Hlavní navigace

Na benzínkách už potkáte i nové značení pohonných hmot. Vyznáte se v něm?

20. 10. 2017

Sdílet

Evropská komise zavedla jednotné značení motorových paliv v celé EU. Za rok touto dobou už budou muset být novými symboly označeny stojany i tankovací pistole na všech čerpacích stanicích (jednotné značení je nutné zavést do konce září 2018). Zavádět nové značení ale některé začínají už nyní.

Paliva pro benzínové motory jsou podle nových pravidel značena kruhem s písmenem „E“, paliva pro dieselové motory čtvercem s písmenem „B“ a plynná paliva kosočtvercem s již známým označením plynu (například CNG nebo LPG). Uvnitř kolečka a čtverečku u kapalných paliv je kromě písmene i číslovka vyjadřující podíl biosložky.

Na stojanech čerpacích stanic se tak můžete nejčastěji setkat s E5 u Naturalu 95 a B7 u nafty. Pokud by byli někteří motoristé zmateni z toho, proč „B“ není u benzínu, ale u nafty, důvodem je, že se jedná o označení typu použité biosložky, tedy ethanolu u benzínu nebo biodieselu u nafty. Primární pro rozlišení nafty a benzínu je tedy použitý tvar, čtvereček u nafty a kolečko u benzínu, upozornil Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. V budoucnu se totiž podle něj mohou objevit paliva pro naftové motory, která budou obsahovat ethanol. Ve čtverečku, který značí palivo pro naftový motor se tak může objevit i písmeno „E“. Norma nicméně nevylučuje jakékoliv další označení. 

Objevovat se do budoucna budou i další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se časem setkáme například s označením E10, E85, B10, B30 i B100. Norma požaduje umístění označovacího symbolu i na hlavici tankovací pistole, a to zatím není vždy k vidění. Je tomu tak proto, že u menších prodejců je obvykle použit typ pistole, který označení neumožňuje, a u velkých sítí je hlavice pistole mnohdy využita k reklamě a bude to tak zřejmě do posledního možného okamžiku, myslí si Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Jednotné celoevropské značení paliva uvidíte na stojanu čerpací stanice i pod víčkem nádrže u nově vyrobených automobilů jako vodítko, kterou tankovací pistoli zasunout do hrdla nádrže, aniž byste riskovali poškození motoru nevhodným palivem. Označení paliva u nádrže automobilu bude současně označovat maximální množství biosložky, které může tankované palivo obsahovat. Pokud tedy bude například na nádrži vozu samolepka E10, může zákazník v zemích Evropské unie tankovat palivo ze stojanů označených E10, případně E5, vysvětlil Petr Šindler ze společnosti Shell.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 10. 2017 8:13

    MasoxCZ (neregistrovaný)

    Koukám úředník za podpory šňupání bílé krystalické substance namáhal nitrolební chumel sena až k samozápalu.

    Kdyby totiž ten ichtyloidní pachatel použil mozek, podíval by se ze všeho nejdřív na názvy v jazycích přicházejících v úvahu, a zjistil by že nafta je VŽDY a každému srozumitelná jako Diesel a benzín jako (zcela překvapivě) Bensin, a obdobně LPG a CNG znamenají VŠUDE totéž. Ze zvoleného značení je přitom evidentní, že autor nařízení jako jediný cíl sledoval masturbaci úředního ega nad vynuceným ničením motorů hygroskopickými dotovanými fekáliemi, na nichž si úzký okruh vyvolených pijavic mastí kapsu.

  • 21. 10. 2017 15:05

    ldx (neregistrovaný)

    Souhlasím, že písmena nedávají smysl, ostatní jsou jen názory technicky do minulosti zahleděného naboba.

    Ideální by asi bylo úplně vyloučit písmena a použít jen barevné symboly a čísla indikující podíly složek.

    Samozřejmě biosložka ničí motory, ale jen pokud je dlouhodobě skladovaná. Ale v případě ethanolu se jedná vůbec o nejlepší oktanovou složku a to i historicky (v porovnání s olověnými aditivy, jejichž použití bylo čistě z důvodu marketingu a licenčních a patentových poplatků americkými monopoly). Další věc je v tom, že konstrukce motorů by měla být k použití daného typu paliva z důvodů životnosti přizpůsobená /hlavy ventilů/.

  • 12. 2. 2018 12:15

    Robin Hudec (neregistrovaný)

    Sleva pět korun je sice lákavá, ale spíš bych se informoval zde: http://www.levnelpg.cz/vse-o-lpg/ a pak to nemusel řešit vůbec. Prakticky jezdím za polovinu...

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).