Hlavní navigace

Repatriace bez cestovního pojištění vás vyjde i na čtvrt milionu

Veronika Doskočilová

Pokud se na dovolené zraníte, nebo dojde k nějaké nemoci a je nutné, abyste byli převezeni zpět do České republiky, čeká vás repatriace. Ta se každý rok týká několika tisíc Čechů. V případě, že ale v zahraničí spoléháte jen na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), náklady na repatriaci si uhradíte ze svého. Informovala o tom ERV Evropská pojišťovna.

Výše částky, kterou budete muset zaplatit, se pak liší podle toho, jaké zranění máte a jakým způsobem vás budou přepravovat zpět do ČR. Nejvhodnější způsob transportu vždy doporučuje asistenční lékař a následně ho schvaluje pojišťovna.

V celkových nákladech závažnějších škodních událostí tvoří transport a repatriace velmi podstatnou část, ceny šplhají do statisíců, říká Vlastimil Divoký, tiskový mluvčí ERV Evropské pojišťovny. V posledních dvou letech navíc došlo ke skokovému navýšení nákladů na repatriace řádově o téměř 100 %. Souvisí to s vyšší frekvencí cestování, skladbou destinací a omezenou kapacitou tzv. stretcherů, kdy se na palubu letadla v podstatě umístí nemocniční lůžko.

Variant repatriací je několik. Pokud v rámci ní poletíte letadlem, záleží na závažnosti zranění a s tím spojenou úroveň letenky. Roli může hrát i destinace a různé cenové akce. Cena letenky se ale standardně pohybuje od 1000 Kč do 50 000 Kč.

Problém nastává, pokud máte zranění dolních končetin a je nutné vám zajistit více sedadel vedle sebe, zpravidla dvě nebo tři. Cena se pak násobí počtem potřebných míst a může dosáhnout i 150 000 Kč.

Pro závažnější zranění nevyžadující stretcher nebo pooperační stavy při letu na dlouhou vzdálenost se využívá Business třída, kde se cena letenky pohybuje dle destinace od 60 000 Kč do 250 000 Kč.

Jestliže ale máte vážné zranění, nebo jste po operaci a nejste schopni cestovat v sedě, případně váš stav vyžaduje průběžný monitoring, podávání kyslíku nebo lékařský doprovod, musí se použít tzv. stretcher. Jde o plně vybavené nemocniční lůžko umístěné místo 9–12 sedadel. Aktuálně se bohužel potýkáme se snižující se ochotou charterových a nízkonákladových letů na umístění stretcheru. Tento problém už registrujeme také u pravidelných linek. Důvodem je hlavně vysoká průměrná obsazenost letadel, říká Vlastimil Divoký. Cena za umístění stretcheru bývá v řádech statisíců korun.

Nejdražším typem transportu je pak letecká ambulance, které se také přezdívá létající JIPka. Ta se využívá u velmi vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či v případě ohrožení života během transportu. Kvůli dodržení přiměřeného tlaku vzduchu často létá v nízkých výškách. Náklady na leteckou ambulanci začínají zhruba na 250 000 Kč a v některých případech dosahují až jednoho milionu.

Do České republiky se ale můžete dostat i pozemní dopravou. V rámci EU se cesta sanitou pohybuje mezi 30 000 – 40 000 Kč. Cena se počítá za ujeté kilometry a nejběžněji se využívá u lyžařských zájezdů.

Našli jste v článku chybu?
  • 21. 8. 2018 18:42

    AAA (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    Ta se využívá u velmi vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či v případě ohrožení života během transportu.

    Já tedy nevím, ale předpokládal bych že v rámci EHIC mám v takovém případě nárok na nutnou zdravotní péči dokud nebudu schopen normálního převozu bez ohrožení života (popř. tam nechcípnu). A ne že mě bude někdo tahat polomrtvýho na kapačkách letadlem po Evropě.... Nebo je to jinak?