Hlavní navigace

Nejčastějí chyby při řízení auta, které nám dělají vítr v peněžence

Sdílet

automobil řidič řízení auto infotainment Autor: © ambrozinio - Adobe Stock

I když ve druhé polovině srpna 2022 konečně začaly ceny pohonných hmot výrazněji klesat (k 18. srpnu benzín v průměru 40,66 Kč/l, nafta 42,44 Kč/l), vyplatí se připomenout, jak se při cestách autem dá výrazně šetřit naše peněženka.

Co nám nejvíce zvyšuje spotřebu?

  • Nevhodný styl jízdy. Podle ÚAMK, který čerpal z testů a zkoumání Federace amerických zákazníků (FCA) má styl jízdy „brzda – plyn“ za následek o 20 % vyšší spotřebu paliva.

S nohou na plynu tedy opatrně. Nevystřelit na křižovatce na zelenou, dojíždět na volnoběh, i na dálnici předjíždět v okamžiku, kdy nemusíte razantně sešlápnout plyn, nepřekračovat povolenou rychlost. S každým kilometrem nad 130 km/h je totiž znát, jak litry ubývají z nádrže, říká Igor Sirota z ÚAMK.

  • Neseřízená geometrie náprav, tedy nesprávná sbíhavost kol, vám prodraží cestu o 10 %. Pneumatiky byste měli měnit v odborných servisech, kde přijdou na to, že s geometrií není něco v pořádku a chybu napraví. Špatně seřízená kola kromě vyšší spotřeby také rychleji ničí pneumatiky.
  • Nesprávně nahuštěné pneumatiky zdraží jízdu až o 5 %. Tlak byste měli kontrolovat každé 2 měsíce, zejména před dlouho cestou.

Kontroly, které i v ČR provedly pneumatikářské firmy, zjistily, že více než třetina řidičů jezdí na podhuštěných pláštích. Že se tak zvyšuje jejich opotřebení a spotřeba auta, to asi není nutné dlouze vysvětlovat. Takže je na místě při cestě naloženého vozu na dovolenou natlakovat pláště spíše k horní hranici doporučené výrobcem, radí Igor Sirota.

  • Stav motoru. Když vám zvuk motoru poslechově nesedí, nechte auto zkontrolovat. Jestliže například slyšíte roztočené turbodmychadlo, ale akcelerace se nedostavuje a auto zkrátka „netáhne“ tak, jak má, může jít třeba o špinavý vzduchový filtr. Pak musíte šlapat na plyn mnohem více, což samozřejmě zvyšuje spotřebu paliva cca o 4 %.
  • Naplno puštěná klimatizace vám dá také přirážku 4 % k účtu. Vyšší výkon klimatizace vás každých 100 km připraví o 1,5 l pohonných hmot. Kromě toho taky můžete nastydnout, bude vás bolet v krku a pálit v očích. Často ze silné klimatizace rozbolí i záda.
  • Otevřená okna vozu v létě jsou prima pro divoký vítr ve vlasech, ale fungují v podstatě jako brzda, nebo brzdící padák.

Ostatně vše, co vytváří další aerodynamický odpor na vozidle je na místě řešit. Ať je to zcela zbytečně nevyužitý box na střeše, nebo neodmontované příčníky, upozorňuje Igor Sirota. Za jízdu s otevřenými okny si také přihoďte 4 % k účtu za palivo. A další zbytečné věci, které vozíte v kufru, vám prodražují cestu o 2 %. Před letní dovolenou, kdy máte zavazadlový prostor plný věcí, alespoň vyndejte nemrznoucí směs, škrabku na sklo a další zbytečnosti.

  • Výměnou motorového oleje ušetříte 1,5 % ceny paliva.
  • Nevypínání motoru při čekání. Na tu chvilku to za to nestojí, říkáte si. Popravdě, stojí to 0,7 % navíc k účtu.
  • O stejnou částku vám vezme peníze špatně zavřené víčko palivové nádrže.

Netěsnící, či špatně dotažené víčko palivové nádrže má zvláště v tomto letním období za následek odpařování paliva právě prostřednictvím onoho netěsnícího víčka. Nejde samozřejmě o zásadní příčinu zvyšování spotřeby, zato překvapivě poměrně častou, říká Igor Sirota.  Podle průzkumů jezdí se špatně utěsněným víčkem až 17 % všech motoristů.

Když sečteme všechny uvedené prohřešky, podle ÚAMK vychází zbytečná spotřeba až na 51,9 %.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je redaktorkou serveru Měšec.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).