Ministerstvo práce a sociálních věcí spustilo 18. srpna 2022 novou telefonní linku sociální asistence pro občany Ukrajiny. Na provozu call centra spolupracují také Modrá linka a Oblastní spolek Českého červeného kříže Prahy 1. Linka bude fungovat ve věcech sociálního poradenství a také pro případy krizové intervence.
Bezplatná linka sociálního poradenství na telefonním čísle 800 60 10 20 funguje v pěti jazycích: ukrajinštině, češtině, ruštině, maďarštině a romštině.
Tímto krokem zásadně zvyšujeme dostupnost podpory pro ukrajinské uprchlíky, a nejen pro ně. Volajícímu nabídneme možnost přepojení na oblast sociálního poradenství, která je určena lidem, kteří jsou na útěku před válečným konfliktem na Ukrajině. Zároveň toto poradenství je určeno i osobám v České republice, které se snaží uprchlíkům na území ČR pomáhat,
říká ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Operátoři na lince lidem poradí s otázkami například v oblasti sociálních dávek, zdravotnictví, zaměstnanosti, sociální péče a prevence, ochrany dětí a dalších témat.
Krizová část linky zajistí zejména psychologickou podporu pro uprchlíky, kterým válečný konflikt a obavy o budoucnost přerůstají přes hlavu.
Řada lidí se musí vyrovnat se ztrátou svých blízkých, přátel nebo známých. Vývoj konfliktu navíc nedává naději, že se situace v dohledné době změní,
uvedla náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Zuzana Freitas Lopesová. Operátoři na lince hovoří česky, ukrajinsky a rusky, všechny hovory jsou zcela anonymní.
Na linku sociální asistence je možné volat v následujících hodinách:
Sociální poradenství (v češtině, ukrajinštině, ruštině, romštině a maďarštině):
- pondělí – pátek od 9:00 do 17:00
Krizová intervence (v češtině, ukrajinštině a ruštině):
- pondělí – pátek od 8:00 do 12:30 a od 16:00 do 21:00,
- sobota – neděle od 12:30 do 17:00