Hlavní navigace

Odškodnění za zpožděný vlak se dočkáme nejdříve za pět let

Josef Janda

Nárok na odškodnění cestujících, kteří využijí ke své přepravě železniční dopravu, vstoupí v platnost nejdříve za pět let. Důvodem odkladu jsou zejména rozsáhlé stavební práce, které v současné době probíhají na železnici. České dráhy by tak údajně doplácely z důvodů, které nejsou schopny ovlivnit.

Nárok na odškodnění pro cestující po železniční síti v zemích Evropské unie začne platit v roce 2010. Právní norma, která přesně vymezuje jakým způsobem dopravní společnost odškodní svého zákazníka, musí mít charakter zákona.

Našli jste v článku chybu?
  • 11. 9. 2009 7:30

    mnohaletý dojíždějící (neregistrovaný)
    Tady zas někdo od modráků pořádně zaloboval. Má-li jít o zrušení senátu nebo náhradu za nekvalitní výrobek či nekvalitní službu, tak nic nemůže jít ve prospěch občana.a ještě k tomu trochu rychleji, než za jednu pětiletku. Doufám, že takovýmto tempem budou naši papaláši pracovat, až půjde o přidání na jejich odměnách a náhradách.

    Stavební práce jsou jen výmluvou. Není problém zavést na 14 dní nebo 2 roky tzv. výlukový jízdní řád, který zohlední ony stavební práce. Chápu a vítám modernizaci tratí, ale zpoždění se nedějí jen u rychlíků na rekonstruovaných koridorech, ale i na regionálních tratích, kde se nic neopravuje. Příčiny jsou ale hlavně různé "nenadálé" události: časté poruchy historických drážních vozidel nebo spadlé stromy, jelikož ty se až na výjimky nechávají růst v bezprostředním okolí tratě a na rozdíl od éry socialistického budování se téměř vůbec neprořezávají nebo se prořezávají v nedostatečných časových cyklech. To jsou ony plody "nižších ztrát oproti minulu" u našich železnic. Přijede-li jeden spoj opožděně, čekají na něj a tím jsou i zpožděny i další přípoje. A jelikož u ČD jede téměř vše na doraz a zpožděná souprava se hned po příjezdu vrací zpět nebo jede jiným směrem pod jiným číslem vlaku, je i mnoho dalších spojů na první pohled nenavazujících na ten původní, opožděný spoj, opožděno. Celý cyklus zpoždění se odstraní až během noci, když jsou frekvence spojů nižší. A ráno to může začít nanovo. ČD se snaží zpravidla o jakéž takéž dodržování časů u ranních spojů, kdy lidé jedou do práce či do škol, ale odpoledne se už na to ... ČD navíc udělaly chytrý krok, když původní celek ČD rozdělily na několik organizací. A tak např. za zpoždění nemohou mnohdy přímo ČD, ale nově vytvořená SŽDC, tedy česky řečeno koleje nepatří přímo ČD, a tak je-li nějaká závada na trati jako takové, tak za to nemohou ČD, ale někdo "úplně jiný". A už vidím, jak se v tomto mumraji cestujcí domáhá nějakých náhrad. Vše se bude přehrávat jak horký brambor z jednoho subjektu na druhý, až to vyšumí či promlčí se.
    Navíc mám pocit, že odškodnění u zpožděných vlaků se uvažuje jen u vyšších kategorií (tzn. ne u regionálních vlaků) a až od nějaké doby (půlhoďku asi kompenzovat nemíní).
    Co mohu pozorovat, tak úroveň osobní regionální dopravy se zhoršuje, jízdné ale stoupá. Kdo má možnosti, snaží se dojíždět jiným způsobem než s ČD.
    Toto vše jsou důsledky šetření ať to stojí co to stojí. Pionýrské začátky našich popřevratových politiků - snaha provozovat bez dotací něco, co se ještě nikomu na světě nepodařilo, nesou stále své ovoce. Tuším, že s. Dlouhý se s. Klausem byli jednimi z těch, co křičeli, že vše musí fungovat bez dotací a přerozdělování a kde to nepůjde, tam se to zruší. Pokud by byli do dnes u moci, asi by fungovala jen doprava kolem Prahy a vše ostatní by bylo zrušeno. Netýká se jen veřejné dopravy, ale i mnoha dalších odvětví.