Hlavní navigace

Na jaké situace dát pozor při nákupu dovolené?

Gabriela Hájková

Pokud se chystáte na dovolenou nebo si ji plánujete teprve koupit, měli byste dát pozor na triky, které by vám ji mohli prodražit. Pomoci vám může i bezplatná mobilní aplikace ‚ECC-Net: Travel‘ Evropského spotřebitelského centra, kde najdete svá spotřebitelská práva pro 101 situací, které mohou nastat při cestování v Evropě, a také fráze v 25 jazycích Evropy pro podání stížnosti či reklamace při konkrétním problému.

Příplatková past

Při rezervaci ubytování sledujte, zda jsou v indikované ceně uvedeny poplatky za úklid, místní taxy nebo případný poplatek za platbu kreditní kartou, které mohou původní cenu navýšit. Fakturaci extra poplatků je vhodné kontrolovat na vystavené faktuře, aby nebyly účtovány neobjednané služby nebo příplatky nebyly účtovány dvakrát, upozornil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC).

Informace od cestovních agentur

Pokud si zájezd objednáváte přes cestovní agenturu, která jen zprostředkovává zájezd jiné cestovní kanceláře, pokuste se získat popis služeb vztažených k ubytování a cestě přímo u organizátora, tedy konkrétní cestovní kanceláře. Popis od zprostředkovatele se může lišit v maličkostech, které ve výsledku mohou hrát roli. Je rozdíl, zda je psáno, že v hotelu „je“ vyhřívaný bazén, nebo „může být“ vyhřívaný bazén, uvedl příklad Tichota.

Pronájem vozu v autopůjčovně

Pokud si chcete pronajmout vůz, při převzetí si ho dobře prohlédněte a případná poškození karoserie si nafoťte. Totéž při vrácení vozu. Vůz vraťte nejlépe osobně proti písemnému potvrzení o předání. Tak budete mít důkazy o tom, že jste auto nepoškodili, i kdyby autopůjčovna tvrdila opak. Ověřte si, zda neplatíte zbytečné poplatky a zda přidružené pojištění obsahuje to, co skutečně potřebujete, radí Tichota.

Letecká doprava – zpoždění a zrušení letu

Pokud je váš let zrušen nebo významně zpožděn, máte právo na bezplatnou péči ze strany dopravce v podobě občerstvení a případně ubytování po dobu nezbytně nutnou, pokud je zpoždění delší. Pokud vám péče není na místě poskytnuta, požádejte dopravce o její proplacení v případě, že jste si jídlo nebo ubytování museli zaplatit sami. Pokud ke zrušení či zpoždění došlo vinou na straně dopravce, můžete mít také právo na náhradu škody ve výši 250 – 600 eur.

Letecká doprava – zavazadla

Pokud je vaše zavazadlo poškozeno, zpožděno nebo ztraceno, můžete podle Tichoty požadovat náhradu skutečně vzniklé škody až do výše zhruba 35 000 Kč.

Našli jste v článku chybu?