Hlavní navigace

Nepřišel vám dárek objednaný z e-shopu? Peníze lze získat zpět

Jiří Hovorka

Když už chcete platit nákup na e-shopu předem, dejte před bankovním převodem přednost platbě kartou či přes elektronickou peněženku. Pokud vám totiž zboží nebude doručeno, můžete svou banku požádat o takzvaný chargeback. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem.

Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz. Pokud spotřebitel předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět, říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které působí při České obchodní inspekci a pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

Při platbě kartou lze v případě nedoručení zboží požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka, Evropské spotřebitelské centrum takový postup radí nejčastěji v případě podvodných e-shopů. 

Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem, uvádí Tichota. Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně. 

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. Jejich centra řešení sporů jsou podle Evropského spotřebitelského centra ochotna řešit případy, kdy zboží nebylo doručeno, nebo byl dodáno výrobek, který neodpovídá objednávce.

U platby bankovním převodem takto peníze vrátit nelze. Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet, doporučuje Ondřej Tichota. 

Našli jste v článku chybu?