Květnové maloobchodní tržby vzrostly po očištění meziročně o 5,8 %. Ve srovnání s dubnem obchodníci utržili reálně o 7,3 % více. Tržby za ubytování a stravování se meziročně zvedly o víc než půlku, proti květnu 2019 však zůstaly o polovinu nižší.
Zákazníci doháněli nákupy, které před rozvolněním nemohli nebo nechtěli realizovat na internetu. Ale ani internetové obchody v tomto čase nestrádaly. Jejich růst byl ve srovnání s dubnem sice jen jednoprocentní, nicméně stále v meziročním srovnání si připisují tržby o více než 14 % vyšší než loni v květnu. A to navzdory velmi vysokému srovnávacímu základu z doby první vlny pandemie,
uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.
Celkově se maloobchodní tržby dostaly v květnu nad úroveň roku 2019 a podle Dufka do značné míry kopírovaly vývoj z loňského léta, kdy se zákazníci po lockdownu také vraceli do obchodů.
Živěji začíná být také v hotelech a restauracích, kde tržby vzrostly oproti dubnu o 40 %. Ve srovnání s loňským květnem jsou dokonce o 50 % výše, avšak stále hluboko pod předkrizovou úrovní. Třeba ve srovnání s průměrným měsícem roku 2019 jsou podle Dufka na polovině, a to zejména v důsledku hlubokého propadu hotelů. S jejich výsledky totiž ani květen ještě příliš nezamíchal.
Spotřebitelé se vracejí do obchodů, avšak jak silná vlna poptávky, respektive s jak velkým růstem tržeb mají obchodníci, restauratéři nebo hoteliéři dál počítat, není zatím z čísel příliš jasné. Doba lockdownu byla tentokrát přece jen delší a mohla změnit i spotřebitelské preference. V každém případě maloobchod je v podstatě už lehce nad hodnotami roku 2019, v oblasti Horeca (hotely a restaurace) bude k návratu potřeba přece jen čas v řádech let,
dodává Dufek.