V blízké budoucnosti má odpadnout nutnost úředního ověřování podpisů na plné moci, kdy je nutná vaše osobní účast před ověřovatelem. Vláda schválila 14. února 2024 novelu zákona o základních registrech, jejíž součástí je i Registr zastupování.
Tento registr se stane jednotným centralizovaným systémem, ve kterém budou uloženy veškeré podepsané plné moci a který budou využívat všechny úřady veřejné správy. Registr bude mít na starosti Digitální agentura DIA.
Pomocí registru budete moct udělit plnou moc pro podávání daňových přiznání, vyřizování pošty, přepisu energií, zastupování dětí rodiči, zaměstnanců firmami nebo při převodu auta.
Navrhované změny v administrativních postupech povedou k výraznému zvýšení pohodlí občanů ve vztahu k veřejné správě. Dáváme tak občanům nástroj, který usnadní jejich každodenní život, a to bez ztráty času při předkládání papírových plných mocí a obíhání úřadů,
říká vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Digitální verze plné moci bude uložena v Registru zastupování až do jejího odvolání či vypršení platnosti, kde si ji úředníci budou moct zobrazit.
K udělení digitální plné moci bude stačit potvrzení pomocí identity občana a vypsání buď vlastní plné moci, nebo vyplnění některého z formulářů předpřipravených pro různé příležitosti.
Jako první úřad se na Registr zastupování napojí Ministerstvo dopravy. Po něm se připojí i další úřady státní správy. Plné moci v tištěné podobě procesem digitalizace svoji platnost neztratí a stále je budete moc používat.