Hlavní navigace

Prodloužená záruka a pojištění zboží není to samé. V čem se liší?

Gabriela Hájková

Obchodníci dnes běžně poskytují prodlouženou záruku i pojištění zboží. Někdy ale oba pojmy zaměňují. V čem je rozdíl? Záruku na zboží poskytuje vždy prodejce. Někdy i nad rámec dvouleté zákonné lhůty.

V některých případech poskytují obchodníci prodlouženou záruku ke zboží automaticky, a to většinou tehdy, pokud na ni zákazníky přímo lákají. Jindy si za extra servis musí kupující připlatit. Prodloužená záruka se pak mění v samostatný produkt, který mohou využívat jen ti zákazníci, kteří si ho ke zboží přikoupí. Vždy ale platí, že se jedná o rozšíření zákonných možností spotřebitele uplatnit u daného obchodníka reklamaci, vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest a upozorňuje na to, že v rámci prodloužené záruky si může obchodník určit téměř libovolné podmínky, které byste si měli zjistit ještě před zaplacením.

Obchodník ji totiž může poskytovat jen na určitou část zboží nebo na konkrétní typ vad. Zároveň si obvykle sám určuje, jaké nároky spotřebiteli ze záruky náleží: jestli například bude možné žádat vrácení peněz, nebo jen bezplatnou opravu, dodává Zelený s tím, že obchodník ale nikdy nesmí zkracovat zákonná práva spotřebitele.

Pojištění naproti tomu poskytují jiné subjekty než prodejci. Většinou se pojištění uzavírá ke krytí událostí, které nelze řešit v rámci reklamace. Například pokud si rozbijete mobilní telefon nebo vám ho někdo ukradne, reklamaci neuplatníte. Některé pojistky tato rizika kryjí. Před sjednáním je samozřejmě nutné se informovat o tom, na co všechno se pojistka vztahuje a hlavně i jaké má výluky.

Často nabízejí sjednání pojistné smlouvy samotní prodejci, kteří pak namísto kupujících vystupují ve vztahu s pojišťovnou jako smluvní strana. A řeší za ně i pojistnou událost. Kupující si inzerovaný produkt v internetovém obchodě vloží do košíku nebo se nechají prodavačkou u pokladny přesvědčit o jeho výhodnosti. Většina lidí v takových případech zaplatí příslušnou cenu, ale vůbec netuší, co si zakoupila. Spotřebitelé by se proto neměli nechat zmást jen názvem, ale měli by zkoumat podmínky využití daného produktu, upozorňuje Zelený, podle kterého k zaměňování prodloužené záruky a pojištění přispívá i skutečnost, že pojišťovny již neřeší pojistnou událost jen vyplacením peněžité částky, ale nabízejí opravu či výměnu zboží za nový kus. Přesto se ale stále jedná o pojistné plnění, a nikoliv o způsob vyřízení reklamace.

Někdy má pojištění dokonce stejný rozsah jako zákonná či rozšířená smluvní záruka. V těchto situacích si musí zákazníci dát dobrý pozor, aby se prodávající při uplatnění reklamace nechtěl vyhnout své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Pokud jim totiž bude výrobek opraven v rámci likvidace pojistné události, připraví se o svá práva ze záruky, dodal Zelený.

Našli jste v článku chybu?