Hlavní navigace

Neúčtuje vám operátor ceny správně? Nenechte to být

Sdílet

Veronika Doskočilová

Někteří lidé nestudují vyúčtování za mobilní telefon pečlivě položku po položce. Mohou si tedy někdy nevšimnout, že jim operátor naúčtoval nějaké služby špatným tarifem. Pokud jde o pár desetikorun, zřejmě se řada lidí ani nepozastaví a nevšimne si. Někdy se ale operátor může splést i o pořádně velkou cifru. Informovala o tom spotřebitelská organizace dTest.

Na organizaci se obrátila paní Andrea, které operátor naúčtoval internet za 196 000 Kč. Její dcera se totiž nacházela mimo domov a ona jí chtěla umožnit přístup na internet, tak jí aktivovala mobilní data. Dcera paní Andrey čerpala za účelem surfování na internetu mobilní data v rozsahu přibližně 200 MB. A ještě ten večer byla paní Andrea kontaktována s informací, že čerpané služby byly operátorem vyčísleny na částku 190 000 Kč. Následně byla vyzvána, aby uhradila zálohu ve výši 90 000 Kč. Je běžné, že operátor si za mobilní data účtuje podstatně vyšší částky, dojde-li k jejich čerpání mimo Evropskou unii. V tomto případě však byla data čerpána na území České republiky. Přestože zde nebyl nasmlouván žádný datový tarif, byla částka vymáhaná operátorem dosti zarážející, uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Obdržíte-li vyúčtování a částky v něm uvedené neodpovídají skutečnosti, můžete se bránit. Podle zákona o elektronických komunikacích máte právo vyúčtování u operátora reklamovat. Reklamaci můžete uplatnit, pokud shledáte, že vyúčtování se jakkoliv odchyluje od nasmlouvaných sazeb. Co se týká způsobů uplatnění reklamace, nabízí se uplatnit ji buď osobně, písemně, telefonicky anebo vyplněním internetového formuláře. S reklamací se však nevyplácí otálet. Vyúčtování můžete napadnout pouze do dvou měsíců od chvíle, kdy jste jej obdrželi. Po uplynutí této lhůty se již operátor nemusí reklamací zabývat, upozorňuje Lukáš Zelený.

Jestliže reklamaci uplatníte řádně a včas, je povinností operátora ji ve lhůtě jednoho měsíce vyřídit a informovat vás o výsledku. Operátoři však nebývají vždy ochotní a někdy nevyhoví i oprávněným nárokům spotřebitelů. Pokud nastane tato situace, nemusíte ještě házet flintu do žita. Stále máte možnost na toto jednání upozornit podáním námitky k Českému telekomunikačnímu úřadu. Úřad následně rozhodne, zda operátor postupoval správně či nikoliv. V případě, že úřad shledá pochybení na straně operátora, může mu přikázat, aby vyúčtování změnil a spotřebiteli vrátil peníze.

Paní Andrea postupovala podle výše zmíněných rad a vyúčtování reklamovala. Následně ji operátor kontaktoval s informací, že vyúčtování jí bylo omylem počítáno podle nejvyšších sazeb a bude přepočítáno. V konečném výsledku zaplatila částku ve výši 500 Kč.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
  • 22. 11. 2018 23:38

    PAUŠÁL (neregistrovaný) ---.jhcomp.cz

    Chyba je, že operátor O2, t-mobile nebo Vodafone nenabídne hned při uzavření smlouvy nějaký peněžní limit, nad který by si zákazník nepřál už jít a raději by si zavolal z jiného mobilu, kde by měl například předplacenou kartu. Operátorům se zřejmě hodí, že lidé musí platit vysoké účty kvůli jejich ziskům.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).