Hlavní navigace

Problémy na cestách? V Evropě poradí aplikace spotřebitelského centra

Jiří Hovorka

Při letních cestách se můžete dostat i do problémů, které ale už mají jasná řešení. Musíte o nich jen vědět. Přehled základních pravidel pro cestování po Evropě, která je dobré mít na paměti, zpracovalo Evropské spotřebitelské centrum. 

V řadě nepříjemných situací mají spotřebitelé svá práva a je dobré být připraven. Proto jsme vyvinuli mobilní aplikaci ‚ECC-Net: Travel‘ pro cestování v Evropě – jsou v ní informace pro 101 situací ve 30 zemích, a navíc fráze pro reklamace v 25 jazycích, říká Ondřej Tichota ze sítě Evropských spotřebitelských center. Aplikaci lze stáhnout zdarma v Apple Store, Google Play a obchodě pro Microsoft Windows.

Tři časté problémy

Problémy s lety a zavazadly

Když vás na cestách potká zrušení či významné zpoždění letu, případně problémy se zavazadly, můžete mít právo na náhradu škody. U letů to může být 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu, pokud bylo zpoždění či zrušení způsobeno vinou na straně dopravce.

Pokud je způsobeno mimořádnou okolností, jako je např. rozmar počasí či stávka, právo na kompenzaci nevzniká, ale i tak je operující dopravce povinen se o pasažéry alespoň bezplatně postarat a poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo na náhradní let, vysvětluje Ondřej Tichota. 

V případě zpoždění, poškození a ztráty zavazadla se prokazuje výše skutečně vzniklé škody, a to pomocí účtenek do výše až ca 35 000 Kč, například za věci, které si člověk musel v cílové destinaci zakoupit. Potvrzení o mimořádnosti vystaví příslušná přepážka na letišti a následně je nutné náhradu škody uplatnit v patřičné lhůtě písemně u dopravce. 

Pozor na storno poplatky

Může se vám také stát, že rezervujete přes internet ubytování nebo zájezd a později najdete ještě výhodnější nabídku. Před zrušením původní rezervace je vhodné přečíst si podmínky smlouvy, kterou jste uzavřeli – storno poplatky mohou být překvapivě vysoké i v případě, že spotřebitelé názor změní už po několika hodinách. Smlouvy se totiž mají dodržovat – i ty uzavřené jedním kliknutím na internetu.

Vypůjčený vůz si vždy nafoťte

Pokud si na dovolené budete půjčovat vůz, tak si ho při převzetí dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu, které je vhodné provést osobně proti písemnému potvrzení (protokol) o předání vozu v souladu se smlouvou a bez nových poškození.

Tak budou mít spotřebitelé důkazy o tom, že auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak a například si z kreditní karty strhla částku na údajnou opravu karoserie. Je dobré si také ověřit, zda člověk neplatí zbytečné poplatky za nepotřebné věci a zda přidružené pojištění obsahuje to, co je skutečně potřeba, upozorňuje Ondřej Tichota.

Našli jste v článku chybu?