtletí letošního roku to doporučuje Česká obchodní inspekce. Ta během prvních tří měsíců roku 2018 provedla 1620 kontrol a porušení zákonů zjistila téměř ve 45 procentech případů, což je o pět procentních bodů více než v minulém roce za stejné období.

Spotřebitelé poukazují především na nesprávné účtování cen výrobků v rámci slevových akcí. Naši inspektoři se setkali i s takovými případy, kdy rozdíl účtovaných cen činil až 130 korun v neprospěch spotřebitele, říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

V 277 případech prodejce nedodržel poctivost prodeje, šlo například právě o nesprávné účtování cen. V dalších 254 případech prodejce neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy – často šlo o případy, kdy spotřebitel nebyl řádně seznámen s konečnou cenou. V 81 případech prodejce nevydal doklad při zakoupení výrobku.

Česká obchodní inspekce na základě kontrol obchodníků v 1. čtvrtletí roku 2018 pravomocně uložila 577 pokut v celkové výši 12 925 900 Kč.

Nejvyšší pokuty byly v tomto období pravomocně uloženy společnosti Tesco, jednalo se o 13 pokut v celkové výši 3 835 000 Kč. Řetězci Penny Market bylo uloženo 8 pokut ve výši 2 540 000, společnosti Ahold 6 pokut ve výši 1 777 000 Kč. Ve všech případech společnosti opakovaně při slevách nedodržovaly zákon o ochraně spotřebitele, která např. ukládají prodejcům správně účtovat nebo spotřebitele řádně seznámit s konečnou ceny výrobků, říká Jiří Fröhlich, mluvčí inspekce.

Dále ČOI zakázala prodej 6029 kusů výrobků. Hodnota zakázaného zboží činila 757 496 Kč. Dalším opatřením bylo vydání zákazu používání 107 kusů měřidel.

  • 21. 7. 2018 0:23

    Kamil (neregistrovaný) ---.client.rionet.cz

    Kamenné prodejny hřeší na to, že si lidé cenu většinou nemají kde porovnat. Když přijdu do obchodního domu, tak je to samá červená (nebo žlutá) cedulka, která hlásí slevu. Většinou tak u třetiny všech položek. Pokud by se jednalo o skutečné slevy, obchod by byl do měsíce zavřený ... U internetových prodejců mi to přijde trochu lepší, než to bylo dříve. ČOI to začala kontrolovat a prodejci to vesměs dodržují viz. https://www.coi.cz/pozor-na-akcni-ceny-a-sezonni-slevy/ . Problém jsou trochu agregátory, které cenu (resp. slevu) přebírají a občas tak vznikají čísla, které jsou úplně mimo. Třeba https://www.slewik.com/cs/ , tam se občas objevují slevy i přes 100%, to je ale dáno použitým zbožím, které se prodává za mnohem nižší cenu, než je maloobchodka.